Hobbyarkitekt skrev 2014-08-12 19:54:39 följande:
Kompisen gjorde efterforskningar och fann att stavningen UTAN "h" användes i Sverige innan stavningen MED "h" användes här.
Som tidigare nämnt, så är jag som sagt tyska och jag (och MÅNGA med mig) avskyr när svenskar (och även danskar och i viss mån norrmän) påstår att den tyska stavningen även är deras språks/lands stavning. - Som här, t ex. BERNHARD är en TYSK stavning, INTE en svensk! Detsamma gäller namnet Vilhelm - det är TYSKT! Inte svenskt!
Hitta på era egna namn istället för att försöka claima våra namn.
Att en svensk, - idag, - bär ett namn med tysk stavning framför samma namn fast med den engelska stavningen, är bara jättekonstigt. I Sverige finns idag fler influenser av England och USA, än av Tyskland.
Nej, Bernhard ÄR den etablerade svenska stavningen av namnet Bernhard. Ja, namnet är ett germansk namn med ursprung i Tyskland, därom inga tvivel. Enligt mina källor är Bernhard den första svenska stavningen, men även den latiniserade formen Bernardus brukades(sådant var vanligt i kyrkböcker osv under medeltid).
Bernhard ÄR den etablerade svenska stavningen. 1890 fanns 17.506 Bernhard i Sverige men bara 133 använde den engelska stavningen.
1973 hette 16.724 Bernhard, enbart 78 hette Bernard.
1995 hette 8.403 Bernhard, enbart 225 Bernard.
Givetvis är namnet ursprungligen och främst tyskt, men namnet har funnits i över 700 år i svensk namntradition och då med tysk stavning(tyska språksfären är nära den svenska).
Jag kallar Vilhelm svensk stavning av ett tyskt namn(hade tyskar sett namnet hade de sagt Fillhelm). Jag tycker också att man i huvudsak skall hämta namn ur den egna kultursfären men det germanska är oftast nära sammansvetsat idag. Det är få som tänker på namn som Fredrik och Henrik som tyska idag. Många namn har gemensam etomylogi och ett germanskt namn kan ha utvecklats på två olika sätt parallellt i Tyskland och i Norden(tex Sigvard och Sigurd).
Om jag vill markera svenskhet i mitt namnval ligger det mycket närmare till hands att välja en tysk namnform än en engelsk. Att det engelska är betydelsefullt IDAG v'äger lätt i ett historiskt perspektiv.