• Lillajag86

Oregelbunden mens -utredning

Det är första gången jag skriver en egen tråd här på familjeliv så jag hoppas att den hamnar i rätt tråd.

Jag är en tjej på 28 år. I början av maj började jag och min sambo att "på allvar" försöka skaffa barn. Slutade med p-piller och sen dess har jag inte fått min mens (fick en sista pillermens men ingen efter det). Jag hade också väldigt oregelbunden mens innan jag började med p-piller (då var jag 20år). Det kunde gå mer än två från en mens till en annan.

Har i veckan varit i kontakt med gyn. så har fått en tid i nästa vecka. Tänkte höra om någon här har varit i samma situation. Vad ska jag tänka på inför mötet med gyn? Hur kommer mötet att gå till?

Ni får gärna dela med er av egna erfarenheter och hur det gått för er efter påbörjad utredning?

• Svar på tråden Oregelbunden mens -utredning
  • Lillajag86

Då har jag varit hos gyn idag. Var som jag trodde att jag har pco. Och eftersom jag har en väldigt ovanlig sjukdom i släkten som det är ganska stor ärftlighets risk på så ville min gynekolog inte skriva ut några piller för att sätta igång mensen innan han vet mer om hur det ligger till med sjukdomen hos mig. Så just nu är jag jätternere och ledsen.

• TessanTess

Vad tråkigt att höra! Skulle det dröja länge innan gynekologen hade undersökt den ärftliga sjukdomen?

Och får jag fråga vad du gjorde under ditt besök? Gjorde han några prover, blodprover och/eller gyn-undersökningar?

• Lillajag86
    TessanTess skrev 2014-08-14 21:14:22 följande:

Vad tråkigt att höra! Skulle det dröja länge innan gynekologen hade undersökt den ärftliga sjukdomen?

Och får jag fråga vad du gjorde under ditt besök? Gjorde han några prover, blodprover och/eller gyn-undersökningar?

Den ärftllga sjukdomen jag eventuellt har är tydligen väldigt komplex. Så därför behöver tydligen något som heter anlagsbärartest från min bror (som har sjukdomen), då skulle det gå snabbare att reda ut om jag har den. Annars kunde det tydligen ta upp till ett halvår. Det enda positiva med dagen är att gynekologen åtminstone verkar vara en som vill skynda på saker (tror att han snart ska gå i pension så kanske därför).

Jag kom dit sen frågade han typ varför jag var där. Berättade om min oregelbundna mens. Sen frågade han om sjukdomar och då berättade jag om den som finns i familjen. Så stor del av samtalet handlade om den, eftersom det är en ovanlig sjukdom visste han inte så mycket om den (och inte jag heller egentligen). Så han fick ringa någon genetikavdelning. Sen ställde han lite andra allmäna frågor, typ om jag röker, om jag varit gravid innan, om jag är sambo.
    Sen gjorde han en gynundersökning i typ en minut. Längre tid än så tog det tydligen inte för att se att jag hade pco. Han sa att det nästa inte hade hänt någonting sen jag slutade med p-piller (alltså inget ägg som hade växt överhuvudtaget). Efter det var vi klara. Så inga blodprover gjordes.
  • vikarien

Får jag hoppa in hos er?

Har oregelbunden mens jag med, allt från 20-45 dagar imellan.

Vi har försökt sen i maj men inte lyckats hittills och jag har svårt att tro att vi klarar det på egen hand.

Har tänkt ge det ett par månader till innan jag söker mig till gyn, mest för att man är rädd för något korkat svar. Har en del övervikt med så ofta får ju kilona skulden för alla problem man har (ont i öronen är ett exempel!!).

Har testat med ÄL-test nu två månader men får så konstiga resultat så litar inte på dom för fem öre!

• thatgirl1
    vikarien skrev 2014-08-14 22:25:51 följande:

Får jag hoppa in hos er?

Har oregelbunden mens jag med, allt från 20-45 dagar imellan.

Vi har försökt sen i maj men inte lyckats hittills och jag har svårt att tro att vi klarar det på egen hand.

Har tänkt ge det ett par månader till innan jag söker mig till gyn, mest för att man är rädd för något korkat svar. Har en del övervikt med så ofta får ju kilona skulden för alla problem man har (ont i öronen är ett exempel!!).

Har testat med ÄL-test nu två månader men får så konstiga resultat så litar inte på dom för fem öre!

Tyvärr måste det gå 1 år med att aktivt försökt bli gravid innan man får en utredning och svar på sina frågor.. prova att istället gå privat, det gjorde jag. Glad att jag gjorde det!
  • vikarien
    thatgirl1 skrev 2014-08-16 16:18:01 följande:
    Tyvärr måste det gå 1 år med att aktivt försökt bli gravid innan man får en utredning och svar på sina frågor.. prova att istället gå privat, det gjorde jag. Glad att jag gjorde det!
    Jo tyvärr vet jag detta, och det känns hopplöst!

Sist jag var hos läkarn så föreslog hon att jag går till gyn för en koll. Har svårt att gå ner i vikt bl.a. Och hon trodde att dom på gyn kan ta lite andra prover än dom där på VC.

Vet inte vad dom kan göra om jag kommer nu om ett par månader?

Vad kan dom hitta utan att göra en större utredning som man gör först efter ett år?

Borde dom inte kunna kolla upp så man inte har typ PCO och sånt ändå? :-S

Har bara varit på cellprov aldrig någon annan undersökning på gyn.
  • FrenchPear

Självklart kan du göra en gynundersökning ändå! Du kan söka för oregelbunden mens och säg i samma veva att ni vill bli gravida. Jag sökte för oregelbunden mens eller rättare sagt utebliven mens. Fick gynundersökning och blodprov som konstaterade pco. Bra att veta- för då vet man att hjälp förmodligen behövs för att bli gravid! Bara att veta är en lättnad!

Dessutom kan du behöva medicin ju. Så självklart kan du söka och komma dit du också. Visar det sig att du har pco så behöver du absolut INTE försöka bli gravid ett år innan du får hjälp. Det är ju nästan omöjligt! Då kommer de starta din hjälp direkt. Jag själv är mitt i en.. Äter just nu provera för att framkalla en mens så att jag sedan kan göra undersökning av äggledare. Detta måste göras innan man får pergotime utskrivet så att man vet att äggledarna inte är blockerade. Om de är blockerade tar sig äggen inte igenom ändå. Då är pergo onödigt. Så ring o boka tid! Varför vänta?

• thatgirl1
    FrenchPear skrev 2014-08-16 20:06:10 följande:

Självklart kan du göra en gynundersökning ändå! Du kan söka för oregelbunden mens och säg i samma veva att ni vill bli gravida. Jag sökte för oregelbunden mens eller rättare sagt utebliven mens. Fick gynundersökning och blodprov som konstaterade pco. Bra att veta- för då vet man att hjälp förmodligen behövs för att bli gravid! Bara att veta är en lättnad!

Dessutom kan du behöva medicin ju. Så självklart kan du söka och komma dit du också. Visar det sig att du har pco så behöver du absolut INTE försöka bli gravid ett år innan du får hjälp. Det är ju nästan omöjligt! Då kommer de starta din hjälp direkt. Jag själv är mitt i en.. Äter just nu provera för att framkalla en mens så att jag sedan kan göra undersökning av äggledare. Detta måste göras innan man får pergotime utskrivet så att man vet att äggledarna inte är blockerade. Om de är blockerade tar sig äggen inte igenom ändå. Då är pergo onödigt. Så ring o boka tid! Varför vänta?

det är nog olika för alla då beroende på var man bor. De var inte villiga att ens hjälpa mig att få igång min mens, antagligen för att jag nämnt att jag ville bli gravid. De sa att jag fick vänta tills det gått ett år, och det va så löjligt för när jag ringde hade det gått 10 månader och jag hade haft min mens 1 gång.. man blir ju liksom orolig.. dessutom var dem oerhört otrevliga på telefon. Jag berättade att min sambo haft testikelcancer och att hans sagt att jag direkt ska göra en undersökning för att vi senare skulle få hjälp i så fall. (Han hade precis gjort ett spermaprov som visade att de var bättre än de anat, därför ville de kolla mig). Då ifrågasatte hon istället varför vi skulle få hjälp om hans nu fungerade bra, med en otrevlig ton. Det enda jag bad om var att få igång min mens...

så därför gick jag till privat, som direkt satte mig på utredning. Både för barnlöshet, få igång min mens och att försöka få mig gravid. hon hade en plan för mig direkt. Jag kände mig välkommen och oerhört trygg i deras händer. Tex de första som någonsin fått sticka mig i armen utan att jag får utbrott. Så nöjd! Efter hon satt igång min mens tog de ju bara en mens till, sen plussade jag :)
  • vikarien
    FrenchPear skrev 2014-08-16 20:06:10 följande:

Tack för ditt svar!

Jag borde kanske söka ändå! Men hu vad man drar sig för det

Nu har mesen ändå bara skilt sig på en vecka typ, men ibland är det 20 dagar imellan ända upp mot 50 iaf.

Har fått positivt på ÄL-test ett par gånger, men kunnat få det flera gånger i varje cykel så jag vet i fasen om jag ens har ägglossning. Känns väldigt knepigt!

Är bara livrädd att ingen hjälp få pga mina extra kilo Har försökt så många gånger men det händer ingenting på vågen

Man är väl lite extra deppig nu när mensen är i full gång, avskyr den!
  • vikarien
    thatgirl1 skrev 2014-08-17 09:27:48 följande:
    det är nog olika för alla då beroende på var man bor. De var inte villiga att ens hjälpa mig att få igång min mens, antagligen för att jag nämnt att jag ville bli gravid. De sa att jag fick vänta tills det gått ett år, och det va så löjligt för när jag ringde hade det gått 10 månader och jag hade haft min mens 1 gång.. man blir ju liksom orolig.. dessutom var dem oerhört otrevliga på telefon. Jag berättade att min sambo haft testikelcancer och att hans sagt att jag direkt ska göra en undersökning för att vi senare skulle få hjälp i så fall. (Han hade precis gjort ett spermaprov som visade att de var bättre än de anat, därför ville de kolla mig). Då ifrågasatte hon istället varför vi skulle få hjälp om hans nu fungerade bra, med en otrevlig ton. Det enda jag bad om var att få igång min mens...

så därför gick jag till privat, som direkt satte mig på utredning. Både för barnlöshet, få igång min mens och att försöka få mig gravid. hon hade en plan för mig direkt. Jag kände mig välkommen och oerhört trygg i deras händer. Tex de första som någonsin fått sticka mig i armen utan att jag får utbrott. Så nöjd! Efter hon satt igång min mens tog de ju bara en mens till, sen plussade jag :)
    Bor i en liten stad så finns inte så hemskt många ställen att välja på.

Men det finns ett privat ställe som ingår i vårdvalet, man kanske borde välja dom iaf?

Annars är det typ mödravården att välja på, och sen bli skickad vidare.

Där vill man ju helst inte sätta foten innan det bor någon i magen.
  • uglygodcilla81

Har pco och de sa att man kan få hjälp direkt, finns ingen anledning att vänta ett år då för då är ju problemet redan ko starera!

Hur ovanlig är sjukdomen? De misstänker att jag o min man är bärare av någon extremt ovanlig dödlig gen. Men när jag frågade om våra syskon borde testa sig så tyckte de inte att det var nödvändigt. ALLA människor bär på flertalet skitgener och sannolikheten är så låg att man träffar en partner som har samma. Då borde alla genomgå gentest innan man planerar barn enligt våra läkare...

• FrenchPear
    vikarien skrev 2014-08-17 10:13:28 följande:

Tack för ditt svar!

Jag borde kanske söka ändå! Men hu vad man drar sig för det

Nu har mesen ändå bara skilt sig på en vecka typ, men ibland är det 20 dagar imellan ända upp mot 50 iaf.

Har fått positivt på ÄL-test ett par gånger, men kunnat få det flera gånger i varje cykel så jag vet i fasen om jag ens har ägglossning. Känns väldigt knepigt!

Är bara livrädd att ingen hjälp få pga mina extra kilo Har försökt så många gånger men det händer ingenting på vågen

Man är väl lite extra deppig nu när mensen är i full gång, avskyr den!

Nu vet du ju inte om du har Pco men det kan faktiskt vara en anledning till övervikt. Patienter med pco är insulinkänsliga. Vi älskar kolhydrater och får lätt blodsockerfall. Fettet sätter sig helst på magen och vi har svårt att gå ner i vikt. Det jag läst mej till är att vi med pco gärna ska äta lågkolhydratkost (tänk som en diabetiker) samt motionera minst 30 min om dagen. Jag har läst om flera som botar sin pco av detta.

Om det nu kan vara så att du är överviktig pga eventuellt pco så kanske det är värt att utesluta kolhydrater? Om du vill gå ner alltså!
  • vikarien
    FrenchPear skrev 2014-08-17 14:57:55 följande:
    Nu vet du ju inte om du har Pco men det kan faktiskt vara en anledning till övervikt. Patienter med pco är insulinkänsliga. Vi älskar kolhydrater och får lätt blodsockerfall. Fettet sätter sig helst på magen och vi har svårt att gå ner i vikt. Det jag läst mej till är att vi med pco gärna ska äta lågkolhydratkost (tänk som en diabetiker) samt motionera minst 30 min om dagen. Jag har läst om flera som botar sin pco av detta.

Om det nu kan vara så att du är överviktig pga eventuellt pco så kanske det är värt att utesluta kolhydrater? Om du vill gå ner alltså!
    Vill gå ner absolut

Dessvärre har jag svår IBS som gjort att jag blivit väldigt känslig mot många typer av grönsaker och fibrer i form av hela fröer och så. Så pasta, potatis och så är nästan ett måste om middagen ska mätta.

Men jag ska absolut dra ner på kolhydrater så gott det går Tack för tipset
  • thatgirl1
    vikarien skrev 2014-08-17 20:50:11 följande:

Vill gå ner absolut

Dessvärre har jag svår IBS som gjort att jag blivit väldigt känslig mot många typer av grönsaker och fibrer i form av hela fröer och så. Så pasta, potatis och så är nästan ett måste om middagen ska mätta.

Men jag ska absolut dra ner på kolhydrater så gott det går Tack för tipset

Jag fick ner 9 kg innan sommaren med herbalife, det fungerade verkligen bra! Drack en shake till frukost (innehåller alla vitaminer och mineraler som behövs på en dag), sen "vanligt" då du räknar proteiner som förövrigt är väldigt enkelt, inte som kalorier och annat. Jag har också ibs och visst att det är individuellt hur och vad man kan äta, men det är verkligen värt ett försök!
Svar på tråden Oregelbunden mens -utredning