• Gabriella55

Sonen på 3,5 år, hinner inte till pottan

Hej, har en underbar son på 3,5 som är pottränad ( oftast hinner han dit) bara ibland ca 1-2 ggr i veckan händer det olyckor. Han hinner oftast till toan, ibland dock går det inte så bra och det kommer i kalsongerna.
    Man kan säga att han börjar springa till pottan när kisset rinner längst benen på honom, vad göra? Gå tillbaka till blöja? Prata med honom varför det blir så?
    Han blir väldigt ledsen när vi tar upp sådant, man kan förstå att det är jobbigt/ pinsamt att kissa på sig i den åldern, trots att det är nog ganska vanligt. Hur ska vi göra? Hjälp och tips uppskattas!

Julia-14/5-2007 Aaron-27/12-2010 Nellie-29/5/2012 BF-20/12-2014
  • Svar på tråden Sonen på 3,5 år, hinner inte till pottan
  • Anonym (vanligt)

Det absolut första är att överhuvudtaget inte göra nån affär av det. Bara ett "hoppsan". Han har antagligen annat i huvudet än att tänka på att han är kissnödig just då. Det händer ju bara ett par gånger i veckan och han är faktiskt bara 3,5 år! Han mognar om han får lite tid på sig.

Du märker ju att han blir ledsen när du tar upp det. Varför gör du det då?

• mammalovis

Har han en rutin att han går vid vissa situationer på dagen eller bara när han behöver?

Jag tänker på att på många förskolor får barnen gå innan/efter frukost, utevistelse, lunch, mellanmål o s v just för att inte glömma bort det när de har som roligast i leken. Sedan är kanske inte det rutinmässiga kissandet det optimala i längden, men i en övergångsperiod kanske det kan vara honom till hjälp. Intag av mycket vätska kan ju också trigga på systemet.

• Vickan I

Olyckor 1-2 ggr veckan är ju ingen anledning till att gå tillbaka till blöjor. Händer det både ute och inne? Hemma och på förskola? Är det när han leker och inte känner efter? Kan ni förekomma honom? Dvs säga till att han ska gå och kissa med jämna mellanrum?

• Gabriella55
    Anonym (vanligt) skrev 2014-08-14 14:55:17 följande:

Det absolut första är att överhuvudtaget inte göra nån affär av det. Bara ett "hoppsan". Han har antagligen annat i huvudet än att tänka på att han är kissnödig just då. Det händer ju bara ett par gånger i veckan och han är faktiskt bara 3,5 år! Han mognar om han får lite tid på sig.

Du märker ju att han blir ledsen när du tar upp det. Varför gör du det då?

Det är bra att prata om vad som gick fel,typ -oj, hann du inte till pottan? Då får du vara lite snabbare nästa gång.

Många, även mina föräldrar sa sånt när det hände min lillebror, dock blev han inte så ledsen
  • Gabriella55
    mammalovis skrev 2014-08-14 14:56:46 följande:

Har han en rutin att han går vid vissa situationer på dagen eller bara när han behöver?

Jag tänker på att på många förskolor får barnen gå innan/efter frukost, utevistelse, lunch, mellanmål o s v just för att inte glömma bort det när de har som roligast i leken. Sedan är kanske inte det rutinmässiga kissandet det optimala i längden, men i en övergångsperiod kanske det kan vara honom till hjälp. Intag av mycket vätska kan ju också trigga på systemet.

Han kissar bara när han behöver, kan låta honom kissa innan tex. affären, men det kommer inget om han inte känner sig kissnödig, även om jag har sagt att man alltid kan kissa.kan tänka mig att lillasyster stressar honom. Hon är lite över 2 och hon har ingen blöja på sig längre.
  • Anonym (vanligt)
    Gabriella55 skrev 2014-08-14 14:59:26 följande:
    Det är bra att prata om vad som gick fel,typ -oj, hann du inte till pottan? Då får du vara lite snabbare nästa gång.

Många, även mina föräldrar sa sånt när det hände min lillebror, dock blev han inte så ledsen
    Men om han blir ledsen.... kan ni inte hålla inne med kommentarerna då? Vi, alla människor, blir inte ledsna av samma saker. Men märker man att nån reagerar negativt på något man säger, även om vi inte fattar varför, så säger man väl inte de sakerna?
  • Gabriella55
    Vickan I skrev 2014-08-14 14:59:05 följande:

Olyckor 1-2 ggr veckan är ju ingen anledning till att gå tillbaka till blöjor. Händer det både ute och inne? Hemma och på förskola? Är det när han leker och inte känner efter? Kan ni förekomma honom? Dvs säga till att han ska gå och kissa med jämna mellanrum?

Japp, både ute och inne. Lite oftare på förskolan. 1-2 ggr i veckan sker olyckorna hemma och ca 3-4 gånger i förskolan.

Kan vara lite när som helst, oftast när han leker, men det kan också hända när han äter mat eller håller på att klä på sig jackan för att gå ut. Men oftast när han leker.

Vi säger det ungefär med 2-3 timmars mellanrum. Han kan säga saker som jag kan faktist känna själv osv... Han kissar bara när han verkligen behöver om han blir tillsagd, men blir han inte det kan han gå och småskvätta eller kissa ner sig helt och hållet. Han vill klara av det själv så att säga. Och nästan alltid hinner han.
  • Gabriella55
    Anonym (vanligt) skrev 2014-08-14 15:02:43 följande:

Men om han blir ledsen.... kan ni inte hålla inne med kommentarerna då? Vi, alla människor, blir inte ledsna av samma saker. Men märker man att nån reagerar negativt på något man säger, även om vi inte fattar varför, så säger man väl inte de sakerna?

Jag vill såklart inte göra honom ledsen.Det är bara ibland han blir ledsen av det, inte varje gång. Han är i den åldern att han själv tar upp saker som: idag kissade jag på mig på dagis eller jag har kissat på mig, kan du hjälpa?
  • mammalovis

Ni får väl helt enkelt prata med honom om att den hjälp han kan få är att ni påminner honom om att gå varannan, var tredje timma eller att han kommer ihåg själv och misslyckas ibland. Det går ju även fråga honom om han vill att ni ska hjälpas åt. Varken du eller han tycker det är roligt med nedkissade kläder. Sedan visst händer det ibland ändå och det får man ju självklart ta.

Min dotter pratar också om de gånger hon misslyckats och kan bli jätteledsen, men oftast hinner hon ju och misslyckas kanske 1-2 gånger per månad. Det blev en tillbakagång på semestern med sambons stora familj och jag var hemma och jobbade, då fick hon ta blöja när hon glömde konstant, men sedan tog de en dag och påminde henne och det var inga bekymmer. Dock backar hon ofta själv och vill ha blöja efter ett misslyckande och det kan hon få ha den dagen, sedan bryter vi. Däremot kommer hon nog behöva ha blöja om hon får diarré igen, det är ju lite svårare att kontrollera.

Svar på tråden Sonen på 3,5 år, hinner inte till pottan