• mamma017

Fortfrande plattskalle, kommer det någonsin ändras?

Min dotter på 17 månader har varit platt hela sitt liv. Det kommenterades på BVC vid 4-5 månaders ålder. Har sedan den dagen inte låtit henne ligga på rygg en sekund förutom vid sömn. Fick löftet att det skulle försvinna med tiden. Fram till 9-10 månaders ålder passade jag även på henne när hon sov den tiden jag var vaken men det blev ohållbart, dessutom tyckte BVC-sköterskan att det blivit ganska mkt bättre. Då valde jag att låta henne sova som hon ville. Hon rörde sig ju så mkt ändå och alltid hamnade på rygg gång på gång (vände henne alltid till sidan). Så jag lät henne sova som hon ville. Nu är hon 17 månader och huvudet är fortfarande platt! Harde svårt att hitta en cykelhjälm som passade, de var för små på sidorna och för stor baktill. Hon har fått en del hår så det syns inte lika mycket längre, men det känns och det märks.

Är det någon där ute som har erfarenhet av detta i lite högre ålder? Kommer det försvinna/minska eller kommer hon få se ut som hon gör resten av sitt liv?

Jag har såklart börjat passa på henne igen, men snart får hon eget rum så vi flyttar och då blir det ohållbart.

Dela gärna med er av era erfarenheter!

/ Förtvivlad mamma

• Svar på tråden Fortfrande plattskalle, kommer det någonsin ändras?
  • Amak

Jag tror det finns en hjälm att köpa som gör att skallen får chansen att formas tillbaka? Men att ni få skaffa den snabbt för att ju äldre barnet blir desto mer cementeras formen?

• Amak

Men det är nog inte så farligt Som du tänker. Håret döljer det. Men klart att ni kan göra vad ni kan, men huvudformen är inte hela världen. På en pojke, som mer troligt blir skallig så hade det varit viktigare.

• Hobbyarkitekt

Är fontanellen fortfarande öppen så är skallbenet fortfarande formbart.

Lägg henne på sida och lägg en stor kudde eller liknande bakom hennes rygg - då KAN hon inte vända sig till ryggläge.

Det kan eventuellt kanske gå att justera skallbenet trots att fontanellen redan slutit sig - detta pga av sömmarna mellan skallplattorna.

Jag tycker du ska be om en remiss till någon som kan något om skelettet - i synnerhet skallbenet. BVC är inte mycket att ha i sådana sammanhang.

• mamma017

Jag ska absolut kolla upp detta på måndag!

Tyvärr kan jag inte göra mycket åt hur hon ligger. Hon vrider sig runt hur jag än lägger henne. Även från magen.

Det känns riktigt jobbigt att ha "förstört" min dotters huvud. Är så fruktansvärt arg på mig själv, vilken idiot jag var som trodde på BVC!

• Hobbyarkitekt
    mamma017 skrev 2014-08-08 23:16:24 följande:

Tyvärr kan jag inte göra mycket åt hur hon ligger. Hon vrider sig runt hur jag än lägger henne. Även från magen.

Det känns riktigt jobbigt att ha "förstört" min dotters huvud. Är så fruktansvärt arg på mig själv, vilken idiot jag var som trodde på BVC!

Fast jag tror som sagt inte att det är försent. Hon är så pass ung än och har du tur så är fontanellen fortfarande öppen. Är den inte det, så sitter iaf plattorna lösa.

Jag råder dig ändå till att bulla upp ordentligt bakom ryggen på henne, så pass att det nästan blir som en vägg, så hon verkligen inte kan vända sig.

OM det verkligen inte fungerar, så finns det speciella kuddar för att motverka platthuvud, exempelvis denna: www.babyland.se/candide-panda-babykudde

Fast den är för att förhindra uppkomsten av platthuvud - jag vet inte huruvida den kan återställa ett platthuvud, eller ej. Men det kanske kan vara värt ett försök?

Men, som sagt, att lägga henne på sidan med ordentlig bakom ryggen är det bästa. Kom ihåg att ta varannan sida. Tar du höger ilväll så får du ta vänster imorn, osv. Annars finns risken att hon blir platt på ena sidan istället.
  • Hobbyarkitekt

Jag vill bara säga det att du inte ska piska dig själv för mycket för att du lyssnade och litade på BVC. Saken är den att det faktiskt, i de allra flesta fall, stämmer som de säger; platthuvud går tillbaka så snart barnet börjar sitta själv och krypa (dvs inte längre är liggandes hela dagarna). Dock blir det ju inte så för alla. Det bästa hade väl varit om de stillat din oro då du tog upp detta första gången, men samtidigt även ge dig rådet att testa en specialkudde.

Men, som sagt, det är förmodligen inte för sent än.

Se till att få prata med någon som verkligen kan om skelettet dock.

• Amak
    mamma017 skrev 2014-08-08 23:16:24 följande:

Du har inte förstört något. Det är inte en så stor sak. Ta tag i det på måndag. Det finns så många misstag man kan göra som förälder, det här är bara en bagatell, som säkert dessutom går att fixa ännu. Men visst, BVC tar för lätt på det, det tycker jag med. Man vill ju ha all hjälp som finns att få i alla sammanhang.
  • mamma0017

Tack för ert stöd!

Jag var på bvc idag och träffade barnläkaren där. Det var som jag trodde; det var för sent (hon är för gammal, skelettet har hårdnat för mkt) så det fanns inget att göra. Hon höll med om att det var platt och att hon var bredare över öronen, men samtidigt inget hon direkt tänkte på vid första anblick.

Ändå skickade hon remiss vidare, mest för att jag gärna ville pga mitt samvete, då har jag gjort vad jag kunnat. Men ingen vet hur lång tid det tar innan jag få komma vidare..

Jag fortsätter ändå att göra vad jag kan när det gäller hur hon sover, för kanske kanske kanske att det kan bli bättre, inte sämre iaf. Men tyvärr går det inte med kuddar mm, hon kryper runt i sängen om nätterna när hon ändrar ställning och gör det mest hela tiden. Även specialkuddar är hon för stor för och hjälm är för sent (enligt läkaren).

Jag vill mest bara höra hur det har gått för andra barn (de som fortfarande är platta när de är 1,5 år). Hur har det blivit senare vid 4-5-6 års ålder? Har huvudet fortfarande samma form?

• Amak
    mamma0017 skrev 2014-08-13 18:52:12 följande:

Tack för ert stöd!

Jag var på bvc idag och träffade barnläkaren där. Det var som jag trodde; det var för sent (hon är för gammal, skelettet har hårdnat för mkt) så det fanns inget att göra. Hon höll med om att det var platt och att hon var bredare över öronen, men samtidigt inget hon direkt tänkte på vid första anblick.

Ändå skickade hon remiss vidare, mest för att jag gärna ville pga mitt samvete, då har jag gjort vad jag kunnat. Men ingen vet hur lång tid det tar innan jag få komma vidare..

Jag fortsätter ändå att göra vad jag kan när det gäller hur hon sover, för kanske kanske kanske att det kan bli bättre, inte sämre iaf. Men tyvärr går det inte med kuddar mm, hon kryper runt i sängen om nätterna när hon ändrar ställning och gör det mest hela tiden. Även specialkuddar är hon för stor för och hjälm är för sent (enligt läkaren).

Jag vill mest bara höra hur det har gått för andra barn (de som fortfarande är platta när de är 1,5 år). Hur har det blivit senare vid 4-5-6 års ålder? Har huvudet fortfarande samma form?

Förmodligen har jag träffat många barn och vuxna som har platt huvudform, men det är inget som jag har tänkt på. Jag kan tänka mig att huvudet kan bli lite rundare när hon växer?Men spelar det verkligen någon roll? Det var bra att du bad om en remiss så att du kan känna att du gjort allt du kan. Men sedan tycker jag att du bara ska försöka känna dig nöjd att allt ändå är bra:) det var inte ditt fel att huvudet blev platt, man litar ju på BVC. Och att de inte är mer på hugget beror nog på att de inte tycker att det är så stor sak.
Svar på tråden Fortfrande plattskalle, kommer det någonsin ändras?