• Anna198407

Någon mer än jag som ibland känner hugg i sidorna?

Gravid i vecka21 och vet inte skillnaden på hur varken sammandragningar, foglossning eller bara vanlig växtvärk i livmodern ska kännas .
    Har nu sedan 3 dagar tillbaka haft en smärta på höger sida typ där äggstocken sitter . Det smärtar inte hela tiden men den kan ibland komma som en överraskning och riktigt hugga till så att jag får vika mig en stund och rätta upp mig sakta innan smärtan avtar . Den är inte så stark varje gång och jag har som sagt inte ont hela tiden. Om jag är ute och promenerar så märker jag att när jag tar större kliv så känns det som att det stramar , tar jag kortare steg så gör det inte ont alls. När jag cyklar så måste jag räta upp mig för annars så känns det som att något pressas eller ligger i kläm på högersidan nere vid äggstocken typ.
    Vad är detta? Foglossning? Sammandragning? Växtvärk? Behöver jag söka hjälp

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen igår för barnmorskan hade ingen telefontid längre, och där sa dom bara att det är mycket som händer i magen just nu och hon tyckte inte att det är någon fara sålänge det inte gör ont hela tiden och att jag skulle kanske bara sakta ner på tempot lite och ta det lugnare . Hon sa att får jag ont när jag vilar så ska jag ringa till förlossningen? Hjälp! Förlossningen? Vad innebär det? Kan barnet komma ut redan?

Detta är min första graviditet så jag har ju ingen aning om någonting?
    Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Någon mer än jag som ibland känner hugg i sidorna?
  • Grynet2010

Är i v 19 och har också så och under dom andra graviditeterna. Det är ligamenten som stretar och drar i takt med att livmodern växer :)

• Rhea82

Jag har precis samma

Det är riktigt otäckt men det sägs vara ofarligt...

• Aileen Allannah

Att ligamenten töjer sig kan göra riktigt ont, typiskt är att det hugger till när man till exempel hostar eller nyser, men det är helt ofarligt. Att du blir ombedd att ringa förlossningen för rådgivning betyder inte att bebisen riskerar att komma för tidigt, men efter vecka 22 (är det i mitt län i alla fall) är det förlossningsavdelningen som är ansvarig för dig och det är dit du ringer vid komplikationer eller oro, och det är dit du åker för kontroll om bebisen rör sig mindre än vanligt, vid blödningar eller annat som behöver undersökas.

Svar på tråden Någon mer än jag som ibland känner hugg i sidorna?