• Mockasin123

Föräldrarpeng

Hej!

Jag väntar mitt andra barn i januari 2015, just nu jobbar jag 90 % och har gjort ett par år. Kan jag öka på min SGI om jag gå upp till 100 % de sista månaderna som jag har kvar innan BF eller spelar detta ingen roll då det bara blir ca 4 månader?

Mvh

• Svar på tråden Föräldrarpeng
  • Försäkringskassan

Hej!

Om det bara gäller fyra månader så är det i grunden inte en stadigvarande förändring av din inkomst och därmed inte skäl att ändra din SGI. Det finns dock mjlighet att det räcker om det är så att din avsikt är att gå tillbaka på 100% även efter att du har haft föräldrapenning för barnet du väntar. Vi kan då fastställa en ny SGI utifrån att du har för avsikt att arbeta 100% i minst 6 månader eller mer.

Hälsningar
    Maria, handläggare

• Mockasin123

Ok, misstänkte att det var så men när jag ringde er kundtjänst, innan sommaren så pratade jag med en handläggare som sa att det var den totala årsinkomsten året innan som det beräknades på. Man skulle räkna ut ett snitt vad jag hade tjänat under 2014 o utgå från det.

Tråkigt när det ni säger inte stämmer för då hade jag fortfarande haft möjlighet att jobba 100% i sex månader innan.

Svar på tråden Föräldrarpeng