• Gävlemamma2013

Förskola Gävle

Hej!

snart ska min ettåring börja på förskola i Gävle. Har fått besked om att de inte finns några platser alls i Gävle. Det enda alternativen är att söka sig långt bort från där vi bor eller välja en tillfälligt startad förskola på öster. Har ingen erfarenhet av förskoleval. Det verkar så konstigt ur mitt perspektiv att starta en tillfällig förskola som inte byggs för att skapa en bestående, trygg plats för barnen. Om det nu finns för många barn så öppna förskolor där barnen bor?! Har fått höra att de bygger ute i Valbo och Forsbacka, trots att det där redan finns tomma platser. Hur ska jag tänka? Funderar på att stanna hemma längre för att hoppas på att mitt barn får en plats senare. Tips, råd tankar??

Hälsningar en frågande mamma.

• Svar på tråden Förskola Gävle
  • tomsfru

jag bor också i gävle och fick samma besked för ett halvår sedan när min dotter var ett år. eller exakt samma vet jag ju inte men att vi skulle bli garanterad plats i närområdet (Sörby för vår del) om hon  gick tillfälligt på öster i ett halvår.

Det funkade jättebra för vår del och var aldrig några problem med den tillfälliga förskolan. det fanns pedagoger närvarande och inte särskilt stora barngrupper,

De var väl runt 15 barn per avdelning så passade vår tjej jättebra då hon var så liten som ett år. nu har vi som utlovat fått plats på Sörby förskola.

• minelina

Jag bor också i Gävle och även om vi inte har gått sär själva vet jag flera som har haft barn på Östers tillfälliga förskola och även om de flesta har varit oroliga innan har de varit supernöjda när barnen väl har varit där. Barnen har också trivts bra. Jag tycker inte du ska oroa dig, även om ni så klart gör som ni vill i slutändan.

Svar på tråden Förskola Gävle