• Anonym (Sara)

Kan jag få fp trots barn på förskola?

I vanliga fall har jag mitt barn på förskola mellan kl 8.30-16. Jag arbetar deltid, 80%. Jag funderar på att skaffa hund och jag undrar därför om det är tillåtet för mig att själv vara ledig på heltid men samtidigt ha min dotter på förskola mellan 8.30-11.30. (om förskolan tillåter detta) Jag vill inte att min dotter ska vara helt ifrån förskolan under den månaden jag hade tänkt vara ledig för hennes egen skull. Jag har inga semesterdagar att ta ut så det alternativet finns inte.

• Svar på tråden Kan jag få fp trots barn på förskola?
  • Anonym (Sara)

Menar då att jag skulle ta ut lägstanivådagar på heltid.

• Försäkringskassan

Hej!

Ja om du per dag avstår minst 1/8 av din normala arbetstid har du rätt att ta lägstanivådagar på heltid.

Det innebär att om din normala arbetstid är 8 timmar per dag kan ditt barn vara på förskolan 7 timmar och du har fortfarande rätt att ta ut en hel lägstanivådag.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Sara)

Toppen! Då förstår jag precis!

• Anonym (Sara)

Är det tillåtet att bara ta 1/2 lägstanivådag när jag är hemma en hel dag eller måste jag ta en hel dag för att inte nolla min sgi?

• Försäkringskassan

Hej!

För att skydda din sjukpenninggrundande inkomst ska du ansöka om föräldrapenning heldagar på lägstanivå.

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Anonym (Sara)

Jag kom på en sak till och det här var ju ett väldigt smidigt sätt att få kontaktmed er så jag passar på.
    Om jag t.ex skulle ha jobbat mån,tis och ons under en vecka och sen haft schemalagda lediga dagar resten av veckan, hur gör jag då? Ser det fel ut när ansökan kommer in till er då jag ju inte haft sysselsättning fem dagar under den veckan? Jag kan ju inte ansöka om fp på mina lediga dagar.

• Försäkringskassan

Hej,

För att skydda sin sjukpenninggrundande inkomst för ett barn som fyllt ett år så ska man om man är helt föräldraledig ta ut föräldrapenning med minst fem dagar i veckan. Om man både arbetar och tar ut föräldrapenning så ska man se till att man får ihop en sysselsättningsgrad på minst 5 dagar i veckan.

Det är inte ersättningen i sig som skyddar utan uttaget/sysselsättningsgrad om mins 5 hel dagar i veckan som skyddar. Så om du begär dagar på sjukpenningnivå eller lägstanivå spelar ingen roll för ditt SGI skydd.

De har dock olika regler som man måste ta hänsyn till. För att få ersättning på ordinarie ledig dag måste man avstå från arbete och ansöka om föräldrapenning med minst samma omfattning en dag i direktanslutning till den lediga dagen perioden man önska begära ersättning för.

Dagar på lägsta nivå får man ansöka ersättning för på ordinarie lediga dagar eller så räcker det med att man avstår så lite som 1/8 av sin arbetsdag för att ha rätt att söka om en hel dags ersättning på lägsta nivå.

Så utifrån det exempel du ger arbeta måndag- onsdag och lägsta nivå dagar torsdag och fredag eller torsdag ? söndag skulle vara helt OK och det ger en sysselsättningsgrad av arbete + föräldrapenning på 5 dager eller 7 dagar beroende på hur mången lägstanivå dagar du tar ut.

För att få göra på samma sätt med dagar på sjukpenningnivå skulle du alltså vara tvungen att avstå från arbete på samma omfattning du vill ansöka om ersättning på dina lediga dagar minst onsdagen innan perioden med lediga dagar eller måndagen efter.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Sara)

Åh jösses detta är för krångligt för mig att förstå. Så om jag helt enkelt tar ut 5 lägstanivådagar i veckan är allt ok? Då kommer jag ta ut lägstanivådagar även på lediga dagar men det är alltså så jag är tvungen att göra om jag inte arbetar alls under en vecka?

• Försäkringskassan

Hej igen,

Var för sig är nog inte reglerna så krångliga men du har flera saker att ta hänsyn till om jag förstår din fråga från början och vidare genom följdfrågorna. Du vill vara helt ledig från ditt jobb men har ingen semester att använda dig av, samtidigt som du vill ta föräldraledigt men ditt barn kommer att gå på förskolan vissa dagar

Detta gör att du måste pussla lite extra om du önskar skydda din SGI. Grundregel vid helt föräldraledig ett uttag om minst 5 hela föräldradagar oavsett ersättnings nivå. Så tar du lägsta nivå dagar 5-7 dagar den perioden så är du så är du helt skyddad.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Sara)

Hittade detta svaret i en annan fråga,liknande min. Stämmer det?

3 månader kan man alltid vara föräldraledig/tjänstledig efter barnets 1-årsdag utan att riskera sin SGI. Det finns en 3-månaders regel som ger karenskydd för SGIn. Men ska han vara hemma längre än så, då nollas hans SGI om han inte tar ut 5 dagar Fp/vecka.

• Försäkringskassan

Hej!

Detta stämmer, förutsatt att man har jobbat minst 6 månader i sträck utan avbrott för någon typ av tjänstledighet. Man ska under dessa 6 månader ha arbetat i samma omfattning som SGI:n man har fastställd, i direkt anslutning till när man går hem på föräldraledighet.

Exempelvis: Om du har en SGI fastställd enligt din inkomst när du jobbar 80%, så ska du ha jobbat 80% i minst 6 månader utan avbrott.(Semester/Vård av barn etc. räknas inte som ett avbrott.) Har du det, kan du vara föräldraledig i 3 månader utan att ta 5 föräldrapenningsdagar i veckan, utan att förlora din SGI.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Sara)

Jag har jobbat 80% i många år och den enda ledighet jag haft under det senaste 6 månaderna har varit föräldralediga strödagar eller semesterdagar. Är det ok att då ta ut mindre än 5 dagar i veckan?

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt så gäller SGI-skydd under högst 3 månader om du avbryter ditt förvärvsarbete oavsett om du har en anställning på 80 % eller på 100 %. Bedömning görs i varje enskilt ärende.

Hälsningar

Mia, handläggare

Svar på tråden Kan jag få fp trots barn på förskola?