Lite funderingar då jag nu är gravid i v21
Jag har precis gått in i vecka 21 och väntar mitt första barn därav är funderingarna och frågorna många då det är helt nytt för mig.
Jag har laddat ner den " populära appen" i min mobil och idag när jag gick in i vecka 21 så står det om mig som mamma att jag ska börja tänka på hur jag sitter och ligger? Vad menas med detta? När jag sover så sover jag som bäst på sidan , alltid täcket mellan benen , jag mår själv som bäst när jag sover så även nu när jag är gravid så känns det som mest bekvämt. Kan detta skada barnet i magen? Oftast så ligger jag först på rygg innan jag somnat men att ligga på rygg känns inte längre lika bekvämt , hela magen känns spänd och åtstramad när jag ligger på rygg , samt så känns det som att tarmar och allt pressas samman så det blir tyngre att andas.
Jag försökte googla om hur jag ska sitta när jag sitter men jag hittar ingenting om detta när det gäller graviditet? Då jag har haft propp i benet tidigare och även nu under graviditeten går på förebyggande behandling ( inohep sprutor) så har jag för vana att sitta med benen högre och alltså inte neråt såvida jag inte är på restaurang å så såklart , är detta ok?
En annan fråga , jag har aldrig varit så storbystad och mina bröst har vuxit något men inte mycket hittills och detta gör mig lite orolig, är bröstens storlek någon betydelse för när man ska amma? Jag önskar ju att kunna ge mitt barn mat själv om det funkar .
Sista frågorna , hur mycket ska man ha gått upp i vikt vid v21? Jag har bara ökat Max 2 kg är det för lite?
Och när ska man börja använda mammabyxor? Jag har mina vanliga ännu är det ok?
Tacksam för svar :)