• Anonym (Jag)

vårdnadstvist mot kommun

För en månad sedan var jag i tingsrätten pga att kommunen stämt mig på vårdnaden och vill att den skall övergå till familjehemmet, min son är under lvu. Jag krävde ökad umgänge med honom från en dag i vecka på 2-3 timmar till att få ha honom en vardag och en hel helgdag samt högtider, men då de ville i tingsrätten att det skall finnas med ett umgängesstöd (familjehemmet vill inte ha mig där) så får jag inte ha umgänge med min son på en helgdag då det inte går att ordna med umgängesstöd då, de jobbar inte på lördagar och söndagar. Enligt socialhandläggaren går det inte att ordna en helgdag och förmodligen inte så många timmar heller eftersom deras personal bara jobbar till 16.00. Hur ska jag gå till väg för att få mer umgänge? Det känns som att det är rätt så kört för mig och sonen att kunna träffas, och det är lvuet som är i vägen då det måste va en som kollar mig.

• Svar på tråden vårdnadstvist mot kommun
  • Soc
    Anonym (Soc.) skrev 2014-08-15 22:08:46 följande:

Fast det är ju högst relevant i sammanhanget ...

På vilket sätt är det relevant i sammanhanget tycker du? Ts frågar hur hon ska få till ett umgänge som tingsrätten anser att hon ska ha (med umgängesstöd) och soc anser att de inte kan ordna (pga personalbrist). Varför barnet är omhändertaget och hur ts ev brister i sitt föräldraskap är ingenting man behöver veta för att kunna svara på ts fråga. Sen kan jag vara lika nyfiken som du, men det är ju en annan sak.
  • Anonym (:S)
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-15 20:42:30 följande:

För en månad sedan var jag i tingsrätten pga att kommunen stämt mig på vårdnaden och vill att den skall övergå till familjehemmet, min son är under lvu. Jag krävde ökad umgänge med honom från en dag i vecka på 2-3 timmar till att få ha honom en vardag och en hel helgdag samt högtider, men då de ville i tingsrätten att det skall finnas med ett umgängesstöd (familjehemmet vill inte ha mig där) så får jag inte ha umgänge med min son på en helgdag då det inte går att ordna med umgängesstöd då, de jobbar inte på lördagar och söndagar. Enligt socialhandläggaren går det inte att ordna en helgdag och förmodligen inte så många timmar heller eftersom deras personal bara jobbar till 16.00. Hur ska jag gå till väg för att få mer umgänge? Det känns som att det är rätt så kört för mig och sonen att kunna träffas, och det är lvuet som är i vägen då det måste va en som kollar mig.

Fattar inte riktigt lite rörigt skrivet här i ts.. 

Men du vill alltså ha fler timmars umgänge i ve med sonen, och soc har med en kontaktperson då du träffar sonen. Är det rätt uppfattat ? 

Fast varför heter tråden vårdnadstvist mot kommun ? Menar du att du ska ha tbx vårdnaden om sonen ( häva LVU ) ?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-15 22:19:39 följande:

Tingsrätten bedömde att jag skulle ha stöd för att sonen kräver medicinering för att jag skulle lära mig medicinera honom inför övernattning vid högtider. Men nu kan soc inte ordna umgängesstöd på en helgdag som jag ville ha umgänge på.

Om du på 4 år ännu inte klarat av att lära dig medicinera och ta hand om livsviktiga behov så är det ju självklart att du behöver umgängesstöd eller vad tänker du?
  • Anonym (Jag)

Kommunen vill ju ta ifrån mig vårdnaden som jag vill ha kvar för att kunna få träffa han. Sen om han är placerad under sol skulle göra våra umgängen mycket enklare än om han är under lvu då det lvuet kan ställa till det Iom alla llagar å regler som finns.

• Anonym (anonym)

Om det blir så att vårdnaden övergår till familjehemmet betyder det att du troligtvis inte alls kommer att träffa ditt barn då är det familjehemmet som avgör om du ska få träffa honom.

Rätten har bedömt att du är en tillräckligt bra förälder för ett barn utan funktionshinder men olämplig att ens få umgänge med ditt barn med funktionshinder utan stöd.

• Anonym (Jag)

Men jag har aldrig fått medicinera honom ens!!!!

Anonym (Soc.) skrev 2014-08-15 22:23:45 följande:

Om du på 4 år ännu inte klarat av att lära dig medicinera och ta hand om livsviktiga behov så är det ju självklart att du behöver umgängesstöd eller vad tänker du?

• Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-15 22:19:39 följande:

Tingsrätten bedömde att jag skulle ha stöd för att sonen kräver medicinering för att jag skulle lära mig medicinera honom inför övernattning vid högtider. Men nu kan soc inte ordna umgängesstöd på en helgdag som jag ville ha umgänge på.

Har Tingsrätten beslutat om umgängesstöd och kommunen vägrar för att det inte är vardag vid umgänget, så ska ditt ombud klaga hos Tingsrätten och se till att kommunen får en näsbränna och skärper sig.
  • Anonym (:S)
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-15 22:26:24 följande:

Men jag har aldrig fått medicinera honom ens!!!!

Anonym (Jag) skrev 2014-08-15 22:25:07 följande:

Kommunen vill ju ta ifrån mig vårdnaden som jag vill ha kvar för att kunna få träffa han. Sen om han är placerad under sol skulle göra våra umgängen mycket enklare än om han är under lvu då det lvuet kan ställa till det Iom alla llagar å regler som finns.

:( Men det låter ju jättehemskt att det blivit så här ts. Hur länge har han bott i familjehemmet ? 
    Och varför har det blivit så här ? 

• Anonym (S)
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-15 22:25:59 följande:

Om det blir så att vårdnaden övergår till familjehemmet betyder det att du troligtvis inte alls kommer att träffa ditt barn då är det familjehemmet som avgör om du ska få träffa honom.

Rätten har bedömt att du är en tillräckligt bra förälder för ett barn utan funktionshinder men olämplig att ens få umgänge med ditt barn med funktionshinder utan stöd.

Helt fel. Barnet har umgängesrätt med sina föräldrar oavsett om dessa har vårdnad eller inte och Ts kan få umgängesrätt beslutat av Tingsrätten.
  • Anonym (S)

Varför skulle era umgängen bli lättare med SOL?
  • Anonym (Jag)

Ok jag förstår att jag inte är en lämplig förälder och att ett umgänge inte borde finnas. Trodde att han hade rätt att få träffa både mig och sitt syskon, men jag förstår att det inte är så nu.

• Anonym (Soc.)

En vårdnadsöverflytt omöjliggör inte umgänge. Det handlar om att det ska bli enklare och tryggare omkring barnet när det är uppenbart att han kommer att fortsätta bo i familjehemmet under hela sin uppväxt.
  • Anonym (Jag)

För att då kan vi hitta på fler saker utanför fyra väggar. Tex bada som han älskar att göra..

Anonym (S) skrev 2014-08-15 22:30:48 följande:

Varför skulle era umgängen bli lättare med SOL?

• Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-15 22:32:54 följande:

För att då kan vi hitta på fler saker utanför fyra väggar. Tex bada som han älskar att göra..

Det kan du göra även om barnet har LVU. Din handläggare verkar inte ha informerat dig om dina och barnets rättigheter. Vad behöver barnet medicin emot för sjukdom/åkomma?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-15 22:30:56 följande:

Ok jag förstår att jag inte är en lämplig förälder och att ett umgänge inte borde finnas. Trodde att han hade rätt att få träffa både mig och sitt syskon, men jag förstår att det inte är så nu.

Om du är såhär obstinat när socialtjänsten försöket förklara för dig och spelar martyr istället för att ta till dig relevant information så kan du nog glömma SOL.
  • Anonym (Jag)

Men jag vet att jag är en olämplig förälder redan!! Har inte planerat att ta honom ftån familjehemmet alls..

• Anonym (S)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-08-15 22:36:37 följande:
    Om du är såhär obstinat när socialtjänsten försöket förklara för dig och spelar martyr istället för att ta till dig relevant information så kan du nog glömma SOL.
    Obstinat? För att hon anser att lagen ska följas även när det gäller hennes barn? Jag tror verkligen att du arbetar med barnärenden inom soc. Många wannabe handläggare leker Gud.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-15 22:32:54 följande:
    Varför kan ni inte bada under de 2-3 timmar i veckan som ni har umgängesstöd?
    Soc. vill att vårdnaden ska övergå till familjehemmet och du vill ha umgänge 2 heldagar i veckan hade det fungerat med mer umgänge hade det utökats till fler timmar i veckan med stöd innan det ansökts om vårdnadsöverflytt.
  • Dr Mupp

Umgånget och vårdnadsöverflytten har inget med varandra att göra.

Vårdnadsöverflytten har att göra med att det ska vara trygagre för barnet när det är familjehemmet som har vårdnaden och får bestämma om skola, vård, pass och liknande saker. Umgänge har han fortfarande rätt till, men det är det umgänget som är bra för honom. Om du inte klarar av att sköta medicinering och likande och inte på fyra år lärt dig det så är det inte särkilt bra för honom med utökat umgånge, det kan faktiskt bli livsfarligt om du skulle få en heldag eller övernattning. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (S)
    Dr Mupp skrev 2014-08-15 23:07:04 följande:

Umgånget och vårdnadsöverflytten har inget med varandra att göra.

Vårdnadsöverflytten har att göra med att det ska vara trygagre för barnet när det är familjehemmet som har vårdnaden och får bestämma om skola, vård, pass och liknande saker. Umgänge har han fortfarande rätt till, men det är det umgänget som är bra för honom. Om du inte klarar av att sköta medicinering och likande och inte på fyra år lärt dig det så är det inte särkilt bra för honom med utökat umgånge, det kan faktiskt bli livsfarligt om du skulle få en heldag eller övernattning. 

Får man aldrig chansen att testa att medicinera så kan man aldrig lära sig heller, eller tänkte du att Ts skulle norpa mediciner och ge barnet på måfå under umgänget?
Svar på tråden vårdnadstvist mot kommun