• Utbrytarkonst

2,5 år mellan syskonen. Syskonvagn eller inte?

Har en fundering som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Vi väntar vårt andra barn och vårt förstfödda kommer då när det andra barnet föds att vara exakt 2,5 år, och nu undrar vi om vi behöver skaffa syskonvagn eller inte?

Vi är ofta på olika utflykter och liknande, och ännu händer det att vårt barn vilar i vagnen under dagarna osv, samt när vi ska gå långt osv, tänker vi att det kan vara bra att ha syskonvagn... men samtidigt känns det lite onödigt.

Vad tycker ni? Ni som har barn med ungefär samma åldersskillnad, hade ni syskonvagn?

• Svar på tråden 2,5 år mellan syskonen. Syskonvagn eller inte?
  • Sisisisi

Jag har tre år mellan mina. Hade ingen syskonvagn först, men köpte efter ett par månader och det underlättade verkligen vardagen! Först tänkte jag att det skulle räcka med ståbräda och bärsjal men syskonvagn var smidigare :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • nozpa

Vi hade "bara" 20 månader emellan 1:an och 2:an. Köpte syskonvagn men det var helt onödigt för våran del. Men våran första ville aldrig åka i vagnen och hon gick väldigt långt. Vilade aldrig i vagnen.

Men om ditt barn trivs i vagnen hade jag köpt en syskonvagn. Kan ju även bli så att storasyskonet också vill sitta i vagnen när lillasyskonet kommer. 2½ är ju inte så gammalt. :)

• Paincake

Vi hade 2:8 mellan syskonen och skaffade ett billigt åbäke från blocket. Jag tänkte investera i en billig skruttvagn först och se om behovet fanns. Om jag upptäckte att en syskonvagn var oumbärlig så skulle jag skaffa en bättre. Om jag inte behövde den så kunde jag sälja den vidare för samma summa.

Jag sålde den efter ett par månader, då hade jag använt den kanske en handfull gånger och gick 500 kr plus på affären

• Majan78

Har exakt 2,5 år mellan barnen, och vi hade inte syskonvagn. Fanns heller inte behov av det, storebror stod bra på ståbräda.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • mammalovis

Vi testade ståbräda i början, men med en tjurig 2,5-åring blev det mest bråk och svårt att få med henne, så det blev syskonvagn illa kvick för att överleva vardagen, då vi går överallt. Dubbelvagnen är fortfarande guld värd vid 3,5 år, då hon inte alltid vill gå hela vägen om vi tar en tur på stan på cirka en timma. Har ca 10-30 minuter överallt i barnets lååångsamma tempo. Om inte annat kan jag ställa matkassen i vagnen, vilket också är smidigt. Vi la 900 kr för en äldre Babytravel.

Svar på tråden 2,5 år mellan syskonen. Syskonvagn eller inte?