• Sheltiegirl

Regler för butik i källaren till sin bostad?

Jag håller på och skissar på olika affärsplaner och en av dem innebär en butik, för att minska utgifterna och riskerna skulle jag vilja starta hemmifrån och om butiken går tillräckligt bra senare uppgradera till butik centralt i tätorten.

Jag har en stor källare med en bodel och en iosolerad del som vi idag använder som verktyg/maskinförråd men detta kan flyttas till garaget och göras om till butik.  Det finns en ytterdörr in till "butiken" och sedan är det uppdelat i 2 rum.

Vilka regler gäller butik i bostad? Det är en villa ute på landet utan nära grannar.

• Svar på tråden Regler för butik i källaren till sin bostad?
  • sportpappa

Det är inga särskilda regler. Du bör tänka på parkeringsmöjligheter för dina kunder så att du inte stör grannar.
    Om du hade bott i lägenhet så ska du fråga hyresvärd/bostadsrättsförening om det är ok.

• Sheltiegirl

Parkering har jag så det räcker.

Så det finns inga regler angående att butiken har en dörr direkt in till bostaden?

• sportpappa

Så länge du inte driver någon typ av verksamhet som ställer särskilda krav på lokalerna (framförallt livsmedelshantering) så kan du driva din verksamhet var som helst.
    Du kan ha din butik på köksbordet om du vill det.

Om du har en särskilt inrättad lokal för din butik så kan du göra avdrag för en skälig del av de löpande driftskostnaderna som värme, ström, vatten och förslitning. Om du inte har en särskild lokal för ditt företag så får du ändå göra vissa avdrag för det.

Tänk också på att om du säljer för mer än fyra prisbasbelopp inkl. moms per år så måste du ha ett godkänt kassaregister.

• ursula
    sportpappa skrev 2014-08-07 14:22:03 följande:
    Det är inga särskilda regler. Du bör tänka på parkeringsmöjligheter för dina kunder så att du inte stör grannar.
    Om du hade bott i lägenhet så ska du fråga hyresvärd/bostadsrättsförening om det är ok.
    . Det krävs också bygglov om du vill inreda byggnaden med någon lokal för handel, hantverk eller industri. Däremot krävs inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring. Om du ska använda en byggnad till något annat behöver du bygglov, även om du inte behöver ändra något i själva byggnaden. Men förändringen måste vara väsentlig, till exempel att ändra bostad till kontor, industri till bostad eller garage till butik. Bygglov krävs även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt

www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Nar-du-maste-ha-bygglov/
Svar på tråden Regler för butik i källaren till sin bostad?