Flickan och kråkan skrev 2014-08-12 13:45:03 följande:
Jag har en sambo som jobbar långa dagar vardagar (åker 7.30 kommer hem 17.45) och har tre barn i åldern 1-6 år. Är föräldraledig med yngsta och de "stora" är av den anledningen hemma väldigt mycket också så kan förstå dig i din känsla av "ensamhet" och brist på tid. Nu när sommaren är slut så är det lämningar och hämtningar i skola och förskola, simskola, fotbollsträning, konståkningsträning, gymnastik, bmx, bvc-besök.....och så ska alla utfodras och jag någon gång hinna gå på toaletten

. Till råga på allt bor vi på landet och har minst 30 minuters bilresa till mer eller mindre allt.
Att ha fullt ansvar för ett eller flera barn tar väldigt mycket kraft och tid. Mina "stora" på sitt sätt och min lilla (snart 14 månader) på sitt sätt. Han hänger ju mest med överallt, men han är ju fortfarande något av en extra kroppsdel och ibland är det så skönt att få ha bara sin egen kropp ifred

. Din pojkes pappa får ju just det i och med att han jobbar - gå på toaletten själv, äta lunch i lugn och ro tillsammans med andra vuxna (vuxensamtal), hinna tänka en och annan egen tanke etc.
Utifrån det du skriver så tänker jag tre saker:
1. Försök att göra sådant du tycker är kul även på dagen med ditt barn. Visst, inte riktigt samma sak men du kan ju ändå ta den där ensamtiden som du gjort hittills. Det är väl det jag lärt mig med mina tre bar.....man tar med dem helt enkelt. Med ett är det ganska lätt. Du kan så klart inte rida om du inte har någon annan med dig också, men det finns ju mycket annat trivsamt man kan göra i stallet (har haft egna hästar själv tidigare) tillsammans med barn. Du gör något du mår bra av, ditt barn kommer att garanterat ha kul och dessutom kommer du iväg och kan inte göra en massa "måsten" i form av hushållsarbete.
2. Låt bli att göra allt hushållsarbete. Hur hade ni gjort om ni båda arbetat? Även om jag är hemma så delar jag och sambon på hushållsarbetet på ungefär samma sätt som när vi båda arbetade. Viss förskjutning av vad vi gör (jag slänger in fler tvättar eftersom det är lätt att göra när man är hemma) och förbereder oftast middag då han kommer hem sent, men då tar han städning och disk etc. Hushållet är ju gemensamt.
3. Antingen vet din sons pappa hur jobbigt det är att ta hand om ett barn och tycker därför att det är rätt skönt att arbeta. Mina barns pappa älskar sina barn och är mycket med dem på helgerna, men samtidigt tycker han att det är rätt vilsamt att åka till jobbet på måndag morgon

. Eller så har han ingen aning eftersom han aldrig haft det ansvaret och då behöver han få den erfarenheten. Du kan så klart inte bestämma hur han ska leva sitt liv, men jag skulle satt mig ner med honom och pratat igenom ordentligt hur det gemensamma livet ser ut och vad hans helgarbete innebär för er som familj. Men låt bli att göra allt hushållsarbete. Vad du väljer att göra med ditt liv, det styr du över

. Ge honom en handlingslista. Varför ska du alltid handla? Tvätta dina och barnets kläder. Antar att tycker att det är sympatiskt med rena kalsonger och strumpor? Du behöver inte gnälla, utan gör det som känns ok för din del och strunta i resten. ÅK TILL STALLET MED DITT BARN PÅ DAGARNA OCH ÅK TILL STALET SJÄLV LITE DÅ OCH DÅ!
Åhh, vad många bra poäng du har. Ska verkligen ta efter den med hushållsarbetet. Han får tvätta sin egen tvätt i fortsättningen! Vika skiten med, ska lägga det på golvet i hans garderob. Ska ta med mig Lilleman mer till hästen på dagarna. Gjorde det första halvåret men sen när han ville krypa ville han inte vara kvar i vagnen utan skrek mest. Nu när han springer är det ju bara att ta på honom smutskläder å låta honom hållas, hur mycket kan gå sönder i ett stall?

Det som jag tycker är tråkigt är att vi "slåss" lite om egen tid, å precis som du skrev, tycker jag att han har egentid när han är på jobbet, vilket han säkert inte tycker. Men de få gånger (max3) han har vart hemma en hel dag med vår son har han inte gjort ett skit hemma! Det hade vart mysigt att höra då bara - Va mycket du hinner ed när du är hemma älskling, vi har haft fullt upp med att leka hela dagen. Vad glad jag skulle blivit!! Men oftast när jag kommer hem på efm/kvällen om han är hemma å har sonen så ligger han själv på soffan å lillen roar sig själv med att springa omkring med sina leksaker :S
Jag och en vän bokade hotell i en närliggande stad i november och ska gå på en mässa ihop, ska bli så skönt att få göra något helt själv. *längtar* Ska dessutom åka en tidig lördagmorgon och komma hem sen natt till söndag till Stockholm. Tänker att eftersom att sambon gör så mycket kul och nu när jag börjar jobba och har råd igen att hitta på saker, tänker jag inte ens fråga om "lov" utan bara boka. Han får fixa bäst han vill, för precis så gör han åt mig.