• Rainbow gg

Hur mycket borde vi växla innan resan?

Hej.
    Vi åker till Grekland om en vecka, till Karpathos och vi ska bo i Amopi. Vad jag kunnat få fram så finns det inga bankomater där och det verkar vara få ställen som tar kortbetalning.
    Så jag undrar hur mycket pengar jag borde ta ut och växla innan vi åker egentligen?
    Vi ska vara borta en vecka och resan är inte all-inc. Två vuxna.
    Det borde inte vara några problem att ta taxi/buss in till Pigadia någon dag för att ta ut mer pengar men vad 'borde' vi ha med på ett ungefär innan vi eventuellt kan hämta ut mer pengar?
    50euro? 100 euro? mer?

• Svar på tråden Hur mycket borde vi växla innan resan?
  • Birgitta02

Uttagsautomater finns i Karpathos stad om det kan hjälpa?

• Rainbow gg
    Birgitta02 skrev 2014-08-14 14:38:45 följande:

Uttagsautomater finns i Karpathos stad om det kan hjälpa?

Ja, jag vet :) jag skrev ju att vi kan ju åka in dit för att ta ut mer men det vill vi nog inte göra dag 1.
  • Hobbyarkitekt

Bättre för mycket än för lite.

• KarinIngrid

När jag åker till grekland (vilket jag gör minst en gång per år)
    tar jag alltid med mig 3000 kr, växlar innan till Euro.
    Det räcker bra till hela veckan. Frukost på hotellet, sen lunch och middag ute, samt dricka, glass o kaffe och sånt.

Väldigt sällan jag behöver åka in till stan för att ta ut mer pengar faktiskt, oftast bara om jag ska boka nån utflykt eller hittat nåt speciellt att köpa.
    Annars räcker 3000 mycket väl till levene en vecka!

• Birgitta02

Jag hade nog växlat in 2000 kr. Då finns det lite i reserv också. Taxi in till Karpathos går på ca 60 kr. Och det går bussar in några gånger om dagen också. Men hellre ta i lite för mycket vad gäller växling, än för litet.

• Rainbow gg

mellan 2-3000 låter som en rimlig summa :) Tackar för svaren. Vi är förstagångs-resenärer och har noll koll :D

• Duckan

Vi gör av med rätt mycket slantar på semester så var det min resa hade jag tagit med mig minst 3000 kr med avsikt att ta ut mera på plats.

• KarinIngrid
    Rainbow gg skrev 2014-08-14 14:50:26 följande:

mellan 2-3000 låter som en rimlig summa :) Tackar för svaren. Vi är förstagångs-resenärer och har noll koll :D

Det finns alltid en första gång!

Ha det så jättekul och njut av medelhavet!
    Gillar ni kaffe så beställ Frappe!!
    supersmarrig Islatte!

• Rainbow gg
    KarinIngrid skrev 2014-08-14 14:52:33 följande:

Det finns alltid en första gång!

Ha det så jättekul och njut av medelhavet!
    Gillar ni kaffe så beställ Frappe!!
    supersmarrig Islatte!

Tack så mycket!
    Ska tipsa sambon, själv gillar jag inte kaffe :)
  • Rainbow gg
    Duckan skrev 2014-08-14 14:51:18 följande:

Vi gör av med rätt mycket slantar på semester så var det min resa hade jag tagit med mig minst 3000 kr med avsikt att ta ut mera på plats.

Fast vi behöver bara pengar till middagar och glass i princip. Och någon enstaka billig utflykt. Ingen alkohol och ingen shopping :)
  • Birgitta02
    Rainbow gg skrev 2014-08-14 14:57:06 följande:
    Fast vi behöver bara pengar till middagar och glass i princip. Och någon enstaka billig utflykt. Ingen alkohol och ingen shopping :)
    Det finns inga "billiga" utflykter:)

Du kan ju ta ut en rejäl slant som kanske räcker hela veckan. 5000? Får ni pengar över så växlar ni tillbaka när ni kommer hem. Eller så får ni ta ut lite extra i slutet av  resan:)
  • Duckan

Okej, ja då minskar summan drastiskt såklart. Dock är det inte gratis att äta utomlands heller så jag hade tagit med mig minst 3000 kr ändå.  Utlflykter är dock sällan billiga tycker jag.

• Hobbyarkitekt
    Duckan skrev 2014-08-14 15:06:12 följande:

Okej, ja då minskar summan drastiskt såklart. Dock är det inte gratis att äta utomlands heller så jag hade tagit med mig minst 3000 kr ändå.  Utlflykter är dock sällan billiga tycker jag.

Du är från Vasastan. I say no more.
  • Duckan

Ursäkta Hobbyarkitekt, men vad vet du om mitt boende och vad har det med en resa till Grekland att göra?

• Rainbow gg

Tänkte bara hoppa in här nu igen efter semestern och säga att vi spenderade mellan 300-400kr om dagen, vi tog ut 400? innan vi åkte och har en del kvar nu. Så 300-400 totalt per dag och inte per person eller nått.
    :)

Svar på tråden Hur mycket borde vi växla innan resan?