• issa01

kluven om jag kan ha kvar min hund

Hej tänkte bara se vad ni tycker om detta, för jag känner mig så himla delad.

Jag har en liten chihuahua blandis på 3,5 år som jag älskar över allt annat.
    Jag skaffade honom som sagt för 3,5 år sen då min tillvaro var helt annan än vad den är nu, jag bodde med båda mina föräldrar och min bror.
    Tyvärr så separerade dom för 1,5 sen och min pappa gifte om sig med en som är allergisk mot djur och min mamma flyttade till dalarna så jag och min hund flyttade med henne dit, dock hade jag allt mitt i Stockholm så blev tvungen att flytta tillbaka då utan min älskling, åkte upp så mycket jag bara kunde.
    Sen blev jag utkastad av min pappas fru så flyttade tillbaka till dalarna så då fick jag vara med min hund igen av olika anledningar så kunde jag inte bo kvar hos min mamma heller då hon kastade ut mig så jag bodde hos min pojkvän som bodde hemma och delade rum med sin bror, men vi sökte akut boende och efter ca 3 veckor hittade vi en lägenhet och jag åkte och hämtade hem min hund direkt.
    Kanske ska tillägga att min hund bott med en rottis blandis hela sitt liv och han var/är min hunds bästa kompis och säkert varit hans största trygghet.
    Nu bor jag och min pojkvän i en andra handslägenhet med min hund och våran katt vi får ha denna lägenhet ca 6 månader så vi letar annat under tiden.
    Nu kommer mitt problem min hund kan inte vara själv hemma så jag blir helt låst så jag kan inte ens gå och handla, ensamtränat honom i ca 1,5 vecka så hoppas så att det ger något.
    Kändes så igår när jag och pojkvännen var ute och åt och ägaren där sökte någon som kunde jobba där och frågade om jag kunde prov jobba är ju bara 19 år så aldrig haft jobb så tog emot så när jag sa att jag inte kan för tillfället pga hunden.

Så ja detta är mitt problem min hund kan inte vara själv något och jag är så himla låst för kan inte lämna en skällande hund i lägenheten i flera timmar, han reagerar även rätt mycket på ljud inne i lägenheten.
    Känner bara att jag är så pass ung och att jag ändå behöver någon slags inkomst och fritid då min pojkvän betalar precis allt i dagsläget.
    Min mamma kan inte heller ha min hund då hon har mycket värk och sa att när han bodde hos henne att hon skulle omplacera honom om jag inte hämtade honom.
    Min hund är verkligen min trygghet och jag älskar honom av hela mitt hjärta och jag tycker han förtjänar det bästa här i livet.

Va tror ni, tror ni han kommer kunna vara själv ca 5 timmar om dagen inom snar framtid?, kan inte lulla runt hemma för länge.

Förlåt för ett sånt långt inlägg, hoppas någon orkar läsa igenom 

• Svar på tråden kluven om jag kan ha kvar min hund
  • Dexter dot com

Att ensamhetsträna en hund tar tid och det finns inga garantier att det kommer att lyckas framför allt när din hund redan utvecklat seperationsångest. Mina hundar har efter långsam träning klarat 4 timmar när dom varit runt året dvs jag har tränat 7-8 månader. Du kommer få börja om från början dvs lämna sekunderkorta stunder och hunden får aldrig vara ensam så länge att den blir stressad eller börjar gny/skälla fär då är du tillbaka på ruta ett. Och en hund som flyttat och bytt hem brukar behöva nån månad på sig att bara landaoch bli trygg i den nya lägenheten innan du kan börja med träningen.

Jag ser bara två lösningar, omplacering till någon som är hemma jämt och/eller har tid att ensamhetsträna hunden eller att du skaffar hundvakt om du nu inte kan vara hemma på heltid lång tid framöver.

• issa01

Men min hund har kunnat vara själv 5 timmar tidigare, borde han inte redan ha grunden att klara det fortare då?

• Dexter dot com
    issa01 skrev 2014-08-14 23:34:52 följande:

Men min hund har kunnat vara själv 5 timmar tidigare, borde han inte redan ha grunden att klara det fortare då?

Ok, det skrev du inte men har hunden verkligen varit ensam eller hemma med en annan hund? Och eftersom hunden nu har seperationsångest och bor i en ny miljö får du räkna med att börja om från början med träningen , ta det väldigt långsamt för att inte få bakslag och hoppas att det går att träna bort men jag personligen hade räknat med att det tar lång tid.
  • Anonym (Lisa)

Varför bara inte ta hjälp av hunddagis/dagmatte? Problem solved? 

• issa01

Nja helt ensam har han ju aldrig varit, han har ju varit med en annan hund hela tiden, det kanske inte räknas något som ensam då.
    Nej men får väl räkna med att det tar lång tid att träna det då.
    Men om vi säger att det tar 6 månader,vi kommer endast ha denna lägenhet ca 6 månader sen måste vi fixa annan bostad, kommer jag få börja om från början med honom då?

Lisa:Har inte så gott om pengar så jag kan lägga flera 1000 på hunddagis just nu,då endast min pojkvän har jobb, lämnar jag på hunddagis lär han väl aldrig klara av att vara själv heller.

• Dexter dot com
    issa01 skrev 2014-08-15 13:30:40 följande:

Nja helt ensam har han ju aldrig varit, han har ju varit med en annan hund hela tiden, det kanske inte räknas något som ensam då.
    Nej men får väl räkna med att det tar lång tid att träna det då.
    Men om vi säger att det tar 6 månader,vi kommer endast ha denna lägenhet ca 6 månader sen måste vi fixa annan bostad, kommer jag få börja om från början med honom då?

Lisa:Har inte så gott om pengar så jag kan lägga flera 1000 på hunddagis just nu,då endast min pojkvän har jobb, lämnar jag på hunddagis lär han väl aldrig klara av att vara själv heller.

Min hund är uppvuxen med en hund till och när den försvann fick jag börja om med ensamhetsträningen från början, likaså när jag flyttade till nytt hus men visst går det fortare om hunden en gång klarat av det tidigare. Tyvärr tar det oändligt mycket längre tid om hunden utvecklat seperationsångest och ibland fixar inte hunden ensamhet trots långsam träning enl konstens alla regler.
    En dagmatte/dagis kostar några 1000 kr/månad men i gengäld kan du jobba och tjäna en heltidslön och ensamhetsträna kan du göra när du kommit hem från jobbet. Om det visar sig att hunden aldrig kommer kunna vara ensam måste du ju lösa passningen ändå.
  • issa01

Jo man får väl lösa det på något sätt, men ska försöka träna honom i några månader iaf, klarade han av att vara själv i 5 timmar utan problem för några månader sen tycker jag ändå att han borde klara det efter några månader, men tror som du säger att det blir nog stor skillnad för denna gång har han inte sin hund kompis längre.
    Men när man ensamhets tränar honom, måste man gå in innan man börjar små gnälla? för han gnäller ju bara en stund sen blir han tyst i kanske 5 sek sen börjar han gnälla igen, kan man inte gå in då han är tyst i några sekunder?

Du råkar inte ha några tips hur man kan få en hund att bli tyst då den skäller på ljud i porten och som även skäller ibland utan att man vet varför?

• Dexter dot com
    issa01 skrev 2014-08-15 20:17:16 följande:

Jo man får väl lösa det på något sätt, men ska försöka träna honom i några månader iaf, klarade han av att vara själv i 5 timmar utan problem för några månader sen tycker jag ändå att han borde klara det efter några månader, men tror som du säger att det blir nog stor skillnad för denna gång har han inte sin hund kompis längre.
    Men när man ensamhets tränar honom, måste man gå in innan man börjar små gnälla? för han gnäller ju bara en stund sen blir han tyst i kanske 5 sek sen börjar han gnälla igen, kan man inte gå in då han är tyst i några sekunder?

Du råkar inte ha några tips hur man kan få en hund att bli tyst då den skäller på ljud i porten och som även skäller ibland utan att man vet varför?

Varje gång hunden tvingas stressa upp sig dvs vanka runt, gnälla,flåsa, skälla mm förstärker du ångesten och det blir ännu svårare att få hunden trygg i att vara ensam. Du måste in igen medans hunden fortfarande är helt lugn därför är det bästa att spela in/filma hunden så du ser/hör tecknen på stress och ångest direkt.

Googla på Skvallerträning, den absolut bästa metoden att jobba bort skällande när du är hemma och massor av andra problem :)
  • issa01
    Dexter dot com skrev 2014-08-15 20:37:21 följande:
    Varje gång hunden tvingas stressa upp sig dvs vanka runt, gnälla,flåsa, skälla mm förstärker du ångesten och det blir ännu svårare att få hunden trygg i att vara ensam. Du måste in igen medans hunden fortfarande är helt lugn därför är det bästa att spela in/filma hunden så du ser/hör tecknen på stress och ångest direkt.

Googla på Skvallerträning, den absolut bästa metoden att jobba bort skällande när du är hemma och massor av andra problem :)
    Okej tack så mycket för dina svar:) då kör jag på att gå in innan han börjar gnälla istället, bara jag som hade dom tankarna att han aldrig kommer lära sig om jag kommer in direkt i stort sätt
  • Dexter dot com
    issa01 skrev 2014-08-15 21:32:53 följande:
    Okej tack så mycket för dina svar:) då kör jag på att gå in innan han börjar gnälla istället, bara jag som hade dom tankarna att han aldrig kommer lära sig om jag kommer in direkt i stort sätt
    Tyvärr tänker många så och lyckas därför aldrig få sin hund så trygg att den kan vara ensam. Allt bygger på att hunden aldrig får utsättas för ensamhet längre än den klarar av, börjar den stressa upp sig blir det en kedjereaktion där tillslut en stäng dörr tex utlöser panik och ångest. Låt det ta tid och låt hunden bli helt trygg med att veta att du alltid kommer tillbaka innan det blir obehagligt.

Lycka till, ha tålamod och tänk på att hunden verkligen mår dåligt .
  • Anonym (Lisa)

Men anledningen till att du skulle lämna hunden hemma var väl för att jobba? I så fall borde ju jobbet dra in mer pengar än vad dagis/dagmatte kostar.

Svar på tråden kluven om jag kan ha kvar min hund