• Hobbyarkitekt

Firman erbjuder utlandstjänst - vilket land ska jag välja?

Hej!

Firman jag arbetar för har erbjudit tre utlandstjänster; en i England, en i Frankrike och en i Tyskland.
    Det handlar om att vi ska bygga upp firman i dessa tre länder, under en femårsperiod. Vistelsen i länderna blir dock på hela tio år, i runda slängar. Flytten sker inom ett år från nu.

Mark och lokaler finns i huvudstäderna i samtliga länder, så smidigast blir väl att bo i just huvudstaden för att slippa onödig restid under morgon och kväll. Dock är jag inte så jätteförtjust i storstäder, utan ser hellre att jag kan ha mig ett litet hus på landsbygden, med goda kommunikationer och vägar in till huvudstaden. - Någon som har något bra tips på en trevlig plats på landet, med snabb och smidig väg in till huvudstaden, i något av dessa länder? (Max en timmas restid med bil - helst kortare).

Ett annat alternativ är att bo kvar i Sverige och fortsätta som vanligt, om än med snäppet fler arbetsuppgifter då även de som blir kvar i Sverige blir "indragna" i uppbyggnadet i utlandet.

Jag har så svårt att bestämma mig för vilket land jag vill flytta till - om ens något av de.
    England är ju perfekt då det engelska språket, för en svensk, oftast sitter som en smäck.
    Frankrike är varmt och härligt.
    Tyskland har bra kommunikationer hem till Sverige - det är geografiskt nära, vilket känns lite tryggt, på nått vis.
    I Sverige har jag familj, släkt och vänner. Dessutom så gillar jag Sverige. Samtidigt tänker jag att det kunde vara kul att bo utomlands under ett decennium, bara för att ha gjort det, så att säga.

Hur hade ni gjort och varför?

Tacksam för svar och inputs i tråden.
    Jag loggar in någon mer gång under dagen, samt ikväll och kollar av svaren samt svarar på eventuella frågor.

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Firman erbjuder utlandstjänst - vilket land ska jag välja?
  • Hobbyarkitekt
    Kjell2 skrev 2014-08-07 15:49:00 följande:

England är helt ok, begripligt språk och London är van vid gästarbetare.

Däremot är det dyrt med boende i London och lång pendlingstid om du ska bo på landet.

Men är avståndet till London inget probelm så är det bara att ta någon lämplig by med bra miljö och skola för barnet. Kolla i först hand åt väster så har du Heatrow på rätt sida samt hur järnvägarna går.

.

Tack för tips.

Vad gäller boende, så står firman för det så länge jag jobbar för den, så det blir inga problem.
  • Anonym (???)
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-07 11:40:31 följande:

Tanken var väl kanske inte att främlingar skulle avgöra huruvida jag ska flytta eller ej. Jag ville bara bolla för- och nackdelar lite fram och tillbaka, samt framförallt få tips på bra ställen i respektive land, att bo på.

Jag är ensamstående med ett barn som jag har på heltid. Pappan träffar barnet ytterst sällan, så en flytt skulle inte innebära något hinder för deras umgänge. För tillfället bor vi så pass långt ifrån varandra, att en flytt till utlandet till och med skulle ge större möjligheter för barnet och pappan att träffas iom att kommunikationen blir flyg (som firman betalar) istället för bil som pappan kör och betalar.

Fast det hör egentligen inte hit. Jag vill höra folks åsikter om respektive land, mysiga städer i länderna, osv.

Vad beträffar mitt privatliv, utöver det jag frågar efter här, har ingen på FamiljeLiv med att göra.

Jag ska väl inte behöva berätta om mitt liv från födsel till nutid, bara för att få svar på en enkel allmän fråga.

Men fick du nån snetändning av värmen nu eller? Det är väl klart att din familjesituation nu har betydelse liksom intressen om Vi ska kunna bolla med dig.

Sen vet du väl att har du inte ev och den andra föräldern inte godkänner barnets flytt då kan inte barnet flytta...bara en sådan sak med liksom
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (???) skrev 2014-08-07 16:25:00 följande:

Men fick du nån snetändning av värmen nu eller? Det är väl klart att din familjesituation nu har betydelse liksom intressen om Vi ska kunna bolla med dig.

Sen vet du väl att har du inte ev och den andra föräldern inte godkänner barnets flytt då kan inte barnet flytta...bara en sådan sak med liksom

Jag får omformulera frågan i en annan tråd sedan: "Vilket land, samt vart i landet, skulle du välja att bo i om de ekonomiska förutsättningarna inte var något bekymmer?".

Jag har ensam vårdnad. Även om jag inte hade haft det, så har _jag_ fortfarande rätt att flytta vart _jag_ vill. Pappan, i det här fallet, skulle aldrig ta barnet på heltid hemma i Sverige, så barnet skulle bli med mig i vilket fall som helst.

Dessutom så ses barnet och pappan så ytterst sällan, att en flytt till pappan skulle vara värre för barnet än en flytt med mamman, från pappan, utomlands.

Men, som sagt, detta har ni inget med att göra. Jag ska se till att omformulera frågan ikväll när jag har tid, så gör jag en ny tråd.
  • Anonym (???)

Helt rätt Du får flytta ja men hade du inte haft ev hade inte ungen fått flytta

Hobbyarkitekt skrev 2014-08-07 16:36:03 följande:

Jag får omformulera frågan i en annan tråd sedan: "Vilket land, samt vart i landet, skulle du välja att bo i om de ekonomiska förutsättningarna inte var något bekymmer?".

Jag har ensam vårdnad. Även om jag inte hade haft det, så har _jag_ fortfarande rätt att flytta vart _jag_ vill. Pappan, i det här fallet, skulle aldrig ta barnet på heltid hemma i Sverige, så barnet skulle bli med mig i vilket fall som helst.

Dessutom så ses barnet och pappan så ytterst sällan, att en flytt till pappan skulle vara värre för barnet än en flytt med mamman, från pappan, utomlands.

Men, som sagt, detta har ni inget med att göra. Jag ska se till att omformulera frågan ikväll när jag har tid, så gör jag en ny tråd.

• Hobbyarkitekt
    Anonym (???) skrev 2014-08-07 16:46:41 följande:

Helt rätt Du får flytta ja men hade du inte haft ev hade inte ungen fått flytta

Där har du fel.

Säger jag att jag ska flytta och pappan nekar mig att flytta, så får han ultimatumet att antingen godkänna flytten eller ta hand om barnet själv. I vårt fall så kan inte pappan ta barnet själv på heltid, så jag hade fått flytta i vilket fall som helst.
  • Engelflickan

Jag skulle nog välja London och bo så nära jobbet som möjligt första året. Du har du möjlighet att lära känna staden och landet innan du väljer att bosätta dig mer permanent. Det är mycket lättare att Vera var en vill bo när en faktiskt är där. Två platser kan ju ligga på samma avstånd från en tredje plats men ändå ha olika pendlingstid tex. Ska jag rekommendera ett område mer på landsbygden i England där du skulle kunna bo om du bara måste till London lite då och då så är Lake District helt fantastiskt fint. Där kör du runt en krök och helt plötsligt har du ett vattenfall mitt framför dig, så himla vackert.

• SpanskaFlugan

Jag kan bara svara allmänt om London och England. Beroende på var i London kontoret är det olika svårt/lätt att pendla in. Men med bil är det ofta svårt. De flesta pendlar med tåg (vissa till och med från städer i norra England och södra Skottland!). Trafiken i och runt London är hysterisk. Och den situationen är nog likadan i alla huvudstäder skulle jag tro.

England är ett fantastiskt land och London en fantastisk stad. Men de har stora sociala problem, området och vilka skolor som finns där är avgörande för trivseln. Räkna med att betala mycket för boende, barnomsorg, skola och pendling. De flesta av mina kvinnliga kollegor blir, tyvärr, hemmafruar, efter att barnen kommit eftersom de sällan tjänar på att återvända till arbetet. Barnomsorgen är helt enkelt för dyr.

• SpanskaFlugan
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-07 15:20:08 följande:

Att vara ansluten till huvudstaden gäller endast under det första året ungefär. Möjligen lite längre beroende på hur effektivt och snabbt allt går att få igång. Sedan är man mer mobil och kan röra sig runt om i landet. Därför funderar jag på att ta den engelska landsbygden eller den franska södern (där klimatet är varmare), och pendla varje dag under ett års tid, för att sedan endast behöva vara i huvudstaden någon gång i månaden, om ens det.

Eller så väljer jag lägenheten som firman erbjuder i anslutning till företagslokalen, bor där tills dess att det är fritt fram att bosätta sig på annan plats (inom landets gränser dock).

Vilken plats i England tycker ni är mysigast? Tänker mig engelsk landsbygd.

Vilken plats i Frankrike tycker ni är mysigast? Där kan jag tänka mig mindre by, landsbygd eller ett mer turistvänligt område med bra stränder och sådant.

Tyskland...där vet jag inte... Är väl egentligen inte så sugen på Tyskland, annat än för att det ligger så bra till med båt och bilväg till Sverige.

Oxford eller Cambridge! Nära till London med mycket bra kommunikationer, många söta små byar runt varje stad som erbjuder möjlighet till "gulligt" boende. Sen skulle jag säga hela sydkusten, somerset, devon, cornwall. Kent, närmare London med mycket pittoreskt. Men förbered dig på att hela södra England är extremt tätbefolkat. Vill man bo längre norrut är Yorkshire mycket vackert, böljande kullar (men undvik Bradford...).
  • Sorbus
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-07 11:05:50 följande:

Mark och lokaler finns i huvudstäderna i samtliga länder, så smidigast blir väl att bo i just huvudstaden för att slippa onödig restid under morgon och kväll. Dock är jag inte så jätteförtjust i storstäder, utan ser hellre att jag kan ha mig ett litet hus på landsbygden, med goda kommunikationer och vägar in till huvudstaden. - Någon som har något bra tips på en trevlig plats på landet, med snabb och smidig väg in till huvudstaden, i något av dessa länder? (Max en timmas restid med bil - helst kortare).

Om det redan är bestämt var företaget ska ligga är det bästa att utgå från var det är.  Med tanke på storleken på städerna i fråga är det inte mycket idé att föreslå en massa trevliga orter runtom utan att veta vart det är du ska pendla. Om det tex blir på fel sida staden så blir restiden helt enorm. Men eftersom du skriver att det finns mark så utgår jag ifrån att företaget kommer att ligga i utkanten någonstans, med tanke på att mark är ohyggligt dyrt och inte heller särskilt tillgängligt längre in. Så det är ju möjligt att du kan bo lantligare, beroende på var det är och hur det ser ut med kommunikationer.

Av länderna du har att välja på hade jag så här spontant valt Storbritannien. Men jag känner inte till Berlin så bra. Kan du inte be att få åka till respektive ort och rekognosera innan du bestämmer dig?  Oavsett vilket det blir så skulle jag utgå från var företaget ligger och så titta på bostäder som ligger inom en rimlig pendlingsradie. En eventuell flytt till en annan ort när det företaget väl är mer etablerat tycker jag det är bättre att ta ställning till då, när du bott där och känner till området mer och vet mer om hur du vill bo då.

• Stokke

London alla dagar i veckan, wow vilken chans ditt barn får :)
    Kör hårt och ha det toppen

• Felidae

Jag hade valt Tyskland och då bo i Berlin eller högre upp mot Nordsjökusten om inte arbetssituationen kräver att jag bor mitt i smeten.

Jag upplever att tyskar i allmänhet är mycket positivt inställda gentemot svenskar och att det är relativt enkelt att skapa sig ett nytt socialt umgänge där. Dessutom gillar jag känslan av ordning och reda med tydliga skyltar och instruktioner och att kollektivtrafiken är bra på att hålla tiderna.

Svar på tråden Firman erbjuder utlandstjänst - vilket land ska jag välja?