• JH03

Ev gravid-sluta med Cerazette?

Jag är en kvinna på 37 år. Äter Cerazette sedan ca ett halvår tillbaka, har mått bra hela tiden och inte haft någon mens. För ca fyra veckor sedan var jag sen med att ta en tablett (gick väl lite mer än de rekommenderade 12 timmarna) och tog den så fort jag kom på det och fortsatte sedan som vanligt. För två veckor sedan var jag och särbon på semester och jag glömde ta med pillerna och vi hade oskyddat sex några gånger...brukar vara så ordentlig med allt, men med brutna rutiner så föll det helt bort. Så var alltså utan tabletter i en vecka och när vi kom hem så började jag bara på ny karta (den glömda veckan var den sista på den förra kartan). Nu har jag börjat känna molvärk/mensvärk i både mage och rygg, huvudvärk oftare än jag brukar, sticker och ömmar i brösten och fått tydligare ådror. Fattar att det kan vara en reaktion på en vecka utan piller...men om jag skulle vara gravid, kan det göra någon skada isf att jag äter Cerazette? Tog ett test för några dagar sen, men kan ju vara för tidigt också. Ska jag sluta med Cerazette tills jag tagit ett nytt test lite senare eller ska jag fortsätta äta dem och se vad som händer? Kan ju bara vara mens på gång också Så som mitt liv är nu, så skulle ett barn vara välkommet även fast det inte är planerat. Har två barn sedan tidigare som är 3 och 6 år.

• Svar på tråden Ev gravid-sluta med Cerazette?
Svar på tråden Ev gravid-sluta med Cerazette?