• Anonym (ÄlskadeBonusar!)

Att faktiskt älska sina bonusar!

Jag lever med en man och hans tre barn. Vi ser oss som en familj. När jag pratar om mina bonusar och berättar att jag älskar dem lika mycket som jag tror att jag skulle älska ett eget barn möts jag ofta av rynkade ögonbryn, misstroende miner och frågan 'är du verkligen seriös?'. För ja, jag älskar mina bonusbarn!

Jag längtade efter barn innan jag träffade min man för fyra år sedan, men längtan avtog när hans barn introducerades i mitt liv. Jag har ju tre barn redan nu, även fast de bara bor med oss varannan vecka och han en mamma redan.

När de är hos oss så är jag delaktig i allt. Min man börjar jobba en timme innan mig om morgonen, därför lämnar jag hans barn på skolan. Två av dagarna slutar jag tidigare och då hämtar jag dem innan jag åker hem. Jag hjälper till med läxor, jag lagar mat, jag handlar mat, jag nattar, jag tar dem med för att handla kläder. Men självklart är det min man som har största ansvaret och jag kliver åt sidan när jag blir ombedd eller känner att situationen kräver det.

Men trots att jag är delaktig i allt så är vi alltid noga med att säga mitt förnamn, de ska aldrig kalla mig mamma, för de har redan en mamma. Som förövrigt är en person som jag tycker om. Vi umgås inte, annat än när barnen fyller år, men hon är ändå en del av mitt liv på grund av att hon är min mans barns mamma.

Min man har börjat prata om att vi ska skaffa ett gemensamt barn och självklart vill jag det! Men jag tvekar ändå lite, vi har det ju så bra med hans tre barn.

Det jag egentligen ville komma fram till,
    varför är det i det närmsta tabu att faktiskt tycka om sina bonusbarn idag?
    Jag hör den ena historien efter den andra om hur hemska bonusbarn är. Medan jag ärligt säger att jag älskar dem och skulle gå i döden för mina bonusar, så skulle andra önska att deras bonusar inte fanns... Varför är det så?

• Svar på tråden Att faktiskt älska sina bonusar!
  • Anonym (ÄlskadeBonusar!)

När jag var här ute på FL för ett tag sedan, så kunde jag inte hitta en enda tråd om underbara bonusbarn! Nu letade jag varken länge eller speciellt ambitiöst, men ändå hittade jag flertalet som handlade om hur hemska bonusbarn är... Därför tyckte jag att det var på tiden med en tråd, där vi faktiskt kan prata om hur mycket vi älskar våra bonusbarn!

Jag och min man har ju börjat prata om gemensamt barn, men jag kan ärligt säga att jag skulle kunna stå över egna barn nu när jag lever med min man och hans barn, vi har det så himla bra som det är just nu! Vår familj känns liksom komplett. Men det är klart att det finns en liten längtan inom mig, men ingen enträgen, utan händer det så händer det.

Jag är en av dem (få???) som tycker att en man är betydligt mer attraktiv när han har barn, jag vet inte riktigt varför. Många säger att det är för att jag då ser hur han skulle vara gentemot våra barn, men även fast jag inte vet riktigt, så tror jag inte att det är hela sanningen!

Jag tycker att det är fantastiskt att även bio-mammor uppskattar en bonusmamma som är delaktig i barnens liv och älskar dem. Just det hade jag lite svårt att tackla i början av min och min mans relation. Hur skulle hon reagera över att jag gjorde så mycket för hennes barn? Skulle hon känna att jag försökte ta hennes plats? Tack och lov, har barnen en sådan mamma som jag kan prata med, så jag tog upp det med henne om hur jag kände det och hon öppnade sig med sina känslor. Som jag sa, så tycker jag om henne, men vi umgås inte. Det är klart att vi kan ta en kaffe ihop om vi hämtar eller lämnar barnen hos varandra, och känner jag att jag behöver prata med henne så ringer jag henne och vi träffas för att prata.

Hur har ni bio-mammor känt när en ny kvinna, en bonusmamma, tar plats i ert/era barns liv?

• Waldo

Jag är oerhört förtjust i min bonus!

Visst är det lite gnissel i början när man ska in i nya familjesammanhang, men det får man ta
    Det som jag saknat mest under åren är att vi inte kunnat träffa storasyster med den regelbundenhet vi önskat.
    Visst skulle det vara fantastiskt om alla bodde i samma stad och hade rimliga 8-5 jobb, men så ser ju verkligheten inte ut.
    Men det har fått kompenseras med längre vistelser på lov och annat.

• Anonym (Bella)

Jag tror att alla eller iallafall dom allra flesta vill att det ska vara som ni skriver. Jag tror inte många går in i en relation med inställningen att avsky nåt eller några barn.

Och anledningen till att det är så mycket negativa trådar här är väl att det är det negativa man vill vädra och få hjälp med. Är allt bra så har man väl inte mycket att klaga på.

• Ess
    Anonym (Bella) skrev 2014-08-24 11:35:12 följande:

Jag tror att alla eller iallafall dom allra flesta vill att det ska vara som ni skriver. Jag tror inte många går in i en relation med inställningen att avsky nåt eller några barn.

Och anledningen till att det är så mycket negativa trådar här är väl att det är det negativa man vill vädra och få hjälp med. Är allt bra så har man väl inte mycket att klaga på.

Det finns ju faktiskt egentligen ingen anledning att starta en massa trådar, -Hipp hurra vad allt är bra!
    Det finns liksom inte så mycket att kommentera mer än, kul för er.

Det är ju främst de som har problem som behöver råd, att få skriva av sig all skit, och få höra om det är "normalt" att det är så mycket problem som dom själva upplever med att leva med andras barn, att ha ett ex som blandar sig i allt, eller en förälder som glatt tror att han fått en gratis nanny.
    Man har kanske bara folk runt sig som lever i sk kärnfamilj, och inte har en aning om vilka slitningar det kan bli i en blandfamilj.

Sen är det självklart inte fel att de som gått från fullt krig till att få ett hyggligt samarbete och kontakt, berättar hur dom agerat för att få det så. För då kan man ju få tips om saker som man kan förändra i sitt eget beteende och bemötande.
  • thenotmum

Ja ser ingen skillnad på våra barn i familjen, trots att ja inte är mamma till den ena.

Älskar dom båda!

Har precis som många sett alla som ser bonusar som problem o jobbiga, men det kanske är lite det som spelar in. Ja tänker inte bonus, ja tänker barn i familjen o behandlar dom lika.

• Anonym (Emma)
    Anonym (ÄlskadeBonusar!) skrev 2014-08-24 11:16:51 följande:

När jag var här ute på FL för ett tag sedan, så kunde jag inte hitta en enda tråd om underbara bonusbarn! Nu letade jag varken länge eller speciellt ambitiöst, men ändå hittade jag flertalet som handlade om hur hemska bonusbarn är... Därför tyckte jag att det var på tiden med en tråd, där vi faktiskt kan prata om hur mycket vi älskar våra bonusbarn!

Jag och min man har ju börjat prata om gemensamt barn, men jag kan ärligt säga att jag skulle kunna stå över egna barn nu när jag lever med min man och hans barn, vi har det så himla bra som det är just nu! Vår familj känns liksom komplett. Men det är klart att det finns en liten längtan inom mig, men ingen enträgen, utan händer det så händer det.

Jag är en av dem (få???) som tycker att en man är betydligt mer attraktiv när han har barn, jag vet inte riktigt varför. Många säger att det är för att jag då ser hur han skulle vara gentemot våra barn, men även fast jag inte vet riktigt, så tror jag inte att det är hela sanningen!

Jag tycker att det är fantastiskt att även bio-mammor uppskattar en bonusmamma som är delaktig i barnens liv och älskar dem. Just det hade jag lite svårt att tackla i början av min och min mans relation. Hur skulle hon reagera över att jag gjorde så mycket för hennes barn? Skulle hon känna att jag försökte ta hennes plats? Tack och lov, har barnen en sådan mamma som jag kan prata med, så jag tog upp det med henne om hur jag kände det och hon öppnade sig med sina känslor. Som jag sa, så tycker jag om henne, men vi umgås inte. Det är klart att vi kan ta en kaffe ihop om vi hämtar eller lämnar barnen hos varandra, och känner jag att jag behöver prata med henne så ringer jag henne och vi träffas för att prata.

Hur har ni bio-mammor känt när en ny kvinna, en bonusmamma, tar plats i ert/era barns liv?

Ja men då har du ju fått 95% hjälp att ro detta i land.

De trådar du läser handlar nog egentligen om:

Biomamma som inte accepterar, som inte tål varken pappan eller bonusmamma.

En konflikträdd pappa.

Barn som för egen vinning eller med hjälp av mamman vill göra livet mindre lätt för bonusmamman osv

Håller med tidigare inlägg bl a Ess för det första är behoven mindre att starta tråd om allt går bra. Sen finns det ingen som från början hatar några barn, det finns bakgrund till känslorna. Tänk dig själv att barnen inte ser eller hör dig, biomamman vill inte höra talas om dig eller ha dig i sin närvaro samt krig vid varje hämtning och lämning.

Lämna gör du inte pga att din man och du är enad front och eventuellt har ni redan hunnit gift er och skaffat gemensamma barn.

Hade jag haft som du så hade jag aldrig blivit medlem på FL eller rättare sagt aldrig gått in och läst styvfamiljs sidorna.

Alla har inte samma förutsättningar som du, det är bara att gratulera.
  • Anonym (Emma)
    thenotmum skrev 2014-08-24 19:20:08 följande:

Ja ser ingen skillnad på våra barn i familjen, trots att ja inte är mamma till den ena.

Älskar dom båda!

Har precis som många sett alla som ser bonusar som problem o jobbiga, men det kanske är lite det som spelar in. Ja tänker inte bonus, ja tänker barn i familjen o behandlar dom lika.

Vakta din tunga det är nämligen tabu att uttrycka sig så som du gjort!
  • Anonym (Emma)
    Zoja skrev 2014-08-22 11:14:49 följande:

Vad glad jag blir av den här tråden! Det är så mycket tjat här på familjeliv om hur man inte kan älska sina bonusbarn och att man absolut inte kan hjälpa till att ta hand om dem särskilt mycket. Är man en familj så är man, blodsband eller inte.

Du kanske har missat alla 500 000 inlägg om dom som inte ser skillnad?

När jag skriver det i trådar så får jag fan för det.

Låter som att jag är sjuk i huvudet som tror att jag är mamma till bonus.

Du kommer Aldrig bli mamma fatta det, barnen har redan en mamma. Sådana svar får jag!

Då jag skriver som du.
  • Anonym (Emma)

Kan säga att jag hört meningen av bonus mamma också.

Jag bryr mig för mycket. Enligt henne ska vi ha uppdelning i familjen.

Min man +bonus+ibland gemensamma barn och biomamman

Sen jag min man och våra gemensamma.

Hon är MAMMA och jag ska sluta leka mamma

• thenotmum
    Anonym (Emma) skrev 2014-08-25 08:14:23 följande:
    Vakta din tunga smile1.gif det är nämligen tabu att uttrycka sig så som du gjort!
    Ja tar din kommentar med ironi ???? eller har ja missat nåt. Ja säger alltid så mycket saker man inte får ???? så det är svårt att hålla reda på vad man får o inte ????
  • thenotmum

Frågetecknen va smile gubbar när ja skrev... Nu ser mitt medd bara otrevligt ut, det va inte meningen

• Gung Ho
    Anonym (Emma) skrev 2014-08-25 08:14:23 följande:
    Vakta din tunga smile1.gif det är nämligen tabu att uttrycka sig så som du gjort!
    På vilket sätt?
  • Anonym (Emma)
    Gung Ho skrev 2014-08-31 14:17:07 följande:

På vilket sätt?

Att älska sin bonus och att inte se skillnad på barnen..

Här på FL så ska man verkligen inte tro att man är mamma och man ska inte leka mamma osv
  • Anonym (precis)
    Anonym (Emma) skrev 2014-08-31 14:49:15 följande:

Här på FL så ska man verkligen inte tro att man är mamma och man ska inte leka mamma osv
    Samtidigt som man ska se bonusbarnen som sina egna barn. Slutsats: man kan aldrig göra rätt som bonusmamma!
  • Lejonhierta

Vi har det precis som du ts. Fast de fyra barnen är mina. Min sambo trodde aldrig att han skulle älska de här barnen så som han kommit att göra. De ger även uttryck i ord och handling att de älskar honom, trots att de har en otroligt bra pappa som de älskar och blir älskade av och varannanveckasboende.

Redan från början gjorde vi klart att sambon inte var deras nya pappa eftersom de har en, utan en annan viktig vuxen. Sambon tar samma ansvar som jag förutom föräldramöten och utvecklingssamtal då både jag och deras pappa går gemensamt på dom.

• Gung Ho
    Anonym (Emma) skrev 2014-08-31 14:49:15 följande:

Ok

Är själv 'bonuspappa' åt min sambos dotter, och min sambo bonusmamma åt min son..

Vi delar på allt och agerar som föräldrar till båda 'våra' barn och älskar dem båda.. Vi 'leker' inte föräldrar, vi ÄR föräldrar.
  • Anonym (Glad bonus/mamma)

Jag är bonusmamma till tre och har en bonusmamma till mina två barn :) Blev så glad när mina barns pappa hade träffat ny och jag hörde glädjen i mina barns röster när de berättade om henne. Har träffat henne kort några gånger och jag tycker hon verkar vara jättego. Det värmer iaf i mitt mammahjärta :) 

Mina bonusbarn är mina så mycket det går :) Är jätteglad att fått några flickor o ta hand om ;) Har pojkar själv :)

Svar på tråden Att faktiskt älska sina bonusar!