• fridajuhlin

Sömnsvårigheter!

Hej!

Jag har en dotter på 14 månader som vägrar att sova i sin säng och även i våran säng sover hon super dåligt. 
    Problemen började när hon var ca 10 månader, från att sova utan att amma på hela natten till att ammas mellan 5- 10 gånger per natt. 
    Sen ca 1 månad tillbaka så fick hon börja sova i våran säng då hon helt plötsligt vägrar sova i sin säng men då känns det som att alla sover så mycket sämre, hon vaknar nästan varje gång någon vänder sig i sängen. 

Har provat 5 minuters metoden, på det sättet fick vi henne att sova hela nätter då hon var ca 6 månader men när vi provade det igen då hon var 1 år så gick det inte alls. 

Så nu undrar jag om ni kan ha några andra idéer på hur jag ska få henne tillbaka till sin säng och att inte behöva ammas på nätterna.

Tack på förhand :)
  • Svar på tråden Sömnsvårigheter!
  • Natulcien

Det är inget konstigt att ett så litet barn vill ha sällskap när hen sover. Just runt 1-årsåldern kan det vara lite struligt med sömnen.
    Jag tycker ju att ett litet barn som önskar sovsällskap ska få det. Det skapar trygghet.

Mitt tips är att skaffa en fullstor säng till henne där även en vuxen får plats. Och så sover ni där med henne till en början, och sen kan ni gå därifrån när hon sover gott, och ev. återvända vid uppvak. Till slut sover hon säkert gott i den ensam.
    Och så kanske pappan kan sova med henne, och ge henne lite vatten istället för att du finns där och ammar?

Femminutersmetoden är absolut inte att rekommendera. Den är riktigt grym och hemsk och skapar bara otrygghet och stress hos barnet. Kan ju vara det faktum att hon tidigare har utsatts för detta som gör att hon behöver extra närhet nu?

• fridajuhlin

Tack för svar!

Egentligen är ju inte just att hon sover i våran säng det största problemet utan att hon vaknar 1 gång i halvtimman och vill amma.
    Och att skaffa en fullstor säng är inte aktuellt då hon kryper i sömnen :( funderar i så fall på att bara ha madrasser på golvet så inte fallet blir så stort. 

Vi tycker inte att 5 minuters metoden är grym så länge det passar DITT barn. 
    När hon var 6 månader åt hon ca 5 gånger per natt, då bestämde vi oss för att testa. Hon snyftade ca 3 minuter, då gick pappan in och stoppade in nappen, sen vaknade hon igen efter ca 3 timmar, stoppade in nappen och hon sov resten av natten. Natt nr 2 vaknade hon och vi stoppade in nappen sen sov hon resten av natten. Natt nr 3 sov hon hela natten.

Men denna gång när vi testade så snyftade hon inte utan gallskrek, och då avbröt vi direkt. Har absolut inte hjärta att låta henne ligga och vara så ledsen. 

Med vänlig hälsning, Frida

• Natulcien

Men det funkar inte att pappan sover med henne då, och ger henne närheten och ev. lite vatten?

Madrass på golvet är vad vi har använt, faktiskt. Funkar finfint!

Femminutersmetoden passar inget barn, eftersom den bara utgår ifrån förälderns behov och igonerar barnets behov. Men om ert barn snyftade i 3 minuter och sen aldrig mer, så kan man knappast säga att ni har använt femminutersmetoden..?

Svar på tråden Sömnsvårigheter!