• Detnärmarsig

MPR Vaccination?

Hejsan
    En liten fråga då jag inte hittat info om detta. Jag har en tid till min 9-månaders imorgon för MPR vaccination. Vi reser till mallorca om 2 veckor + 1 dag. Hinner han få fullgott skydd innan vi åker? Det står att man kan få feber samt lite utslag upp till 2 veckor efter men att det är ovanligt att då biverkningar så sent. Oftast kommer de senast 10 dagar efter. Vad tror ni? Lite orolig för att han får hög feber precis när vi ska åka eller att han inte får fullgott skydd. Jag vet, sprutan skulle säkert tagits tidigare men nu har det tyvärr inte blivit så.....
    Tack på förhand!

• Svar på tråden MPR Vaccination?
  • Hobbyarkitekt

Varför får ditt barn MPR så tidigt?
    Har man ändrat åldern för den, i Sverige?

• Detnärmarsig

BVC rekommenderade att vi skulle ta den tidigt då det finns mässling utbrott i Europa. Vaccinationskliniken rekommenderar det också om man ska ut och resa. Tyvärr innebär detta att han måste ta den igen vid 18-månaders ålder för att få fullgott skydd när han blir lite äldre. Har varit tveksam dör gillar inte att ge "i onödan" efter allt man läst men känner att jag måste ta den efter de rekommendationer jag fått.

Hobbyarkitekt skrev 2014-08-14 09:02:33 följande:

Varför får ditt barn MPR så tidigt?

Har man ändrat åldern för den, i Sverige?

• Helena77

Till oss sa dom att vi skulle ta MPR minst 2 veckor innan eftersom biverkningarna kommer efter ca 2 veckor.Vi pratade även med vaccinationsbyrån som sa att en del tar den och en del inte och att det beror på va man ska så jag läste och kollade runt lite och såg ingenstans att det skulle vara mässlingutbrott i Egypten.Vi kom hem igår med våran 10 månaders son.
    Hon sa också att det är störst risk på flyg och flygplatser där det är mycket folk och då kände vi att då kan han ju lika gärna få det här hemma när man är ute bland folksamlingar.Så vi valde att inte vaccinera.

• Helena77

Till oss sa dom att vi skulle ta MPR minst 2 veckor innan eftersom biverkningarna kommer efter ca 2 veckor.Vi pratade även med vaccinationsbyrån som sa att en del tar den och en del inte och att det beror på va man ska så jag läste och kollade runt lite och såg ingenstans att det skulle vara mässlingutbrott i Egypten.Vi kom hem igår med våran 10 månaders son.
    Hon sa också att det är störst risk på flyg och flygplatser där det är mycket folk och då kände vi att då kan han ju lika gärna få det här hemma när man är ute bland folksamlingar.Så vi valde att inte vaccinera.

• Hobbyarkitekt
    Detnärmarsig skrev 2014-08-14 09:06:56 följande:

BVC rekommenderade att vi skulle ta den tidigt då det finns mässling utbrott i Europa. Vaccinationskliniken rekommenderar det också om man ska ut och resa. Tyvärr innebär detta att han måste ta den igen vid 18-månaders ålder för att få fullgott skydd när han blir lite äldre. Har varit tveksam dör gillar inte att ge "i onödan" efter allt man läst men känner att jag måste ta den efter de rekommendationer jag fått.

Okej, där ser man.
    Jag googlade snabbt på det och såg att man i en del andra länder ger MPR vid 9 månaders ålder - som standard, alltså.

Ring BVC och ställ din fråga där? De kanske vet?

Jag minns inte att min son fick några symptom från någon av de sprutor han fått från födseln, till nu.
    Dock väntade vi med MPR tills sonen var strax innan 2,5 år.
  • Detnärmarsig

Ok, tack för svar. Ja, jag skulle föredra att inte ta den precis som du. Har inte heller sett att mallorca haft något mässlingutbrott. Men fegar lite och tänker hela tiden; "tänk om han blir smittad".....

Helena77 skrev 2014-08-14 09:10:44 följande:

• Detnärmarsig

Ok. Min son fick 38 graders feber vid de andra sprutorna så vet inte om det innebär att han får liknande symptom om han får denna sprutan. Hur kom det sig att ni väntade till 2,5 år innan han fick MPR'en?

Hobbyarkitekt skrev 2014-08-14 09:11:05 följande:

Okej, där ser man.

Jag googlade snabbt på det och såg att man i en del andra länder ger MPR vid 9 månaders ålder - som standard, alltså.

Ring BVC och ställ din fråga där? De kanske vet?

Jag minns inte att min son fick några symptom från någon av de sprutor han fått från födseln, till nu.

Dock väntade vi med MPR tills sonen var strax innan 2,5 år.

• Hobbyarkitekt
    Detnärmarsig skrev 2014-08-14 09:26:20 följande:

Ok. Min son fick 38 graders feber vid de andra sprutorna så vet inte om det innebär att han får liknande symptom om han får denna sprutan. Hur kom det sig att ni väntade till 2,5 år innan han fick MPR'en?

Hm, okej. Ja, alltså jag kan inte svära på att han inte fick feber vid någon av vaccinationerna. Han kan ju ha fått en lättare feber, som jag inte märkte av, kanske?

Vi valde att vänta med MPR-vaccinet då jag läst så mycket om det.
    Vi hade tänkt att vänta tills omkring tvåårsdagen, men det blev inte förns vid 2,5-årsåldern, då sonen hade förkylningar, nån halsfluss, nån magsjuka, osv däromkring (vintertid).
    Numera avfärdar man ju alla skriverier om MPR, genom att påstå att det var lögn och påhitt från början. Men, nja, jag vet inte.
    Jag är dock konspirationsteoretiker, skall tilläggas. Ett såntdär flummo som ingen brukar lyssna till. Både på gott och ont, kanske? ;)

Jag vill också tillägga att jag idag ser på MPR-vaccinet lite lugnare än förut. Så pass att jag ev. skulle kunna tänka mig att ge ett barn vaccinet redan vid 1,5-års ålder.
Svar på tråden MPR Vaccination?