• emmyee

Någon mer som saknar några extra timmar på dygnet?

Hej!
    Ville bara höra hur ni andra gör för att få ihop jobb, små krävande barn och era vuxnas fritid i kompotten?
    Fick känslan av att någon tyckte att jag var en dålig mamma för att jag prioriterar att fortsätta med min sport fast vi har en ettåring. Det är ju inte så att han blir åsidosatt någonting eller att vi inte sysselsätter honom :(
    Skulle vilja ha bara 2 h till på dygnet dör jag med "gott" samvete kunde prioritera mig själv... Någon mer?

• Svar på tråden Någon mer som saknar några extra timmar på dygnet?
  • volvo142
    emmyee skrev 2014-08-11 23:14:04 följande:
    Hej!
    Ville bara höra hur ni andra gör för att få ihop jobb, små krävande barn och era vuxnas fritid i kompotten?
    Fick känslan av att någon tyckte att jag var en dålig mamma för att jag prioriterar att fortsätta med min sport fast vi har en ettåring. Det är ju inte så att han blir åsidosatt någonting eller att vi inte sysselsätter honom :(
    Skulle vilja ha bara 2 h till på dygnet dör jag med "gott" samvete kunde prioritera mig själv... Någon mer?
    prioritera dig själv mer! men du har ingen som kan ta hand om barnen lite ? finns det nån man i bilden?
  • Natulcien
    emmyee skrev 2014-08-11 23:14:04 följande:

Hej!

Har ni bara ett barn? Och är två vuxna? Då är det väl inga problem?

Vi har bara ett barn, en pojke på snart 4 år. Och vi har gott om tid att träna, träffa vänner och göra egna saker etc. Vi bara turas om. Är man två vuxna så är ju alltid någon med barnet.

• emmyee

Tack för alla svar! Vi har bara ett barn än så länge på 15 månader, världens sötaste lilla kille! Hehe, energi har han till två, men kanske är så just med pojkar i den åldern? :)
    Min sambo har ett eget företag och jobbar 7-18 minst varje vardag. Sen jobbar han oftast 3-4 h varje helgdag. Sen har han andra aktivteter som egentligen är jobbrelaterat men som han säger att han måste gå på. Alltså återförsäljare som bjuder på middagar och resor. Är väl ett par gånger i månaden + att han ofta jobbar sen kväll och har en annan aktivitet i veckan. Jag har ett brinnande hästintresse, som jag dragit ner på massor när vi fick barn. Förut red jag 6 ggr i veckan nu kanske 2-3 och ordnade en medryttare som har honom 2 ggr i veckan.
    Vi har det jätte bra jag och min gubbe men jag får lite dåligt samvete att jag när min sambo kommer hem längtar efter att åka till stallet. Men det är min fristad. Ska man behöva ha det egentligen?
    Bara för att man blev mamma måste man väl inte alltid vilja vara med sitt barn 24 h om dygnet? Jag längtar varje dag efter den där timmen som jag kan smita iväg till min häst. Egentligen borde jag inte ha dåligt samvete för gubben är ju borta nästan mer än mig i slutändan och hans företag går så pass bra så han behöver inte jobba så mycket som han gör egentligen :(

Varför alltid detta ständiga dåliga samvetet?

• Natulcien
    emmyee skrev 2014-08-12 12:05:39 följande:

Tack för alla svar! Vi har bara ett barn än så länge på 15 månader, världens sötaste lilla kille! Hehe, energi har han till två, men kanske är så just med pojkar i den åldern? :)
    Min sambo har ett eget företag och jobbar 7-18 minst varje vardag. Sen jobbar han oftast 3-4 h varje helgdag. Sen har han andra aktivteter som egentligen är jobbrelaterat men som han säger att han måste gå på. Alltså återförsäljare som bjuder på middagar och resor. Är väl ett par gånger i månaden + att han ofta jobbar sen kväll och har en annan aktivitet i veckan. Jag har ett brinnande hästintresse, som jag dragit ner på massor när vi fick barn. Förut red jag 6 ggr i veckan nu kanske 2-3 och ordnade en medryttare som har honom 2 ggr i veckan.
    Vi har det jätte bra jag och min gubbe men jag får lite dåligt samvete att jag när min sambo kommer hem längtar efter att åka till stallet. Men det är min fristad. Ska man behöva ha det egentligen?
    Bara för att man blev mamma måste man väl inte alltid vilja vara med sitt barn 24 h om dygnet? Jag längtar varje dag efter den där timmen som jag kan smita iväg till min häst. Egentligen borde jag inte ha dåligt samvete för gubben är ju borta nästan mer än mig i slutändan och hans företag går så pass bra så han behöver inte jobba så mycket som han gör egentligen :(

Varför alltid detta ständiga dåliga samvetet?

Ok. Ja, är din sambo borta så mycket så är du ju nästan som en ensamstående, ju. Då är det såklart svårare för dig att få egen tid.
    Men om han egentligen inte behöver jobba så mycket så kan man ju undra varför han ändå väljer att göra det nu när ert barn är så litet? Har ni diskuterat det ordentligt?
    Har han varit, eller ska vara, föräldraledig?
  • emmyee
    Natulcien skrev 2014-08-12 12:13:48 följande:
    Ok. Ja, är din sambo borta så mycket så är du ju nästan som en ensamstående, ju. Då är det såklart svårare för dig att få egen tid.
    Men om han egentligen inte behöver jobba så mycket så kan man ju undra varför han ändå väljer att göra det nu när ert barn är så litet? Har ni diskuterat det ordentligt?
    Har han varit, eller ska vara, föräldraledig?
    Tack för att du lyssnar! Känner mig så ensam, och precis som en ensammamma skulle jag tro. Vi träffade varandra när han var 29. Han har jobbat i stort sätt dygnets alla timmar sen han var 17 (utom när han var i skolan då). Tror att han därför inte haft så många seriösa förhållanden för att ingen har orkat/viljat haft det så. När vi träffades jobbade han mycket med men eftersom att jag snart skaffade häst och dessutom är en människa som har stort behov av "egentid" led inte så mycket. Vi gjorde någonting varje helg ihop. Åkte på weekend el bio och middag på stan osv.
    Jag tror att eftersom att han alltid jobbat som han gör har han svårt att dra ner på det, det är liksom så stor del av honom. Om han mot förmodan är ledig en hel lördag, då kan han inte ligga i soffan och titta på tv el ta en promenad med mig utan då "måste" han starta något nytt projekt som bygga friggebod, fixa med båten el sådant som egentligen kan vänta. Han byggde huset som vi bor i själv innan vi träffades och det har varit en ständig byggprocess sen dess (5år tillsammans). Han lider inte av det för han tycker det är kul att bygga, men nu är det bara garaget och stenläggningen på uppfarten kvar *pust*.
    Han förstår inte när jag förklarar utan han kör med den stilen, det är ju för våran skull. Jag förklarar att jag inte behöver bo i nytt hus, garaget kan vänta å vi har inte tid med vår båt så den kan vi sälja, men han vill inte förstå. För HAN vill ha allt det här. Allt är betalt istort sätt (bra ekonomi) så det är inte därför han jobbar som en tok heller. Han har överlåtit mig alla föräldra dagar som han kan, för han kan inte vara hemma, det förstår jag. Han var hemma 1v när sonen föddes, sen ville han börja jobba. När han kommer hem har jag städat, tvättat, plockat, handlat, men ibland suckar han när jag ber honom plocka undan maten som jag lagat från bordet. Han lägger sig mest i soffan och suckar yteliggare när säger att jag åker till stallet en sväng. Jag älskar honom och allt är bra mellan oss, men önskade bara att han kunde förstå lite mer hur jag känner?

• Natulcien
    emmyee skrev 2014-08-12 12:32:47 följande:
    Tack för att du lyssnar! Känner mig så ensam, och precis som en ensammamma skulle jag tro. Vi träffade varandra när han var 29. Han har jobbat i stort sätt dygnets alla timmar sen han var 17 (utom när han var i skolan då). Tror att han därför inte haft så många seriösa förhållanden för att ingen har orkat/viljat haft det så. När vi träffades jobbade han mycket med men eftersom att jag snart skaffade häst och dessutom är en människa som har stort behov av "egentid" led inte så mycket. Vi gjorde någonting varje helg ihop. Åkte på weekend el bio och middag på stan osv.
    Jag tror att eftersom att han alltid jobbat som han gör har han svårt att dra ner på det, det är liksom så stor del av honom. Om han mot förmodan är ledig en hel lördag, då kan han inte ligga i soffan och titta på tv el ta en promenad med mig utan då "måste" han starta något nytt projekt som bygga friggebod, fixa med båten el sådant som egentligen kan vänta. Han byggde huset som vi bor i själv innan vi träffades och det har varit en ständig byggprocess sen dess (5år tillsammans). Han lider inte av det för han tycker det är kul att bygga, men nu är det bara garaget och stenläggningen på uppfarten kvar *pust*.
    Han förstår inte när jag förklarar utan han kör med den stilen, det är ju för våran skull. Jag förklarar att jag inte behöver bo i nytt hus, garaget kan vänta å vi har inte tid med vår båt så den kan vi sälja, men han vill inte förstå. För HAN vill ha allt det här. Allt är betalt istort sätt (bra ekonomi) så det är inte därför han jobbar som en tok heller. Han har överlåtit mig alla föräldra dagar som han kan, för han kan inte vara hemma, det förstår jag. Han var hemma 1v när sonen föddes, sen ville han börja jobba. När han kommer hem har jag städat, tvättat, plockat, handlat, men ibland suckar han när jag ber honom plocka undan maten som jag lagat från bordet. Han lägger sig mest i soffan och suckar yteliggare när säger att jag åker till stallet en sväng. Jag älskar honom och allt är bra mellan oss, men önskade bara att han kunde förstå lite mer hur jag känner?
    Okej, då köpte du inte direkt grisen i säcken, utan visste från början att det var en arbetsnarkoman du skaffade barn med..? Då är det kanske inte så mycket att göra. Man kan ju inte ändra på andra männsikor.
    Men jag har svårt att förstå att du tycker att allt är bra mellan er om han inte ens orkar duka av bordet, lägger sig i soffan när han kommer hem och suckar om du vill iväg en stund? Det är väl inte att ha det bra?
    Och då har du dessutom sopat banan åt honom genom att sköta all markservice så att han bara behöver ägna sig åt ert barn!?

Det låter som om ni behöver prata mer om vilken typ av liv ni vill leva, och hur ni ska ha det hemma..?

Innan man skaffar barn är ju livet ganska "fritt" och man tänker kanske inte så mycket på vem som diskar/tvättar/städar mest, hur många aktiviteter var och en har och hur mycket tid var och en spenderar med vänner etc.
    Men med ett barn att ta hand om så blir livet ett annat och allt måste omvärderas och organiseras lite annorlunda. Man kan inte köra på som förut.
    Eller...man borde inte kunna köra på som förut. Men din sambo verkar kunna det eftersom du har tagit på dig att sköta allt annat; barn och hushåll. Och om du inte vill ha det så, så måste du nog säga ifrån - högt och tydligt.
  • Flickan och kråkan

Jag har en sambo som jobbar långa dagar vardagar (åker 7.30 kommer hem 17.45) och har tre barn i åldern 1-6 år. Är föräldraledig med yngsta och de "stora" är av den anledningen hemma väldigt mycket också så kan förstå dig i din känsla av "ensamhet" och brist på tid. Nu när sommaren är slut så är det lämningar och hämtningar i skola och förskola, simskola, fotbollsträning, konståkningsträning, gymnastik, bmx, bvc-besök.....och så ska alla utfodras och jag någon gång hinna gå på toaletten . Till råga på allt bor vi på landet och har minst 30 minuters bilresa till mer eller mindre allt.

Att ha fullt ansvar för ett eller flera barn tar väldigt mycket kraft och tid. Mina "stora" på sitt sätt och min lilla (snart 14 månader) på sitt sätt. Han hänger ju mest med överallt, men han är ju fortfarande något av en extra kroppsdel och ibland är det så skönt att få ha bara sin egen kropp ifred . Din pojkes pappa får ju just det i och med att han jobbar - gå på toaletten själv, äta lunch i lugn och ro tillsammans med andra vuxna (vuxensamtal), hinna tänka en och annan egen tanke etc. 

Utifrån det du skriver så tänker jag tre saker:
    1. Försök att göra sådant du tycker är kul även på dagen med ditt barn. Visst, inte riktigt samma sak men du kan ju ändå ta den där ensamtiden som du gjort 
    hittills. Det är väl det jag lärt mig med mina tre bar.....man tar med dem helt enkelt. Med ett är det ganska lätt. Du kan så klart inte rida om du inte har någon annan med dig också, men det finns ju mycket annat trivsamt man kan göra i stallet (har haft egna hästar själv tidigare) tillsammans med barn. Du gör något du mår bra av, ditt barn kommer att garanterat ha kul och dessutom kommer du iväg och kan inte göra en massa "måsten" i form av hushållsarbete.

2. Låt bli att göra allt hushållsarbete. Hur hade ni gjort om ni båda arbetat? Även om jag är hemma så delar jag och sambon på hushållsarbetet på ungefär samma sätt som när vi båda arbetade. Viss förskjutning av vad vi gör (jag slänger in fler tvättar eftersom det är lätt att göra när man är hemma) och förbereder oftast middag då han kommer hem sent, men då tar han städning och disk etc. Hushållet är ju gemensamt.

3. Antingen vet din sons pappa hur jobbigt det är att ta hand om ett barn och tycker därför att det är rätt skönt att arbeta. Mina barns pappa älskar sina barn och är mycket med dem på helgerna, men samtidigt tycker han att det är rätt vilsamt att åka till jobbet på måndag morgon . Eller så har han ingen aning eftersom han aldrig haft det ansvaret och då behöver han få den erfarenheten. Du kan så klart inte bestämma hur han ska leva sitt liv, men jag skulle satt mig ner med honom och pratat igenom ordentligt hur det gemensamma livet ser ut och vad hans helgarbete innebär för er som familj. Men låt bli att göra allt hushållsarbete. Vad du väljer att göra med ditt liv, det styr du över . Ge honom en handlingslista. Varför ska du alltid handla? Tvätta dina och barnets kläder. Antar att tycker att det är sympatiskt med rena kalsonger och strumpor? Du behöver inte gnälla, utan gör det som känns ok för din del och strunta i resten. ÅK TILL STALLET MED DITT BARN PÅ DAGARNA OCH ÅK TILL STALET SJÄLV LITE DÅ OCH DÅ!

• emmyee
    Natulcien skrev 2014-08-12 13:13:09 följande:
    Okej, då köpte du inte direkt grisen i säcken, utan visste från början att det var en arbetsnarkoman du skaffade barn med..? Då är det kanske inte så mycket att göra. Man kan ju inte ändra på andra männsikor.
    Men jag har svårt att förstå att du tycker att allt är bra mellan er om han inte ens orkar duka av bordet, lägger sig i soffan när han kommer hem och suckar om du vill iväg en stund? Det är väl inte att ha det bra?
    Och då har du dessutom sopat banan åt honom genom att sköta all markservice så att han bara behöver ägna sig åt ert barn!?

Det låter som om ni behöver prata mer om vilken typ av liv ni vill leva, och hur ni ska ha det hemma..?

Innan man skaffar barn är ju livet ganska "fritt" och man tänker kanske inte så mycket på vem som diskar/tvättar/städar mest, hur många aktiviteter var och en har och hur mycket tid var och en spenderar med vänner etc.
    Men med ett barn att ta hand om så blir livet ett annat och allt måste omvärderas och organiseras lite annorlunda. Man kan inte köra på som förut.
    Eller...man borde inte kunna köra på som förut. Men din sambo verkar kunna det eftersom du har tagit på dig att sköta allt annat; barn och hushåll. Och om du inte vill ha det så, så måste du nog säga ifrån - högt och tydligt.
    Klart jag visste att han jobbar mycket, men han lovade bättring när vi skulle få barn. Jag har haft småsyskon och levt i en stor familj så jag vet hur mycket tid barnen tar. Han har bara en syster å det skiljer bara ett par år så han har nog aldrig haft chansen att förstå hur mycket tid ett barn tar. Jag tyckte det var lite tidigt att skaffa barn pga hans jobb och jag stod prompt på mig, så han lovade att han skulle vara hemma 17 i stort sätt varje dag + att jag skulle kunna fortsätta med mitt fritidsintresse i realistisk mån. Han lovade verkligen och jag sa till honom att hur ska jag kunna lita på det, när du inte har bevisat det innan? Du får lita på mig sa han... Dum som jag var litade jag på det *suck* Man ska ju kunna lita på varandra.
    Det blir så mycket tjaffs om jag inte fixar de mesta hemma. Jag orkar inte tjafsa. Har inget emot att plocka efter honom eller städa el va de nu kan vara, men nu har det kommit till en gräns att jag är trött jämt. Om jag baar hade haft energi och ork så ser jag det inte som något problem, men när jag ska göra något som är kul, då e jag trött trött. Jag har ju betalt för att fixa hemmet brukar han säga Jag blir arg och ledsen på honom och säger det men han bryr sig inte speciellt då. Jag jobbar ju mindre säger han till mig och det är honom vi lever av säger han, men det är inte sant, jag lever inte av honom, jag har egen inkomst på ca 20000 i månaden. Ibland känns det bara hopplöst och om jag hade mer energi å några timmar till så skulle allt gå bra.
    Jag sa till honom tidig sommar att jag längtade efter att köpa ett eget hus, bo själv och ha ett eget hem där jag får bestämma allt utan att det ska bli diskussion om saker. Där det bara är jag å lillkillen som skitar ner å lever rövare. Då började han förstå och bättrade sig halva sommaren, men nu har han fallit tillbaka igen.
  • Flickan och kråkan
    emmyee skrev 2014-08-12 14:50:41 följande:
    Klart jag visste att han jobbar mycket, men han lovade bättring när vi skulle få barn. Jag har haft småsyskon och levt i en stor familj så jag vet hur mycket tid barnen tar. Han har bara en syster å det skiljer bara ett par år så han har nog aldrig haft chansen att förstå hur mycket tid ett barn tar. Jag tyckte det var lite tidigt att skaffa barn pga hans jobb och jag stod prompt på mig, så han lovade att han skulle vara hemma 17 i stort sätt varje dag + att jag skulle kunna fortsätta med mitt fritidsintresse i realistisk mån. Han lovade verkligen och jag sa till honom att hur ska jag kunna lita på det, när du inte har bevisat det innan? Du får lita på mig sa han... Dum som jag var litade jag på det *suck* Man ska ju kunna lita på varandra.
    Det blir så mycket tjaffs om jag inte fixar de mesta hemma. Jag orkar inte tjafsa. Har inget emot att plocka efter honom eller städa el va de nu kan vara, men nu har det kommit till en gräns att jag är trött jämt. Om jag baar hade haft energi och ork så ser jag det inte som något problem, men när jag ska göra något som är kul, då e jag trött trött. Jag har ju betalt för att fixa hemmet brukar han säga Jag blir arg och ledsen på honom och säger det men han bryr sig inte speciellt då. Jag jobbar ju mindre säger han till mig och det är honom vi lever av säger han, men det är inte sant, jag lever inte av honom, jag har egen inkomst på ca 20000 i månaden. Ibland känns det bara hopplöst och om jag hade mer energi å några timmar till så skulle allt gå bra.
    Jag sa till honom tidig sommar att jag längtade efter att köpa ett eget hus, bo själv och ha ett eget hem där jag får bestämma allt utan att det ska bli diskussion om saker. Där det bara är jag å lillkillen som skitar ner å lever rövare. Då började han förstå och bättrade sig halva sommaren, men nu har han fallit tillbaka igen.
    Du ska strunta i att göra hans jobb hemma. Låt honom bli sur då. Det är ju liksom det värsta som kan hända. Varför ska han ändra sig när du gör allt det tråkiga och jobbiga. Du har inte betalt för att vara hushållerska. Du får ersättning för att du tar hand om ert gemensamma barn. Du får inte FP för att tvätta hans kalsonger.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-12 14:56:00 följande:
    Du ska strunta i att göra hans jobb hemma. Låt honom bli sur då. Det är ju liksom det värsta som kan hända. Varför ska han ändra sig när du gör allt det tråkiga och jobbiga. Du har inte betalt för att vara hushållerska. Du får ersättning för att du tar hand om ert gemensamma barn. Du får inte FP för att tvätta hans kalsonger.
    Glömde: Du har arbetat in din FP själv. Vill han ha sin FP så kan du ju skriva tillbaka den till honom om han vill det . Eller kanske tycker han att det är för jobbigt
  • Natulcien
    emmyee skrev 2014-08-12 14:50:41 följande:
    Jag förstår att tjafs är tärande och tar din energi. Men jag föreslår att du låter bli både att sköta hela hushållet och att tjafsa. Sluta plocka upp efter honom och tvätta hans kläder. Kräv att ni städar tillsammans när ni båda är hemma på helgerna. Och blir han sur så får han bli det. Han är en vuxen man och får ta konsekvenserna av sitt mansgrisiga beteende.

Du har verkligen inte "betalt för att fixa hemmet"! Det var det dummaste jag har hört. Du har föräldrapenning för att ta hand om ert barn - ingenting annat.
  • emmyee
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-12 13:45:03 följande:
    Jag har en sambo som jobbar långa dagar vardagar (åker 7.30 kommer hem 17.45) och har tre barn i åldern 1-6 år. Är föräldraledig med yngsta och de "stora" är av den anledningen hemma väldigt mycket också så kan förstå dig i din känsla av "ensamhet" och brist på tid. Nu när sommaren är slut så är det lämningar och hämtningar i skola och förskola, simskola, fotbollsträning, konståkningsträning, gymnastik, bmx, bvc-besök.....och så ska alla utfodras och jag någon gång hinna gå på toaletten smile1.gif . Till råga på allt bor vi på landet och har minst 30 minuters bilresa till mer eller mindre allt.

Att ha fullt ansvar för ett eller flera barn tar väldigt mycket kraft och tid. Mina "stora" på sitt sätt och min lilla (snart 14 månader) på sitt sätt. Han hänger ju mest med överallt, men han är ju fortfarande något av en extra kroppsdel och ibland är det så skönt att få ha bara sin egen kropp ifred smile1.gif . Din pojkes pappa får ju just det i och med att han jobbar - gå på toaletten själv, äta lunch i lugn och ro tillsammans med andra vuxna (vuxensamtal), hinna tänka en och annan egen tanke etc. 

Utifrån det du skriver så tänker jag tre saker:
    1. Försök att göra sådant du tycker är kul även på dagen med ditt barn. Visst, inte riktigt samma sak men du kan ju ändå ta den där ensamtiden som du gjort hittills. Det är väl det jag lärt mig med mina tre bar.....man tar med dem helt enkelt. Med ett är det ganska lätt. Du kan så klart inte rida om du inte har någon annan med dig också, men det finns ju mycket annat trivsamt man kan göra i stallet (har haft egna hästar själv tidigare) tillsammans med barn. Du gör något du mår bra av, ditt barn kommer att garanterat ha kul och dessutom kommer du iväg och kan inte göra en massa "måsten" i form av hushållsarbete.

2. Låt bli att göra allt hushållsarbete. Hur hade ni gjort om ni båda arbetat? Även om jag är hemma så delar jag och sambon på hushållsarbetet på ungefär samma sätt som när vi båda arbetade. Viss förskjutning av vad vi gör (jag slänger in fler tvättar eftersom det är lätt att göra när man är hemma) och förbereder oftast middag då han kommer hem sent, men då tar han städning och disk etc. Hushållet är ju gemensamt.

3. Antingen vet din sons pappa hur jobbigt det är att ta hand om ett barn och tycker därför att det är rätt skönt att arbeta. Mina barns pappa älskar sina barn och är mycket med dem på helgerna, men samtidigt tycker han att det är rätt vilsamt att åka till jobbet på måndag morgon smile5.gif . Eller så har han ingen aning eftersom han aldrig haft det ansvaret och då behöver han få den erfarenheten. Du kan så klart inte bestämma hur han ska leva sitt liv, men jag skulle satt mig ner med honom och pratat igenom ordentligt hur det gemensamma livet ser ut och vad hans helgarbete innebär för er som familj. Men låt bli att göra allt hushållsarbete. Vad du väljer att göra med ditt liv, det styr du över smile1.gif . Ge honom en handlingslista. Varför ska du alltid handla? Tvätta dina och barnets kläder. Antar att tycker att det är sympatiskt med rena kalsonger och strumpor? Du behöver inte gnälla, utan gör det som känns ok för din del och strunta i resten. ÅK TILL STALLET MED DITT BARN PÅ DAGARNA OCH ÅK TILL STALET SJÄLV LITE DÅ OCH DÅ!
    Åhh, vad många bra poäng du har. Ska verkligen ta efter den med hushållsarbetet. Han får tvätta sin egen tvätt i fortsättningen! Vika skiten med, ska lägga det på golvet i hans garderob. Ska ta med mig Lilleman mer till hästen på dagarna. Gjorde det första halvåret men sen när han ville krypa ville han inte vara kvar i vagnen utan skrek mest. Nu när han springer är det ju bara att ta på honom smutskläder å låta honom hållas, hur mycket kan gå sönder i ett stall? Det som jag tycker är tråkigt är att vi "slåss" lite om egen tid, å precis som du skrev, tycker jag att han har egentid när han är på jobbet, vilket han säkert inte tycker. Men de få gånger (max3) han har vart hemma en hel dag med vår son har han inte gjort ett skit hemma! Det hade vart mysigt att höra då bara - Va mycket du hinner ed när du är hemma älskling, vi har haft fullt upp med att leka hela dagen. Vad glad jag skulle blivit!! Men oftast när jag kommer hem på efm/kvällen om han är hemma å har sonen så ligger han själv på soffan å lillen roar sig själv med att springa omkring med sina leksaker :S
    Jag och en vän bokade hotell i en närliggande stad i november och ska gå på en mässa ihop, ska bli så skönt att få göra något helt själv. *längtar* Ska dessutom åka en tidig lördagmorgon och komma hem sen natt till söndag till Stockholm. Tänker att eftersom att sambon gör så mycket kul och nu när jag börjar jobba och har råd igen att hitta på saker, tänker jag inte ens fråga om "lov" utan bara boka. Han får fixa bäst han vill, för precis så gör han åt mig.
  • Lillith

Klart du ska åka till din häst, som ovanstående skriver, ta med pojken och åk dit på dagarna tillsammans och pyssla med hästen. Din sambo får helt enkelt vänja sig vid att ta föräldraansvar och inte bli så curlad. Klart han kan ta hand om sitt barn då du åker upp o rider på kvällarna. Förstår att det är tröttsamt att behöva gå o plocka efter en vuxen karl. Låter som han haft en curlande morsa o aldrig själv lärt sig "se" vad som behöver göras för att få ett ordningsamt hem. Klart man är trött efter att ha jobbat, vem är inte det, men det är ett konstaterande snarare än en ursäkt för att inte hålla efter i sitt hem.

• emmyee

Flickan och kråkan skrev 2014-08-12 14:57:20 följande:
    Glömde: Du har arbetat in din FP själv. Vill han ha sin FP så kan du ju skriva tillbaka den till honom om han vill det smile5.gif . Eller kanske tycker han att det är för jobbigt smile5.gif
    Haha, helt rätt!!!!! Tack för att ni lyssnade ett slag
  • emmyee
    Natulcien skrev 2014-08-12 15:00:47 följande:
    Jag förstår att tjafs är tärande och tar din energi. Men jag föreslår att du låter bli både att sköta hela hushållet och att tjafsa. Sluta plocka upp efter honom och tvätta hans kläder. Kräv att ni städar tillsammans när ni båda är hemma på helgerna. Och blir han sur så får han bli det. Han är en vuxen man och får ta konsekvenserna av sitt mansgrisiga beteende.

Du har verkligen inte "betalt för att fixa hemmet"! Det var det dummaste jag har hört. Du har föräldrapenning för att ta hand om ert barn - ingenting annat.
    Ska låta bli att plocka efter honom. La precis in hans tvätt i en hög på golvet i garderoben. Får se om han över huvudtaget ser det ikväll
  • emmyee
    Lillith skrev 2014-08-12 15:08:30 följande:
    Klart du ska åka till din häst, som ovanstående skriver, ta med pojken och åk dit på dagarna tillsammans och pyssla med hästen. Din sambo får helt enkelt vänja sig vid att ta föräldraansvar och inte bli så curlad. Klart han kan ta hand om sitt barn då du åker upp o rider på kvällarna. Förstår att det är tröttsamt att behöva gå o plocka efter en vuxen karl. Låter som han haft en curlande morsa o aldrig själv lärt sig "se" vad som behöver göras för att få ett ordningsamt hem. Klart man är trött efter att ha jobbat, vem är inte det, men det är ett konstaterande snarare än en ursäkt för att inte hålla efter i sitt hem.
    Han trodde det var så lätt att bli förälder. Jovars, försökte innan att förklara att det är inte bara att få en skön utlösning utan även att det tar mycket kraft och energi när man känner sig helt slut. Så känner väl alla, att man kan vara helt slut en dag men man kan ju inte strunta i att byta blöja, laga maten å se till att den lille har det bra för det, fast du är trött. Det är det som kallas att vara förälder, att åsidosätta sig själv ibland, men att få vissa att förstå det, det var ju lite svårare än jag tänkt... :-S

• Penida

Många bra svar och du verka insiktsfull, TS!

Det är klart att du inte ska skämmas! Vem har fått det att tro att du ska det? Jag vet att det finns många mammor på detta forum som inte förstår att andra mammor inte vill spendera varje vaken minut med sitt barn men det är inget att ta åt sig av. Vi är alla olika och det är inte skadligt för barnet på något sätt att vara ensam med annan för det trygg och närvarande förälder.

Om någon ska skämmas här så är det kanske din man? Är han en trygg och närvarande förälder?
    Det låter som att alla inblandade förlorar på ett eller annat sätt på grund av honom. Han förlorar massor av värdefull tid med sitt barn som är viktig för barnets anknytning till honom och deras framtida relation och du förlorar tid för dig själv med eller utan barn då han inte är speciellt intresserad av att dela ansvaret för ert gemensamma barn och gemensamma hem. I långa loppet förlorar säkert även barnet på att ha en missnöjd och frustrerad mamma och en ganska så ointresserad pappa och att ni inte är på samma nivå, tjafsar. Din man må tycka att det fungerar bra nu men jag ser honom som den stora förloraren som väljer bort tid med sitt barn, inte ser till sin partners behov.
    Kanske ska ni sätta er ni er och prata med varandra, vad innebär det att vara föräldraledig egentligen? Vad tycker han, vad tycker du?  Måste han arbeta så mycket, för vems skull gör han det när det inte behövs? Blir du lyckligare av det, barnet eller är det han? Vill han se dig lycklig? Kan ni kompromissa? Jag tycker du gör rätt om du slutar tvätta hans kläder, tar bort hans tallrik och gör det du faktiskt är hemma för, att umgås med ditt barn men han är faktiskt inget barn och jag tycker någonstans att det blir löjligt när man tar till såna metoder som mer passar på en tonåring eller ett litet barn rentav när det handlar om vuxna människor i en relation. Ni borde kunna prata med varandra, vardagen blir inte lättare när barnet blir äldre och också du arbetar men visst, det är givet att du ska sluta upp att curla en vuxen människa. Du verkar se klart på det hela som sagt och det är ju en början till förändring.

Jag kan inte relatera när det gäller din relation, min sambo är "extrem" åt andra hållet:) Han kommer från ett annat europeiskt land där pappor inte har rätt till någon vidare föräldraledighet, deltid osv. Han tycker han har det så lyxigt här som kunde vara hemma länge med sina barn och idag arbetar han mindre för att få än mer tid med barnen när de nu är äldre. Aldrig att jag hade fått ta hans dagarFlört Som tur är är jag också av åsikten att det är bra om också pappor är föräldralediga, spenderar mycket tid med sina barn så..Vi är tvärtom sådana som uppmuntrar varandra att göra vårt eget utanför hemmet. Vi har familjetid, vi har tid med båda barnen själva eller varje enskilt barn på egen hand men också tid för oss själva och jag skäms inte ett skit för det rent ut sagt. Jag kan utan problem erkänna att jag blir en bättre mamma och partner om jag också får göra mitt ibland men hade vardagen inte fungerat väl och vi faktiskt hade haft mycket mindre tid för varandra än vi har hade det inte gjort varken till eller från gissar jag. Då hade jag säkert känt missnöje, dåligt samvete och att det mer hade varit ett sätt att fly. Det ena först, det andra sen tänker väl jag. Du behöver då inte tvivla på att du gör din del, det första. Din man däremot borde växa upp.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Någon mer som saknar några extra timmar på dygnet?