• Hobbyarkitekt

    Gustaf eller Gustav?

    Jag har en förkärlek till stavningar som var mer vanliga i Sverige förr i tiden (exempelvis då Gustaf med "F" istället för "V", Hufvudstaden (F+V), Waxholm med "W" istället för "V", osv).
    Jag gillar att dagens svenskar återupptar stavningar med bland annat "W" och "F" - sådant som var utmärkande i vårt land förr i tiden.
    Dock kan jag inte bestämma mig beträffande namnet Gustaf. Jag får det inte att se lika fint ut i skrift som Gustav, ändå älskar jag som sagt äldre stavningar av namn (oavsett om det är namn på människor, ortsnamn, etc).

    Därav denna omröstning. So shoooooot! ;)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gustaf eller Gustav?
  • fluu

    Gustaf. Det ser vackrare ut på något sätt. Jag ser både namn och andra ord också i färger och former och Gustaf är mycket vackrare och behagligare än Gustav som ser "trubbigt" ut för mig.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hobbyarkitekt
    fluu skrev 2014-08-14 08:17:10 följande:

    Gustaf. Det ser vackrare ut på något sätt. Jag ser både namn och andra ord också i färger och former och Gustaf är mycket vackrare och behagligare än Gustav som ser "trubbigt" ut för mig.


    Så du tänker inte rent historiskt - traditionellt för vårt land? Utan endast hur det ser ut i skrift?

    Det enda namn jag hakat upp mig på, är just Gustav. Alla andra namn får stavas så som de gjordes förr i Sverige (exempelvis Wiktor istället för Viktor, osv). Verkligen _alla_ namn, förutom just Gustav.
    Så som jag tänker och tycker, så _är_ Gustaf bättre - det var ju så man stavade förr i tiden och jag ÄLSKAR "förr i tiden". Ändå tycker jag att Gustav ser finare ut. Åh, jobbigt!
  • fluu
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-14 08:22:19 följande:
    Så du tänker inte rent historiskt - traditionellt för vårt land? Utan endast hur det ser ut i skrift?

    Det enda namn jag hakat upp mig på, är just Gustav. Alla andra namn får stavas så som de gjordes förr i Sverige (exempelvis Wiktor istället för Viktor, osv). Verkligen _alla_ namn, förutom just Gustav.
    Så som jag tänker och tycker, så _är_ Gustaf bättre - det var ju så man stavade förr i tiden och jag ÄLSKAR "förr i tiden". Ändå tycker jag att Gustav ser finare ut. Åh, jobbigt! smile2.gif
    Jag väger väl in olika grejer lite beroende på vilket namn det gäller. Det handlar ju inte heller om hur ett namn ser ut på pappret utan också om hur det ser ut i mitt huvud, det är lite svårt att förklara..
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Duckan

    Jag är tvärtemot inte alls för W i namn som Viktor och Vilgot, men i detta fallet tycker jag att Gustaf är finare. Liksom jag tycker att Oscar ska stavas med just c och inte med k.


     

  • fluu

    Gällande W så är det en "ful" och "trubbig" bokstav som jag bara skulle använda där det är som nödvändigast, som i William. Innan föredrog jag K över C alla dagar i veckan, men har nu ändrat uppfattning kring många C-namn. Nu mer tycker jag exempelvis att både Oscar och Oskar är bra, men att de utstrålar lite olika.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flizan30

    Hobbyarkitekt: hur det stavats är nog olika. Jag har en släktbok och där hette mina förfäder Gustaf med f trots att jag kommer från " Bondsläkt". Ta det du gillar bäst, stavning med v är lite enklare tycker jag. Jag tycker om båda stavningarna men gillar f lite mer :).

  • Hobbyarkitekt
    Flizan30 skrev 2014-08-16 08:42:08 följande:

    Hobbyarkitekt: hur det stavats är nog olika. Jag har en släktbok och där hette mina förfäder Gustaf med f trots att jag kommer från " Bondsläkt". Ta det du gillar bäst, stavning med v är lite enklare tycker jag. Jag tycker om båda stavningarna men gillar f lite mer :).


    "F" är bara ett gammalt "V", man stavade så förr.
    Liksom "W" är ett gammalt "V", av samma anledning.
    Inget av det är "finare" än det andra. Det hör bara till olika tidsepoker.
  • Flizan30

    Okej. Men ta det du gillar bäst då. :). Jag tycker båda är fina och bland barnen verkar v och f vara lika vanligt:).

  • MallaL
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-16 08:56:24 följande:

    "F" är bara ett gammalt "V", man stavade så förr.

    Liksom "W" är ett gammalt "V", av samma anledning.

    Inget av det är "finare" än det andra. Det hör bara till olika tidsepoker.


    Det beror på vad du menar med förr. Före 1800-talets början fanns inga normer för rättstavning, man stavade som man ville, men det var ju i princip bara överklassen och prästerskapet som kunde skriva. Under 1800-talet fanns det regler, men stavning var fortfarande ganska individuell. När man gick till prästen och sa att sonen skulle heta Gustav, så kanske prästen tyckte att det skulle stavas Gustaf och skrev så i födelseboken. När det sedan var dags för husförhör var det en ny präst och han kanske skrev Gustav. Jag har släktforskat och sett många sådana stavningsvarianter på samma person, typ Christina-Kristina-Kristin av olika präster.
  • Hobbyarkitekt
    MallaL skrev 2014-08-16 09:34:06 följande:
    Det beror på vad du menar med förr. Före 1800-talets början fanns inga normer för rättstavning, man stavade som man ville, men det var ju i princip bara överklassen och prästerskapet som kunde skriva. Under 1800-talet fanns det regler, men stavning var fortfarande ganska individuell. När man gick till prästen och sa att sonen skulle heta Gustav, så kanske prästen tyckte att det skulle stavas Gustaf och skrev så i födelseboken. När det sedan var dags för husförhör var det en ny präst och han kanske skrev Gustav. Jag har släktforskat och sett många sådana stavningsvarianter på samma person, typ Christina-Kristina-Kristin av olika präster.
    Jag talar främst om ortsnamn dock.

    Exempelvis "Waxholm" istället för nuvarande "Vaxholm", "Elmsta" istället nuvarande "Älmsta", "Hufvudstaden" istället för nuvarande "Huvudstaden", etc.
Svar på tråden Gustaf eller Gustav?