• rw0315

Kattungen och äldre katten bråkar

Vi har haft en katt i 5 mån som är 8 mån gammal (kastrerad hane).
    Han är en jättesnäll katt så vi tänkte att det skulle gå bra när vi igår hämtade min kattunge (hane, ej kastrerad).
    Lite mer än ett dygn har vi vi haft min lilla kattunge här hemma på 14 veckor och vi har gett lika mycket kärlek till båda fastän den äldre varit lite sur.

Det började med att den äldre katten väste lite och vägrade släppa kattungen ur syne. Sedan blev det mer väsande från den äldre katten och efter ett par timmar så började dom hoppa på varandra och nu har det gått till ett brottande med klorna vid ögonen dom piper och väser. 

Har försökt att inte avbryta för att de ska få visa sina markeringar också men jag har fått gå emellan 2 ggr nu för att det sett ganska allvarligt ut.

Nu är det mest kattungen som hoppar på den äldre och de vill inte släppa varandra så mycket ur sikte (har tex båda sovit under samma säng under dagen fast den ena vid huvudändan och den andra vid fotändan).

Nu är vi oroliga om de kommer skada varandra när vi är på jobb imorgon 7-16:30 (då har vi haft dom under syn i 2 dygn).

Känns helt fel att stänga in någon av dem och inte låta dom vänja sig vid varandra heller... Men man är rädd att de går till attack och inte ser gränserna när dom inte är under tillsyn.

Någon som har råd, tips eller erfarenhet? Måste jag vara hemma från jobbet och se till så att de inte skadar varandra eller är detta något som kan ingå med två nya katthanar?

• Svar på tråden Kattungen och äldre katten bråkar
  • Naaw

För det första är din äldre katt knappt vuxen. Varför skaffa en till så snabbt? Sen har du haft kattungen i 2 (!!!!!!!) dygn och planerar redan att lämna den så länge? Det hela känns minst sagt oansvarigt.

• Naaw

Måste du vara borta så stäng in dem (med mat, vatten och låda) i var sitt rum medan ni jobbar. Det är tryggare för kattungen med mindre utrymme. Om ett par veckor har de säkert vant sig vid varann. Än så länge luktar ju kattungen utböling osv.

• rw0315

Som jag skrev kan jag vara hemma från jobbet om det inte skulle gå för dom. Det har jag varit beredd på och min syster har semester i 2 veckor till men kan inte se till dom imorgon...

• nemo1
    rw0315 skrev 2014-08-03 16:33:41 följande:
    Som jag skrev kan jag vara hemma från jobbet om det inte skulle gå för dom. Det har jag varit beredd på och min syster har semester i 2 veckor till men kan inte se till dom imorgon...
    Då får du nog ta ledigt. Det tar ofta ngr veckor innan katter accepterar varandra. Det bästa är alltid att köpa kattungarna samtidigt. Gå endast emellan om det verkar bli allvar. Sära på dem utan att förstora upp det hela eller skälla, utan börja lek med en vippa eller dyl för att avleda. Lek med laserpekare brukar vara uppskattat och den kan man lura dem med att de börjar leka tillsammans. Bjud på något gott så att de får äta bredvid varandra. Stänga in någon ska du inte göra då det bara förlänger det hela. Men som sagt, de ska inte lämnas ensamma ännu.
Svar på tråden Kattungen och äldre katten bråkar