• Åsisen

Hjälp!

Jag är 38 år och gravid i v 12+4.
    Igår gjorde jag kubb + gjort nupp. Så både ultra och blodprov.
    Dom kunde inte se på magen då bebis låg ner med huvudet och vägra vända sig så blev vaginalt vilket gick bättre.
    Men nu är jag rädd då dom rekommenderade även fostervattenprov .
    Då jag fick lägre än normalt och verkade som de va hormonerna som va problemet inte åldern.
    Barnen va 67,7 mm
    Skallbredd 21,5 mm
    Nackuppklarning 1,1 mm
    Jag fick 1 av 128 på min ålder
    Och allt som allt 1 av 233 alltså under 250 då man blir erbjuden fostervattenprov .
    Men jag är livrädd dels för missfallsrisken 1 100/200
    Och för svaret tänk om den har DS :(
    Men sen om jag inte gör de är jag livrädd att jag föder ett barn med DS.
    Men jag kan heller inte göra abort.
    Sjuksköterskan såg så allvarlig ut som om de va en stor fara för DS.
    Jag kan inte släppa detta att mitt barn är sjuk. Är rädd.
    Vad ska jag göra? Vad betyder allt? Är jag i stor farorisk?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hjälp!
  • PoL

Hej! Kub är - som du säkert vet - endast en statistisk uppskattning. Så det du borde ta ställning till är om du vill veta mer säkert mhja mkp lr fvp, och hur du ställer dig till svar - eller om du inte går vidare med något prov.

Jag valde mkp då jag fyllt 40, hoppade över Kub helt. Men det var hur jag gjorde

Vet inte om detta är till nån hjälp? Lycka till!

• MinnasL

Hej! Jag hoppade också kub. Hade bestämt mig för att inte göra FVP men kunde inte slappna av och efter mycket om och men så bestämde jag mig ändå för att göra ett. Jag gjorde ett i måndags och väntar nu på provsvar. Vänta på svaret är mkt jobbigare än själva testet. FVP görs ju först när man gått 15 fulla veckor så du hinner fundera lite. Viktigast är nog att veta hur du vill göra om du får ett negativt svar. Jag var också orolig över missfallsrisken men insåg sen att jag var mer orolig över att inte veta om barnet var friskt eller inte. Försökte även tänka att statistiken är 1 av 100 och det är rätt låg. Tänk dig en skål med 100 lotter och en av dem är en nitlott, risken att få den med nit är rätt liten. (Var någon som gjorde den jämförelsen i en annan tråd och det hjälpte mig.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för.

• Åsisen

Tack för era svar. Jag får tänka lite till ang fostervattenprovet.

Jag har telefontid med läkaren på tisdag så får hoppas jag får ett bra svar av honom.

Och ger honom då Besked om jag ska göra provet eller ej.

Finns de inget annat kan göra/ta istället för fostervattenprov som inte riskerar något missfall?

• PoL
    Åsisen skrev 2014-08-08 14:34:33 följande:

Tack för era svar. Jag får tänka lite till ang fostervattenprovet.

Jag har telefontid med läkaren på tisdag så får hoppas jag får ett bra svar av honom.

Och ger honom då Besked om jag ska göra provet eller ej.

Finns de inget annat kan göra/ta istället för fostervattenprov som inte riskerar något missfall?

Du kan inte begära att få mkp så du slipper vänta länge?

Det finns i andra länder (bla England) ett alt där man tar blodprov men ibSverige är det ännu bara i provstadiet. Läste i mån tidigare tråd om en tjej som gjorde sånt blodprov och skickade via fraktfirma till England, fick svar ca 10 dgr senare vill jag minnas. Minns tyvärr inte vad tråden hette bara!!
Svar på tråden Hjälp!