Ombildat bolag til AB- SGI beräkning
Hej
Jag har sedan 2006 livnärt mig som egen företagare. Vid årsskiftet "ombildade" jag mina två bolag (en enskild firma och ett HB som jag driver med en kollega) till AB. Dvs jag lade ner dessa två företag (eller de finns ju fortfarande på pappret eftersom det blir först nästa årsskifte de helt uphör i och med deklarationen) och startade två AB. I Februari och framåt kommer jag vara föräldraledig med barn nummer två.
Då jag beräknade SGI för mitt första barn var det dåvarande Handelsbolaget nystartat (inom två år) och jag fick då tillgodoräkna mig 80% tjänst i enskilda firman på dess faktiska vinst och 20% enligt schablon för nystartade bolag (mitt arbete fördelas ungefär 80-20)
1. Så frågan är nu- Kommer jag få beräkna SGI enligt schablon även denna gång då båda bolagen på pappret de facto är nystartade? Jag heläger ena företaget och 50% av det andra- fördelar arbetet cirka 80-20 fortfarande
Om det nu är så att svaret är nej på den frågan så måste jag ju räkna ut min SGI på andra sätt. Då är min förljande fråga gällande lön och vinst. Jag tar ut en lön på cirka 27500 från det helägda bolaget och än så länge ingen lön alls från det delägda (eftersom vi båda klarar oss på våra andra företag). Detta är mest på grund av att jag har en väldigt svajig faktureringsfrekvens där cirka 75% av årsomsättningen faktureras under oktober och november och av likviditetsskäl kan jag inte ta ut mer lön under året som gått. Båda företagen kommer således göra en helt Ok vinst i år om jag fortsätter på samma sätt. Troligen kring 100 000 för det helägda och 200 000 för det delägda (som jag alltså får 100 000 av).
2. Min fråga är då. Beräknas SGI enbart på den faktiska lön jag tar ut och inget alls på vinsten? Innebär det att jag då måste börja ta ut lön från mitt delägda bolag också nu och en högre lön från det helägda om jag vill höja min SGI (för den beräknas väl sex månader bakåt) Spelar det någon roll om jag tar ut 50 000 extra i decemberlön eller om jag fördelar cirka 10 000 extra varje månad?
Tacksam för svar