• Anonym (jobbigt)

Vänjer man sig nångång med partnerns barn?

Är det bara jag som tycker det är jobbigt att ens partner har barn sedan innan? Jag kan ibland eller rätt ofta känna irritation inombords över att de finns, för jag vet att skulle de inte finnas skulle jag kunna leva ett annat typ av liv med min partner. Vi skulle ha tid att göra de saker jag drömmer om eller bara vara...tillsammans. Visst vi kan göra vissa saker idag till viss del men då är barnen med. Och då är det ilska, missnöje, trotsutbrott och en massa liv, bus och skrik. Jag blir så trött! Om vi reser nånstans så är det ju inget kul då de går i baklås flera gånger under resan och man får skippa det man planerat som ett exempel. Och deras beteende gör att jag tycker det är lika bra stanna hemma. De är inte busigare eller trotsigare än några andra barn, helt vanliga ungar med andra ord.

Kan man nånsin vänja sig? Min irritation växer bara mer och mer...och mitt missnöje likaså. Men jag visar inget och ingen märker det men inom mig undrar jag hur länge jag står ut. Jag har inga barn och det gör säkert också sitt då jag upplever att dessa barn begränsar mitt liv och gör så jag inte får någon tid med min partner och det ökar också irritationen ännu mer. Visst har även de goda sidor men de negativa är fler och större.

Jag älskar dock min partner och skulle vilja att dessa negativa känslor skulle försvinna. Är det möjligt att lära sig ändra sina känslor? Någon som känner eller känt samma? Som hittat en lösning?

• Svar på tråden Vänjer man sig nångång med partnerns barn?
  • Anonym (M)
    Ess skrev 2014-08-15 10:58:46 följande:
    Det kan va vad för något som helst som triggar igång det.
    Tex ett giftermål. Att frun blir gravid. Att dom efter att ha åkt med barnet på semseter i flera år, vill åka själva en gång, kanske för att tex fira något.

Det kan ju även ha hänt något tråkigt hos mamman som triggar henne att börja, 

Sen är det ju så att det går inte att acceptera i längden att en förälder styr den andre med att ställa till scener.
    Det finns ju de mammor som skiter i exets nya, och ställer till en scen eftersom hon anser sig inte vilja att exet kommer till tex avslutningar. Eftersom det förstör familjebilden utav att hon, hennes nya och barnen är en "kärnfamilj".
    Hon får själv står för sitt dåliga beteende. Ger den andre föräldern efter så kan han snart vinka adjö till barnen, eftersom exet kommer att påpeka för barnet att pappa minsann vägrar komma på avslutningen för han inte är intresserad av barnet.
    Det är bättre att sätta hårt mot hårt och låta henne göra bort sig, även om det drabbar barnet. Barnet kommer att komma ihåg hur illa mamman bar sig åt när pappa/pappa med familj ville gå på avslutningen.
    Exakt!!

Tyvärr är det så!
  • Anonym (M)

Jag ska behandla barnet som mitt eget.

Men jag får inte gå på matcher, skolavslutningar, lucia, får heller inte styra och ställa (ha regler)

Hur fasiken tror ni att man kan bwhandla barnet som sitt eget då?

• smulpaj01
    Anonym (M) skrev 2014-08-15 12:47:06 följande:

Jag ska behandla barnet som mitt eget.

Men jag får inte gå på matcher, skolavslutningar, lucia, får heller inte styra och ställa (ha regler)

Hur fasiken tror ni att man kan bwhandla barnet som sitt eget då?

Men behandla inte barnet som ditt eget då. Behandla barnet som din sambos/mans barn och inget annat, för det är ju så det är!
  • Anonym (hur länge?)
    smulpaj01 skrev 2014-08-15 13:25:18 följande:
    Men behandla inte barnet som ditt eget då. Behandla barnet som din sambos/mans barn och inget annat, för det är ju så det är!
    Och det är just det som skapar konflikter i en blandfamilj!

Man får inte kräva samma sak av hans barn som man gör av sina egna...

Ibland tror jag vi är nära en separation just pga det.
  • Gung Ho
    Anonym (hur länge?) skrev 2014-08-15 14:28:12 följande:
    Och det är just det som skapar konflikter i en blandfamilj!

Man får inte kräva samma sak av hans barn som man gör av sina egna...

Ibland tror jag vi är nära en separation just pga det.
    Får och får...

Man måste se till att kräva samma av alla barn. Hur ska det annars fungera med olika måttstockar?
  • Anonym (M)
    Gung Ho skrev 2014-08-16 22:58:30 följande:
    Får och får...

Man måste se till att kräva samma av alla barn. Hur ska det annars fungera med olika måttstockar?
    Den frågan passar bra att ställa till ALLA Bioföräldrar
  • Gung Ho
    Anonym (M) skrev 2014-08-16 23:10:53 följande:
    Den frågan passar bra att ställa till ALLA Bioföräldrar
    Ja, det vore nog den första frågan jag skulle ställa...

Alla med barn i ett förhållande är ju bioföräldrar. Vare sig man har gemensamma barn eller med olika föräldrar gäller ju samma grundförutsättningar för att få familjeliv att funka..
  • Anonym (MrsC)
    smulpaj01 skrev 2014-08-15 09:25:08 följande:
    Ja, både bioföräldrarna OCH styvföräldern "misshandlar" det stackars barnet!

Så du menar att efter ett 5 års långt förhållande så gifter sig paret och DÅ blir biomamman galen? Det låter faktiskt föga troligt, men allt är möjligt här i världen.
    Biomamman här har blivit galen (galnare?) vid varje nytt steg vi har tagit i vårt förhållande. Firat jul med barnen första gången -> galen. Flyttat ihop -> galen. Åkt på semesterresa -> galen. Vi är uppe i snart 4 år nu och utbrotten fortsätter att komma vid olika händelser, just den typen av händelser som visar att vi också är en familj med "hennes" barn.

Barnen själva verkar inte tycka att det är något problem att ex åka på semester med oss (tvärtom, de har haft väldigt roligt) men vi fick jobba för att få hit deras pass t ex... biomamman "glömde" packa dem några gånger.

Så det finns alla sorter.
  • BioBonus
    Anonym (MrsC) skrev 2014-08-20 09:34:03 följande:
    Biomamman här har blivit galen (galnare?) vid varje nytt steg vi har tagit i vårt förhållande. Firat jul med barnen första gången -> galen. Flyttat ihop -> galen. Åkt på semesterresa -> galen. Vi är uppe i snart 4 år nu och utbrotten fortsätter att komma vid olika händelser, just den typen av händelser som visar att vi också är en familj med "hennes" barn.

Barnen själva verkar inte tycka att det är något problem att ex åka på semester med oss (tvärtom, de har haft väldigt roligt) men vi fick jobba för att få hit deras pass t ex... biomamman "glömde" packa dem några gånger.

Så det finns alla sorter.
    Det här känner jag så väl igen - för varje tillfälle som vi i "vår" familj gör något - resor, bröllop, fester, dansuppvisningar etc etc - så följs det av en upptrappning i anklagelserna och hatet. Och vi är uppe i sex år...
    Ja - det finns folk till allt :)
  • Anonym (M)
    Gung Ho skrev 2014-08-16 23:40:20 följande:
    Ja, det vore nog den första frågan jag skulle ställa...

Alla med barn i ett förhållande är ju bioföräldrar. Vare sig man har gemensamma barn eller med olika föräldrar gäller ju samma grundförutsättningar för att få familjeliv att funka..
    Alla är inte Bioförälder till ett bonusbarn, bonusmamman tex
  • Anonym (M)

Kan tillägga att jag helst skulle vilja att bonus bor hos oss jämt. Så fort bonus kommer tillbaka ifrån mamman så är bonus stel och inte avslappnad. Efter någon dag är bonus som vanligt Goa underbara barn. Nej! Bo hos oss jämt skulle bonus göra det skulle kännas bäst!

• willy

klart man kan vänja sig. jag har en bonusdotter och mamma och jag har en dotter tillsammans. stora tjejen är inte bara min bonus nu, hon är också syster till min dotter.

men barn begränsar, det gör dem. hade jag varit yngre och inte velat ha barn tror jag inte att jag skulle orka med styfamiljen

• Anonym (Anonym)
    lostcase skrev 2014-08-13 00:32:48 följande:
    Exakt. Du vill göra saker med ditt barn och det är naturligt att vilja det om man är förälder. Det är däremot för de allra flesta inte lika intressant och naturligt att vilja spendera all ledig tid med andras ungar när man har alternativet att välja vuxenaktiviteter istället.
    Ja, just det. Egna barn och andras ungar.!
    När jag läser inläggen från alla bittra bonusmorsor här på FL så är jag så oändligt tacksam att mina nu vuxna barn aldrig behövt vara någons "bonusungar". Så tacksam för att de fått växa upp med mamma och pappa som älskar varandra och barnen mest i hela världen.
  • Ess
    Anonym (Anonym) skrev 2014-09-07 09:55:20 följande:
    Ja, just det. Egna barn och andras ungar.!
    När jag läser inläggen från alla bittra bonusmorsor här på FL så är jag så oändligt tacksam att mina nu vuxna barn aldrig behövt vara någons "bonusungar". Så tacksam för att de fått växa upp med mamma och pappa som älskar varandra och barnen mest i hela världen.
    Det är rätt självklart att ens egna barn går före andras ungar. Det hade dina också gjort för dig, om ni gått isär, så du hade också varit en sk bitter bonusmorsa.....................
    Om det nu är ett tecken på att va bitter att man prioriterar sina egna barn.
    Många är verkligen enkelspåriga i sitt resonemang!
  • Fånga dagen

Nu ska man ju också komma ihåg att långt ifrån alla bonusmammor är "bittra" och ser sina bonusbarn som något nödvändigt ont. Jag kan absolut inte identifiera mig med dem. Jag ska inte förneka att kärleken till mina egna barn är nåt alldeles speciellt, men det innebär inte att jag är oförmögen att också känner stor kärlek till mina bonusbarn, som verkligen är en bonus i mitt liv, på samma sätt som jag är i deras. Vem eller vilka som "går först" i vår familj avgörs inte av blodsband, utan av behov.

• BioBonus
    Fånga dagen skrev 2014-09-07 11:24:20 följande:

Nu ska man ju också komma ihåg att långt ifrån alla bonusmammor är "bittra" och ser sina bonusbarn som något nödvändigt ont. Jag kan absolut inte identifiera mig med dem. Jag ska inte förneka att kärleken till mina egna barn är nåt alldeles speciellt, men det innebär inte att jag är oförmögen att också känner stor kärlek till mina bonusbarn, som verkligen är en bonus i mitt liv, på samma sätt som jag är i deras. Vem eller vilka som "går först" i vår familj avgörs inte av blodsband, utan av behov.

Vi är många bonusmammor som tänker och fungerar så här.

Visste dock inte att den kärlek jag känner för mina egna barn gjorde mig till en bitter bonusmamma... Man lär sig ngt nytt varje dag ;)
  • Anonym (MrsC)
    Fånga dagen skrev 2014-09-07 11:24:20 följande:

Det här tycker jag är viktigt att komma ihåg! Bara för att man känner att kärleken till sina egna barn är speciell och en annan känsla än man känner för bonusarna så betyder inte det att man inte gillar/älskar dem fast på ett annat sätt. Det betyder inte heller att man är bitter och ser bonusarna som ett nödvändigt ont.
  • BioBonus
    Anonym (MrsC) skrev 2014-09-09 08:30:08 följande:
    Det här tycker jag är viktigt att komma ihåg! Bara för att man känner att kärleken till sina egna barn är speciell och en annan känsla än man känner för bonusarna så betyder inte det att man inte gillar/älskar dem fast på ett annat sätt. Det betyder inte heller att man är bitter och ser bonusarna som ett nödvändigt ont.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-09-09 08:30:08 följande:
    Förhoppningsvis rätt i verkliga livet, men de som skriver här på FL gör mig många gånger mörkrädd. 
  • BioBonus
    Anonym (Anonym) skrev 2014-09-09 08:39:04 följande:
    Förhoppningsvis rätt i verkliga livet, men de som skriver här på FL gör mig många gånger mörkrädd. 

Tror att de som skriver här är oftast dem som inte mår bra i sin roll som bonusförälder. Som inte får det att fungera i vardagen och måste skriva av sin frustration nånstans för att sen streta vidare i det verkliga livet.

Vi som har väl fungerande relationer med våra bonusbarn har ju inget behov av att be om råd, eller kräka av oss :)

De flesta i verkliga livet har nog ganska väl fungerande nyfamiljer. Precis som de flesta föräldrar mår bättre i sina föräldraroller än vad man skulle kunna tro om man gick in i föräldraforumet, relationer finns det nog klart fler lyckliga och fungerande än om man skulle utgå från vad som står att läsa i relationsforumet...

Svar på tråden Vänjer man sig nångång med partnerns barn?