• Anonym (Arbetslös)

Sjukskiven, Arbetslös - Ersättning?

Jag är gravid i v 26, har plågsamt ont av foglossning och staka sammandragningar dagligen.

Har tidigare arbetat som vikarie inom barnomsorgen, via en Vikariepool och rent ekonomiskt hade jag behövt skriva in mig där igen och jobba fram till förlossningen, men jag känner redan nu att min kropp inte kommer orka det. Arbete med barn är dessutom väldigt "krävande", både psykiskt och fysiskt, dessutom har jag en 4-åring hemma vilket innebär att jag inte har möjlighet att vila efter arbetsdagen heller.

Till min fråga:
    Kan jag, som arbetslös, bli sjukskriven och få någon ersättning?
    Ungefär som jag kommer få sedan, vid min föräldraledighet kommer jag ju få lägsta belopp, borde väl finnas något liknande för någon som är arbetslös men inte kan jobba just nu, eller?
    (Inte inskriven på arbetsförmedlingen)

• Svar på tråden Sjukskiven, Arbetslös - Ersättning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Som arbetslös kan du få sjukpenning om du:

Inte kan söka arbete eller ta ett arbete för att du är sjuk. Du måste vara sjuk minst en fjärdedel av tiden som du skulle ha sökt arbete.

Är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Det finns ett undantag från den här regeln. Om du slutade arbeta för mindre än 3 månader sedan kan du få sjukpenning även om du inte är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Men du får ingen sjukpenning för de första 14 dagarna.

Är försäkrad i Sverige. Du är försäkrad i Sverige om ditt senaste arbete var här. Du kan ha arbetat i ett annat land och ändå vara försäkrad i Sverige. Det finns också tillfällen när du kan ha arbetat i Sverige men vara försäkrad i ett annat land. Ring kundtjänst om du vill veta vad som gäller för dig.

Har en sjukpenninggrundande inkomst som du har skyddat genom att till exempel stå som arbetssökande på Arbetsförmedlingen eller uppbära föräldrapenning.

Du kan läsa mer på vår hemsida om du är intresserad:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/Arbetssokande/nar_du_blir_sjuk/om_sjukpenning

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Sjukskiven, Arbetslös - Ersättning?