• Anonym (kluven)

Barnvakt åt halvsyskon

Fick för några dagar sen veta att sambons barn 12 år skulle vara barnvakt imorgon åt lillasyster 6 år som min sambo inte är pappa till. Trodde ju i min enfald att sambons barn skulle gå till mamman, hon bor ca 300 meter bort. Men icke lillasyster skulle vara här fick jag veta idag. Och nä jag vill inte ha henne här helt enkelt. Relationen till biomamman är frostig till tusen. Så det känns väldigt fel att ha hennes barn här.

Sa till sambon att han får se till att barnen är hos henne, det vart ju ett jävla liv på henne. För först så gällde det en timme medan hon handlade. Men nu var det tydligen fika med kompisar innan handlingen också.

Nån som råkat ut för nåt liknande? Hur gör ni isf?

Känner mig väldigt kluven, det är ju ingen av barnens fel detta men det känns fel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-15 20:37
    För att förtydliga.... idén att vara barnvakt här är mammans inte sambons barn. Ber om ursäkt för min otydlighet

• Svar på tråden Barnvakt åt halvsyskon
  • Anonym (iii)
    Anonym (kluven) skrev 2014-08-15 19:16:04 följande:
    Det är du nåt på spåren.
    Anonym (iii) skrev 2014-08-15 19:05:56 följande:

Varför får inte hon komma till er? Får inte dottern ha sin lillasyster som gäst?

Sambon har en son. Och det har aldrig frågats om hon får komma hit innan
    Aja. men vad hade du räknat med? Att din bonus helt skulle separera sina liv? Särskilt när ni bor så nära.
  • Ess
    Anonym (kluven) skrev 2014-08-15 19:16:04 följande:
    Det är du nåt på spåren.
    Anonym (iii) skrev 2014-08-15 19:05:56 följande:

Varför får inte hon komma till er? Får inte dottern ha sin lillasyster som gäst?

Men prata med honom om att det är han som är barnvakt och inte ni.
    Sen provar ni, och lever han inte upp till förväntningarna så blir det ett samtal med honom och ett nej nästa gång.

Tror nog att det kan va lillsyrran som är väääääldigt nyfiken på att få komma till er.

Det var väl bara ett par timmar det gällde?
    Hade det gällt övernattning så hade det varit en annan sak, då det involverar er vuxna betydligt mer.
  • Anonym (virus)

Nej, säg nej! självklart får syrran hälsa på, men biomamma kan verkligen inte bestämma att 12åringen ska passa barn hemma hos er! Hon kan inte bestämma ett skit om vistelsen om er och det skulle jag göra väldigt klart på en gång.

• smulpaj01
    Anonym (virus) skrev 2014-08-15 20:18:34 följande:

Nej, säg nej! självklart får syrran hälsa på, men biomamma kan verkligen inte bestämma att 12åringen ska passa barn hemma hos er! Hon kan inte bestämma ett skit om vistelsen om er och det skulle jag göra väldigt klart på en gång.

Men varför då? Vad spelar det för roll?

Dessutom var det tydligen barnets idé och inte biomammans, konstigt att det alltid är hon som får skulden oavsett vad som sker?!
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2014-08-15 20:26:20 följande:

Dessutom var det tydligen barnets idé och inte biomammans, konstigt att det alltid är hon som får skulden oavsett vad som sker?!
    Det framgår egentligen inte vems ide det var.
    Det var bara jag som trodde att syrran tyckte det var kul att se hur han har det hos pappan.
  • Anonym (kluven)
    smulpaj01 skrev 2014-08-15 19:17:44 följande:

Fattar inte alls problemet? Varför får inte din "bonus" dotters lillasyster vara hos er? Vad säger din sambo? Har han problem med detta eller ligger det enbart hos dig?

Jag tycker det här var bland det tramsigaste jag har läst någonsin i styvfamiljstrådarna!

Då har jag ändå läst MYCKET larv i dessa trådar!

Har lust att skriva "skärp dig eller flytta" för det är verkligen så jag känner när jag läser sånt här bjäfs!

För det första så har sambon fortfarande en son...Min sambo vill inte att sonen är barnvakt till han ex barn här. Deras relation är väldigt frostig.Mitt problem är som Ess skrev att jag är rädd att han skiter i ansvaret. Först kunde jag inte sätta fingret på varför hela jag kände "inte en chans". Och inte en chans att jag lämnar mitt hem för att min sambos ex tagit beslut att sambons barn ska vara barnvakt här utan att fråga någon av oss..Men så är det.
  • Anonym (kluven)

Det är inte barnets idé utan mammans. Jag ber om ursäkt för min otydlighet
  • vampyria2

Det är såna här trådar som får mig att bli så lycklig över att ha vettiga ex, sonen som är 6 år har till och med sovit flera gånger hos min 12 årings pappa, han fattar att de är syskon och att min son är nyfiken på hur 12 åringen har det hos sin pappa.
    exakt vad är det som skulle vara värt att bråka om här, är det inte bättre att ungarna får umgås och inte tramsa till det så mycket, varför bråka om något så löjligt?

• Anonym (förstår)

Jag förstår dig helt och hållet! Jag hade känt som du gör, tur att min sambos ex inte har fler barn än det gemensamma. ..

Varför ska dom vara hos er? Om 12 åringen kan vara barnvakt så kan den nog också vara ensam hemma..

• Anonym (virus)

Eftersom mamman ställt till ett jävla liv så är det ju uppenbart att det är hon och inte 12-åringen som bestämt det.

Och ingen biomamma eller biopappa bestämmer sånt. Den förälder som har barnen bestämmer över sin vistelse och sitt hus.
  • smulpaj01
    vampyria2 skrev 2014-08-15 20:37:49 följande:

Det är såna här trådar som får mig att bli så lycklig över att ha vettiga ex, sonen som är 6 år har till och med sovit flera gånger hos min 12 årings pappa, han fattar att de är syskon och att min son är nyfiken på hur 12 åringen har det hos sin pappa.
    exakt vad är det som skulle vara värt att bråka om här, är det inte bättre att ungarna får umgås och inte tramsa till det så mycket, varför bråka om något så löjligt?

Håller verkligen med dig. Min son har sovit många gånger hos sin bonus systers mamma. Ser inga problem alls. Skulle min bonusdotter vilja vara barnvakt - eller hör och häpna om MAMMAN - skulle vilja att hennes dotter är barnvakt till sina småsyskon hemma hos oss så skulle jag aldrig tramsa om en sån sak!

By all means - välkomna!
  • Brumma

Att systern kommer över o hälsar på - absolut! Att systern skall barnvaktas i några timmar utan att kolla med er vuxna i huset - nope! Jag satt barnvakt ett otal gånger åt barn i min närhet. Kusinen bland andra som bodde i huset bredvid. Men att jag som barnvakt skulle ta hem "jobbet" utan att kolla med resten av familjen finns ju inte., utan barnvaktandet skedde i barnets hus. Sedan sprang de här o hälsade på men då var deras föräldrar hemma och mina föräldrar kunde lätt skicka hem dem om det inte passade.

Förutom då att mamman bestämt över era huvuden, vilket jag är emot, så tycker jag att det är ok om det är ok med er vuxna. Och varför inte egentligen? Självklart måste sonen ta ansvaret och om han släpper ansvaret får ni säga till.

När min bonus mamma fick barn med sin nya så erbjöd vi oss att ta syskonet oxå ibland, just så att han kunde få se hur storasyster bodde när hon var här. Nu blev det aldrig så men chansen fanns om hon velat ta den. Däremot hade det blivit nej om hon skickat hit småsyskonen utan att kolla med oss först... Som vuxen har du självklart yttersta ansvaret för ALLA barn som vistas i huset om det skulle hända ngt. Då är det givet att man får välja om man är beredd att ta det ansvaret.

• Anonym (virus)
    Brumma skrev 2014-08-15 22:02:40 följande:

Att systern kommer över o hälsar på - absolut! Att systern skall barnvaktas i några timmar utan att kolla med er vuxna i huset - nope! Jag satt barnvakt ett otal gånger åt barn i min närhet. Kusinen bland andra som bodde i huset bredvid. Men att jag som barnvakt skulle ta hem "jobbet" utan att kolla med resten av familjen finns ju inte., utan barnvaktandet skedde i barnets hus. Sedan sprang de här o hälsade på men då var deras föräldrar hemma och mina föräldrar kunde lätt skicka hem dem om det inte passade.

Förutom då att mamman bestämt över era huvuden, vilket jag är emot, så tycker jag att det är ok om det är ok med er vuxna. Och varför inte egentligen? Självklart måste sonen ta ansvaret och om han släpper ansvaret får ni säga till.

När min bonus mamma fick barn med sin nya så erbjöd vi oss att ta syskonet oxå ibland, just så att han kunde få se hur storasyster bodde när hon var här. Nu blev det aldrig så men chansen fanns om hon velat ta den. Däremot hade det blivit nej om hon skickat hit småsyskonen utan att kolla med oss först... Som vuxen har du självklart yttersta ansvaret för ALLA barn som vistas i huset om det skulle hända ngt. Då är det givet att man får välja om man är beredd att ta det ansvaret.

Svar på tråden Barnvakt åt halvsyskon