beccagranen skrev 2014-08-10 21:07:54 följande:
Har en 7åring som hade en tuff 6års period, kände ocksp att man mest helatid tjata och gnata.Det blev som att vi kom in i en ond cirkel. Sen tönkte jag att vi skulle bryta mönstret, istället flr att bara ge barnet order och säga si och så ska det vara, så här ska du göra osv så fick vi tillsammans sätta upp regler, göra matsedel , planering osv. Väl i affären så fick jag lägga extra tid på att han fick köra vagn, hömta och lägga i grejer. Vara med vid matlagning, låta fantasin gå loss och kombinera salladen, kryddning osv. Lika så kunde vi ha en del konflikter ang leksaksinköp, vi införde veckopeng så att han själv kan fåspara och ta det ansvaret. Nu är han 7år och det har fungerat perfekt här, knappt haft ett bråk på ett års tid. Jag tror att barnet blir frustrerat när de kommer till en ny mognadsnivå, men man fortsätter behandla dem som små barn. De behöver känna att dem vuxit, får ansvar och förtroendet och det roliga är att det öppnar upp för många nya och roliga diskutioner och funderingar :)
vi har månadspeng, vi har en regel tavla i köket som vi gått igenom riktigt med dem. Hmm reglerna vi har ska även vi vuxna följa för jag vill mest ha bort gapet å sånt.. sedan han har hoppat sönder 4 soff grupper, jo jag tjatar hela tiden en period valde ja att ej göra det då blev han såå mkt värre.. man föraöker sitta ner å prata med han..
Kanske ska låta han hjälpa till mer med mat å så som du skrev de kanske funkar jag gör ju allt hemma å så kanske de funkar man får ju hoppas på det för man vill ju ej va en tjatig å arg mamma häller