• svärdfisken

Bolla lite namnsförslag med mig

Amalia
    Elise
    Lydia

Vad får ni för känsla kring namnen och vad tycker ni?

Upplevs Amalia som en påhittad variant av Emilia/Amelia?

Elise, är det ett smeknamn?

Lydia, klamydia?

• Svar på tråden Bolla lite namnsförslag med mig
  • mitthemligajag
    svärdfisken skrev 2014-08-13 23:02:55 följande:

Amalia
    Elise
    Lydia

Vad får ni för känsla kring namnen och vad tycker ni?

Upplevs Amalia som en påhittad variant av Emilia/Amelia?

Elise, är det ett smeknamn?

Lydia, klamydia?

Amalia då tänker jag på ngt som man "slänger sig med" typ " du är väl en riktig Amalia Tjomalia du" hehe men de kanske bara är här i dalarna. Elise är ett normalt rätt poppis namn nu enligt mig, inget märkvärdigt liksom, men fint :) Lydia är lite mer annorlunda, inte konstigt annorlunda, bara lite mer ovanligt numera i tiden kanske, men väldigt fint tycker jag, ser Vera och Lydia som lite lika stil :) gammaldags lite präktigt med "småtantigt" gulligt och fint
  • fluu

Amalia - Alldeles underbart! Otroligt vackert och ståtligt. Kvinnligt och starkt. Gångbart. Inte jättevanligt, men ändå känt. Känns inte det minsta påhittat och har ingenting med Emilia att göra. Har funnits i Sverige länge och är väletablerat. Jag kopplar till Amalia Lindegren. Jag tänker att en Amalia är stark, intelligent och driven och att hon kommer från en familj ur övre medelklassen och uppåt.
    Amalia finns på min lista.

Elise -  Vackert, men fruktansvärt sött och mjukt. Väldigt prinsessigt och puttinuttigt. Typiskt modenamn-kom från ingenstans och ökade jättemycket snabbt= jag har redan tröttnat. Risk att det blir Lisa eller Ellie. Kopplar till Fur Elise.  Tänker att en Elise är liten och blyg.

Lydia -  Vackert, ståtligt och gångbart på alla vis. Jag tänker inte "Lydia klamydia" och andra bör ju inte tänka så heller. Jag skulle inte välja bort ett namn jag gillar bara för att det rimmar. Barn kan mobbas för allt och namnet lär inte vara anledningen. Lydia är bibliskt och därför bra då bibliska namn finns i stora delar av världen. Jag kopplar till Lydia i "Stolthet och fördom". Tänker att en Lydia är varm, snäll och musikalisk(av någon anledning...).

1. Amalia
    2. Lydia
    3. Elise

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Annan stark koppling till Elise: Ottar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hobbyarkitekt

Jag gillar Elise bäst.
    Sedan Amalia.
    Sist Lydia (fast helst inte - tycker namnet är ruggigt).

Svar på tråden Bolla lite namnsförslag med mig