• P82i

I väntan på ivf

Min 32 mens sen vi började försöka kom för några dagar sen. Med den sjunker hoppet och även livsglädjen. Känner mig så misslyckad, så utanför i samhället. Vi båda Är friska, vi visar inga som helst dåliga resultat. Jag har sköljt äggledarna och allt såg bra ut. Pergotime behandl ihop med hormonspruta 4 försök. 3 "lyckade" försök men inget tog som tog sig. Nu då? Bara vänta? När blir det våran tur med IVF? Remissen är skickad och nu känner jag mig åtsidosatt. Månaderna går, livet rullar på. Mensen fortsätter komma...

• Svar på tråden I väntan på ivf
  • Etta
    kärolajnan skrev 2015-02-07 14:36:51 följande:

Tack för er omtanke. Livet känns tungt idag.

Knåpade ihop en blogg om vår resa och om våra tankar inför framtiden.

narlangtanblirforstor.blogg.se/

Än så länge har jag bara hunnit skriva ett inlägg men fler kommer.

Förstår det, hoppas att ni får bra vägledning av Sahlgrenska för hur ni ska gå vidare.

Tack för att du delar med dig av bloggen, var inne på den och tyckte du skrivit så bra och fint. Många kramar
  • kärolajnan

Tack, va goa ni är!

Det som bekymrar mig en del är att de sa att detta räknas som det andra försöket. Vi hade hört att det räknas som ett försök först när man fått återföring och att vi alltså hade flera möjligheter på oss. Vi frågade först en sköterska och sedan även Ann, vår läkare och de sa samma sak.

Har hört fler som sagt att vi fortfarande är inne på vårt första försök.

Vad har ni hört om Sahlgrenskas syn på vad som räknas som ett försök?

• Karriärskvinna

Jag har ingen aning tyvärr. Har inte hört nåt, men det borde ju gälla först när en återsättning gjorts?

Fint skrivet i bloggen. Det är verkligen en resa det här (svårt att förstå om man inte varit/är inne i det.) Även att jag fått positivt så är jag sjukt orörlig och känner mig inte säker alls på att vi faktiskt kommer att få ett barn.

• Etta

Kärolajnan: Jag trodde som du att det gällde först vid återförandet! Har inte hört något specifikt från Sahlgrenska men har helt för mig jag hört från nån annan klinik att det inte räknas om man inte får tillbaka! Känns ju jättedåligt om det är så att ni redan har förverkat två försök!

Karriärskvinna: kan tänka mig att oron inte släpper i första taget, men försök njut! :) Allra oftast går det ju faktiskt bra! :)

Jag var på ÄP idag o fick ut 15 ägg, samma som förra gången, ( o igen också risk för överstimulering..) hoppas på bättre befruktningsresultat denna gång!

• Karriärskvinna
    Etta skrev 2015-02-09 22:38:22 följande:

Kärolajnan: Jag trodde som du att det gällde först vid återförandet! Har inte hört något specifikt från Sahlgrenska men har helt för mig jag hört från nån annan klinik att det inte räknas om man inte får tillbaka! Känns ju jättedåligt om det är så att ni redan har förverkat två försök!

Karriärskvinna: kan tänka mig att oron inte släpper i första taget, men försök njut! :) Allra oftast går det ju faktiskt bra! :)

Jag var på ÄP idag o fick ut 15 ägg, samma som förra gången, ( o igen också risk för överstimulering..) hoppas på bättre befruktningsresultat denna gång!

Hur har det gått för dig?
  • Etta
    Karriärskvinna skrev 2015-02-23 22:12:13 följande:

Hur har det gått för dig?

Vet ni, jag plussade faktiskt igår på RD12! Kan fortfarande inte fatta att det är sant! Så glad och samtidigt så orolig!
  • Karriärskvinna
    Etta skrev 2015-02-24 07:37:42 följande:
    Vet ni, jag plussade faktiskt igår på RD12! Kan fortfarande inte fatta att det är sant! Så glad och samtidigt så orolig!
    Grattis! Håller tummarna för att allt går vägen!

Igår var vi på ultraljud och fick se ett litet pyre med hjärta och allt, går in i vecka 9 idag.
  • Etta

Åh, så härligt!! Kan du slappna av lite mer nu? Jag är jätteorolig att nåt ska gå snett, svårt balansera glädjen och oron!

• Karriärskvinna
    Etta skrev 2015-02-25 07:36:16 följande:

Åh, så härligt!! Kan du slappna av lite mer nu? Jag är jätteorolig att nåt ska gå snett, svårt balansera glädjen och oron!

Ja, lite har jag faktiskt börjat slappna av nu (kollar inte i trosorna varje timme...). Jag mår dessutom illa och är sjuuuukt trött så det känns "bra"

Är det första gången du plussar?
  • Etta
    Karriärskvinna skrev 2015-02-25 09:51:00 följande:

Ja, lite har jag faktiskt börjat slappna av nu (kollar inte i trosorna varje timme...). Jag mår dessutom illa och är sjuuuukt trött så det känns "bra"

Är det första gången du plussar?

Hehe, låter som en framgång ;) asnojig så fort jag går på toa! ( vilket är ganska ofta eftersom jag är så sjukt kissnödig hela tiden...) låter faktiskt härligt med symtom, nästan så jag välkomnar dem! ( fast det kommer jag väl få äta upp..) Ja, första gången jag plussar, trodde nästan inte det jäkla testet kunde visa plus...Om jag inte minns fel hade du ett missfall bakom dig? :(
  • Karriärskvinna
    Etta skrev 2015-02-25 17:17:25 följande:
    Hehe, låter som en framgång ;) asnojig så fort jag går på toa! ( vilket är ganska ofta eftersom jag är så sjukt kissnödig hela tiden...) låter faktiskt härligt med symtom, nästan så jag välkomnar dem! ( fast det kommer jag väl få äta upp..) Ja, första gången jag plussar, trodde nästan inte det jäkla testet kunde visa plus...Om jag inte minns fel hade du ett missfall bakom dig? :(
    Ja det stämmer, men nu har jag snart gått tre veckor längre än då så det börjar kännas avlägset... Fortfarande orolig men inte som tidigare.

Lycka till - det kommer säkert gå bra!
  • Etta
    kärolajnan skrev 2015-03-03 20:15:00 följande:

Ett stort grattis till er som plussat!

Vilken enorm lycka!

Tack, ja, det är lite svårt att ta in faktiskt! Hur går det för dig? Har tänkt mycket på dig! Har ni fått mer klarhet i hur ni ska gå vidare?
  • kärolajnan

Kan verkligen tänka mig det!

Tack, va gulligt av dig!

Vi var på möte med läkaren i tisdags och tackade nej till äggdonation. Det könns helt enkelt inte rätt för oss... Vi får i alla fall ett tredje försök men tyvärr ser de inga tecken på att det kommer att gå bättre en tredje gång. Vi valde ändå att tacka ja, jag skulle inte kunna leva med att veta att vi inte försökt på alla sätt. Så, vecka 21 är det beräknat äggplock.

De vet verkligen inte alls varför inget ägg blivit befrukat, om det beror på ägget eller på spermierna.

Jag har också tänkt att ta kontakt med Stina, psykologen, för att få möjlighet att prata med henne inför det sista försöket. Det känns viktigt att vara ordentligt förberedd på att ev få beskedet att vi aldrig kommer att kunna få egna barn... så det är rätt mönga ta kar i omlopp just nu.

Etta skrev 2015-03-03 20:49:21 följande:

Tack, ja, det är lite svårt att ta in faktiskt! Hur går det för dig? Har tänkt mycket på dig! Har ni fått mer klarhet i hur ni ska gå vidare?

• Lotten

Vi var på möte igår. Alla prover och undersökningar var bra. Nu är remiss för ivf skickad till Sahlgrenska.

Beräknad äl i helgen. Lycka till allihopa!

• Etta
    kärolajnan skrev 2015-03-05 20:44:12 följande:

Kan verkligen tänka mig det!

Tack, va gulligt av dig!

Vi var på möte med läkaren i tisdags och tackade nej till äggdonation. Det könns helt enkelt inte rätt för oss... Vi får i alla fall ett tredje försök men tyvärr ser de inga tecken på att det kommer att gå bättre en tredje gång. Vi valde ändå att tacka ja, jag skulle inte kunna leva med att veta att vi inte försökt på alla sätt. Så, vecka 21 är det beräknat äggplock.

De vet verkligen inte alls varför inget ägg blivit befrukat, om det beror på ägget eller på spermierna.

Jag har också tänkt att ta kontakt med Stina, psykologen, för att få möjlighet att prata med henne inför det sista försöket. Det känns viktigt att vara ordentligt förberedd på att ev få beskedet att vi aldrig kommer att kunna få egna barn... så det är rätt mönga ta kar i omlopp just nu.

Förstår att det är mycket tankar! Det där varför de inte befruktas verkar ju vara en gåta, vi frågade mycket om det också då vi ju fick så dåligt resultat första gången (1/15) o de sa då att man liksom inte kommit så långt i forskningen än så man vet varför. Är nog bra att göra det sista försöket också, som du säger kanske också lättare gå vidare när man vet att man gjort allt. Tycker inte du ska tappa hoppet helt innan dess, du fick ju bara ut tre nu, jag fick denna gång ut 15 varav 5 blev befruktade, så det är ju ett av tre, hade jag fått ut tre vet man ju inte hur det gått. Håller alla tummar för att det kommer gå för er denna gång! Många kramar!
Svar på tråden I väntan på ivf