• Anonym (Hjälp)

Timanställd, hur blir föräldrapenningen?

Hej! Det är så att jag började mitt arbete som timanställd 240 dagar före BF och har sedan dess arbetat regelbundet utan avbrott. Nu har jag en månad kvar till BF och har alltså jobbat i mer än 6 månad och vad jag förstår uppfyller jag en SGI.

Men nu klarar jag inte av att arbete längre och kommer vara tvungen att sjukskriva mig. Jag har inbokade arbetspass hela augusti ut men i september har jag inga pass bokade men jag kommer få jobba då om jag klarar av det. Men hur blir det om jag går hemma i september och inte har några arbetspass inbokade, uppfyller jag inte 240-dagars kravet då? Hur ska jag räkna ut min föräldrapenning om jag går ner i arbetstid/sjukskriver mig?

• Svar på tråden Timanställd, hur blir föräldrapenningen?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att få en inkomstbaserad föräldrapenning under de första 180 dagarna,
    så ska
      240-dagarsvillkoret vara uppfyllt. Du ska alltså ha arbetat 240 dagar före beräknad förlossning. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha
    haft samma inkomst hela tiden.

Det innebär att 240 dagars villkoret inte påverkas  om man blir sjukskriven i
    slutet av en graviditet.

Om vi räknar ut din årsinkomst (SGI)  efter det arbetet som du har haft nu
    i minst 6 månader så påverkas inte SGI om du blir sjukskriven i slutet av graviditeten.

Sen finns det flera regler som gäller för den som är gravid och slutar ett arbete: 

Som gravid har man även möjlighet att sluta arbeta eller minska sin arbetstid
    inom sex månader före den beräknade förlossningen, utan att din SGI sänks. Villkoret är att man  arbetar och har rätt till en SGI vid tidpunkten för avbrottet.

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden Timanställd, hur blir föräldrapenningen?