Annsiss skrev 2014-08-05 08:13:26 följande:
Kan det inte vara så att han inte äter mer eftersom han är mätt om han får mat så ofta. Tutte är ju inte bara mat varför bebisar ju gärna vill snutta av andra anledningar än hunger och gärna ofta. Man kan ju inte ge mat lika ofta. Har ni testat att ge mat på regelbundna tider typ frukost lunch middag och så mellis på det ge alltid annan kost innan du ammar på så vis har mina barn slutat amma efter en skål gröt ex behöver de inte ammas utan står sig en bra stund. Tar han napp som han kan snutta på istället för tutte.?
Vi har inte kommit så långt med smakportioner än, han blir 6 månader om 2 veckor. Han äter definitivt inte en skål med gröt, snarare en tsk. på nätterna kan det som sagt gå 3-4 h mellan målen. (underbart!) men på dagarna så börjar han gråta och visa att han är hungrig redan efter 2 timmar. kan då dra ut på det till 2,5 h (3 i bästa fall) om man är iväg och han är upptagen av att se på annat. Men annars går det inte.
När han väl äter så äter han snabbt. 5 minuter så är han klar. När jag har testat med ersättning så har jag bara kommit så långt än att jag har tagit nått mål om dagen, och när jag gjort det så har han varit ledsen redan efter en halvtimme, precis som om att han inte är mätt efter ersättningen, vilket han antagligen inte är eftersom han bara dricker 50 ml,och då har jag fått amma efter iaf.
Det är det som känns lite struligt.. känns inte som om jag kommer någon vart med avvänjningen av amningen till ersättningen. och att introducera mat verkar ju gå långsamt...