• Froggg

Min dotter vill ha mer i månadspeng

Min 11-åriga dotter klagar på hennes månadspeng.
    Hon får ungefär 500kr/ månad vilket jag tycker är en stor månadspeng, och varje månad sätter vi även i in 200 kronor på hennes sparkonto.
    Vi betalar hennes godis, kläder, skor, mobil och busskort.
    Men hon tycker ändå att hon får för lite.
    Hon städar ibland sitt rum, ibland städar vi.
    Hon hjälper till med tvätten några dagar i veckan.
    Och om vi frågar efter hjälp med något tex duka hjälper hon oftast till.

Borde jag ge henne mer?
    Vad får era barn i månadspeng?

• Svar på tråden Min dotter vill ha mer i månadspeng
  • hansine
    Ante94 skrev 2014-09-14 10:09:57 följande:

Jag har en 11-åring som får 1100kr/mån och då sköter hon sin ekonomi helt själv vilket är jätteskönt.

Du har gett din dotter ett väldigt stort ansvar väldigt tidigt. Hoppas verkligen att det är för hennes skull...

• Lena

Ge henne 100kr mer per månad med villkoret att hon köper allt sitt godis själv.

• Kendra

Tycker hon har för mycket om jag ska va ärlig. I den åldern hade jag typ 50 kr i veckan..

Fick sedan 500 kr / mån under hela högstadiet. På gymnasiet hela studiebidraget + hela underhållet från min pappa.

• SecretMe
    Kendra skrev 2014-09-16 18:14:18 följande:

Tycker hon har för mycket om jag ska va ärlig. I den åldern hade jag typ 50 kr i veckan..

Fick sedan 500 kr / mån under hela högstadiet. På gymnasiet hela studiebidraget + hela underhållet från min pappa.

Fast vad du hade i månaden är irrelevant om vi inte vet hur gammal du är.

Jag hade 50 kronor i månaden i den åldern.

Hur gammal kan jag då vara?
  • Kendra
    SecretMe skrev 2014-09-16 19:23:19 följande:

Fast vad du hade i månaden är irrelevant om vi inte vet hur gammal du är.

Jag hade 50 kronor i månaden i den åldern.

Hur gammal kan jag då vara?

Oj glömde skriva det :) jag e 27 år..
  • Ante94

hansine!, hon har fått ett stort ansvar och klarar det jättebra:) Det har nu gått ca 1 1/2 år sen vi införde detta och det som från början var helt tänkt för barnens skull har visat sig bli mkt bra för oss föräldrar också. Vi slipper tjat och diskussioner om vad saker får kosta eller vad pengarna ska användas till. Barnen har också blivit mkt bättre på att spara och planera sin ekonomi. Jag kan tillägga att innan hon börjar högstadiet så har vi "veto" ifall att hon skulle få för sig ngt helt galet men vi har inte behövt använda oss av det.

• kossi

Majja99

10 kr i veckan...
    Det fick jag år 1990...

Lite orättvist kan jag tycka.
    Räcker ju inte ens till en glass,piggelin isåfall.

• hansine
    Ante94 skrev 2014-09-24 09:34:40 följande:

hansine!, hon har fått ett stort ansvar och klarar det jättebra:) Det har nu gått ca 1 1/2 år sen vi införde detta och det som från början var helt tänkt för barnens skull har visat sig bli mkt bra för oss föräldrar också. Vi slipper tjat och diskussioner om vad saker får kosta eller vad pengarna ska användas till. Barnen har också blivit mkt bättre på att spara och planera sin ekonomi. Jag kan tillägga att innan hon börjar högstadiet så har vi "veto" ifall att hon skulle få för sig ngt helt galet men vi har inte behövt använda oss av det.

Grattis till ett ovanligt tidigt utvecklat barn! Hoppas att du kan matcha henne.
  • SecretMe
    kossi skrev 2014-10-14 19:38:33 följande:

Majja99

10 kr i veckan...
    Det fick jag år 1990...

Lite orättvist kan jag tycka.
    Räcker ju inte ens till en glass,piggelin isåfall.

Jag hade 50kr i månaden i mitten av 70-talet.
  • Klaraaa

Hej Alla! Jag är själv 18 år och när jag var 11 fick jag 150 kr i månaden och jag var otroligt stolt över det och tycker det var mycket. Men 1050 eller 500? Det är överdrivet!! Vad ska de få för månads peng när de är 16? 7000 eller??? Jag hade 400 i månads peng när jag var 17!

• HepaticaNobilis

Min 8 åring (blir 9 i år) får 50:-/vecka, det ska räcka till extra grejer han vill ha som serietidningar, "specialgodis" eller sparande till någon leksak eller så. Hittills har han sparat det allra mesta för att köpa lego;) Vi skjuter till extra om han hjälper till med någon större sak, som att sortera/slänga grovsopor eller tvätta bilen. Eller om han sparat duktigt under lång tid till någon större sak så kan vi hjälpa till på slutet.

Annars hjälps vi åt i familjen med städning, matlagning, dukning, disk och tvätt osv. Det ska vara en självklarhet att hjälpa till med hushållet utan att kräva pengar för det tycker vi!

Barn mår bra av att känna sig delaktiga i familjen och hemmet och dessutom lär de sig att bli självständiga vuxna som kan tvätta och laga mat osv när de flyttar hemifrån. Var inte rädd för att ställa lite krav.

Sitt ned och diskutera ekonomi med henne ordentligt så hon känner sig lyssnad på men kan få en förståelse för hur ni vuxna tänker. Att prata i lugn och ro när ingen är i affekt ger bäst resultat.

Lycka till!

Svar på tråden Min dotter vill ha mer i månadspeng