• Lautaro

Min Son svettas jämt!

Hej!

Jag har en fundering kring min son som är 2.5 år. Han svettas hela tiden. Det kan vara iskallt och han är kokhet ändå och när han ska sova så blir sängkläderna blöta av svett. Är detta normalt? vad kan det bero på?

MVH
  • Svar på tråden Min Son svettas jämt!
  • mammalovis

Är han smal, normalviktig eller kraftigare? Hur är det med er föräldrar, en del människor svettas av minsta värme?
     Min sambo är sådan.

Jag tycker barn som är lite kraftigare svettas lättare. Min ettåring som har kraftigare benstomme svettas mer än min äldsta dotter med en smalare pappa. Båda är av normalvikt och längd för sin ålder.

• Lautaro

hej! 

Ja min son är rätt kraftig och tung. Han springer som en galning och är oftast blöt av svett. Jag är likadan men ibland tänker jag på hur hans lilla kropp orkar vara i så höga temperaturer hela tiden och om inte det påverkar hans sömn.

mvh

• mammalovis

Ingen aning om det påverkar sömnen, men du kan ju testa att tempa honom vid några tillfällen och se om han har högre normaltemperatur. Det enda ni kan göra är väl att ha svalt i sovrummet och tunna sängkläder och tunn pyjamas om det behövs.

Jag ligger lågt i temp, runt 36,2 när jag kollat och kanske haft något i kroppen och är allmänt frusen på vintern. Händer och fötter blir lätt kalla, så jag skyller på dålig blodcirkulation. Så vid 37,3 har jag en infektion i kroppen, men kan självklart ha uppåt 39,6 vid feber. Men om tempen har med svettningen eller varmhet att göra vet jag inte eller om det handlar mer om ämnesomsättning.

Sedan har jag hört någon teori om att kroppen är uppbyggd av olika fetter, men ingen aning om det stämmer.

• E2012smamma

Min son svettas mkt på kvällen å på natten.

Eller inte hela natten utan bara vid själva insomningen. Kudden kan vara så blöt så att jag måste vända på den. Har oroat mig mkt då det står en del saker när man googlar.

Men tänker att dom fortfarande har svårt att reglera kroppstemperaturen.

På natten är kroppstemperaturen som lägst å tror bara det är kroppen som gör sig av med värme. Det är nästan alltid bara huvudet som är blött. Nu är det dessutom extremt varmt!

Hans temp på morgonen är 36.8 ungefär å en vanlig kväll 37.3.

Har han duschat å sprungt runt mkt kan han ha 37.7-37.8 utan att vara sjuk.

Svar på tråden Min Son svettas jämt!