• Idaa96

Är student och vill skaffa katt, hur ska jag göra?

Hej! Jag och min pojkvän vill väldigt gärna skafffa katt och vi bor i lägenhet på 36,6 kvm. Vi bor på nedersta planet så katten skulle kunna vara utekatt om den vill men alla är emot oss när det gäller att skaffa katt. Våra föräldrar säger att det inte kommer fungera ekonomiskt men vi har kollat runt och folk säger att det inte är så dyrt att ha katt. Vi har lite frågor och funderingar som vi hoppas att några vana kattägare kan svara på. Är det en för liten lägenhet? Kostar det mycket? Är det dumt mot katten att ha den inomhus? Hur mycket klarar dom att vara själva om man går i skolan långa dagar? Ska man ha en eller två om dom ska vara själva mycket? 

Hoppas ni kan hjälpa oss!

• Svar på tråden Är student och vill skaffa katt, hur ska jag göra?
  • Idaa96
    Tow2Mater skrev 2014-08-17 19:24:10 följande:

Utekatt har man inte i stan, de bara irriterar grannarna!

Jo det har du nog rätt om!
  • Salla1991

Två är väl bra att ha för då har dem varandra. Köp ett syskonpar tex.
    Hur dyrt det är beror ju på vilken kvalitet på foder och kattsand du tänker köpa. Det är väl den största utgiften. Sen är det bra att kanske försäkra katterna om dem blir sjuka, så då får du räkna med den kostnaden också. Den är det ju prylar du köper en gång som kattlåda, klösträd osv.
    Vi har två innekatter och fem mår bra fast dem inte är ute. Och våra klarar sig i ca 24 timmar själv så långa arbetsdagar / skoldagar är inga problem.
    Hoppas jag kunde hjälpa dig lite :)

• Doctor Why

En innekatt behöver helst en kattvän och bli stimulerad både fysiskt och i sitt sinne, så du behöver ha möjlighet till att leka med dom när du är hemma.

Jag skulle vänta tills studierna är färdiga, men det är jag det Solig 

• angelfire5

Jag skaffade två katter (syskon) som jag har som innekatter så att de får sällskap av varandra på dagarna. Det tycker jag är mest humant om man inte vill ha dem ute och framförallt om man inte är hemma under långa dagar.

36,6 kvadratmeter låter ganska lite men om ni har möjlighet att bygga katträd/hyllor osv så att de kan springa även uppe vid taket borde det kunna fungera. Ni kan ju även ta ut dem i koppel så att de får röra lite mer på sig. 

Ang vad det kostar så är ju det olika och beror även på vad katterna klarar av och om de blir sjuka osv. 
    Vi lägger (till två katter) ca: 100 kr/mån i kattsand och 200 kr/mån i kattmat. Utöver det blir det ungefär 90 kr/mån (vaccination) och 100 kr/mån (försäkring). 
    Sedan får ni ju räkna med att det blir en del övriga kostnader också som t.ex. klösträd/klösbräda, kattleksaker, mat/vattenskål, kattlåda, halsband (med telefonnummer utifall att de lyckas rymma), ev. koppel till dem osv.
    Andra engångskostnader är ID-märkning på katterna (öronmärkning/chip)och kastrering. Visserligen en engångskostnad men ändå. 

Katter är underbara sällskap att ha hemma och om ni har råd och möjlighet att sköta om dem ordentligt så tycker jag att ni ska skaffa katt. :)

• Themis

Jag tycker inte att det är någon höjdare med utekatt i stan.

I vårt studentboende hade en del i markplanet katt och dels tog sig katterna in i andras lägenheter så att allergiker kunde bli sjuka och måste städa en jäkla massa, någon katt hoppade upp i en barnvagn som stod ute och då blev det cirkus om det, och sen förorenade de uppe på loftgångarna och förstörde två dörrmattor för oss och även andras dörrmattor.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Idaa96

Jag är verkligen tacksamma för alla svaren! Det känns bra att få veta lite ur andras perspektiv innan man verkligen bestämmer sig :)

• Aniiee

Hej, Ida!

Det är underbart att ha djur och katter är ju söta och roliga att ha, MEN om det är du som startat två trådar det senaste dygnet (under olika nick med "ida" i) om hur det gick för dig när du var och hälsade på hos sibiriska katter och även frågade om allergi"halten" hos kastrerade honkatter så tycker jag verkligen att du ska avstå, för din skull och för kattens. 

Var det INTE du som startade de två trådarna så önskar jag dig all lycka med kattsökeriet och senare kattsällskapslivet. Solig

(och hoppas innerligt att den andra ida tog sitt förnuft till fånga.)

Key change, MOFO!
  • Idaa96
    Aniiee skrev 2014-08-17 21:28:42 följande:

Hej, Ida!

Det är underbart att ha djur och katter är ju söta och roliga att ha, MEN om det är du som startat två trådar det senaste dygnet (under olika nick med "ida" i) om hur det gick för dig när du var och hälsade på hos sibiriska katter och även frågade om allergi"halten" hos kastrerade honkatter så tycker jag verkligen att du ska avstå, för din skull och för kattens. 

Var det INTE du som startade de två trådarna så önskar jag dig all lycka med kattsökeriet och senare kattsällskapslivet. Solig

(och hoppas innerligt att den andra ida tog sitt förnuft till fånga.)

Nej jag har inte hälsat på några sibiriska katter och jag är inte allergiskt, det här är den första tråden jag har startat :) 
  • Grävling 75

Klart ni kan skaffa katt! Se till att ni har pengar till försäkring och veterinärkostnader så som kastrering och kontroller. Jag skulle också förespråka innekatt, men tänk på att bondkatter kan vantrivas med det livet. Kanske ni kan hitta en trevlig vuxen raskatt som behöver ett nytt hem?

• Aniiee
    Idaa96 skrev 2014-08-17 21:55:20 följande:
    Nej jag har inte hälsat på några sibiriska katter och jag är inte allergiskt, det här är den första tråden jag har startat :) 
    Låter vettigt! Hoppas du hittar ett par katter och får många bra råd på allt mellan himmel och jord Solig 

Själv har jag inga råd, då jag själv är kattallergiker och aldrig haft katt. Jo, ett har jag: se om du kan hitta katter på ett katthem, särskilt så här efter sommaren. Det brukar dyka upp ungar även där, om du vill ha de "från start" så att säga. Det dumpas hundratal "sommarkatter" nu, som någon behöver ta hand om.

Lycka till Solig
    Key change, MOFO!
  • Idaa96

Tack alla! känner mig mer positiv nu än vad jag var innan, då jag endast fick höra att allt var fel Glad

• Madmoiselle

Det går att ha katt som student om man prioriterar rätt. En katt kostar ca 500 kronor i månaden. Tänk på att det inte bara är mat som kostar, försäkringen kostar ca 100 kronor/månad, vaccinet kostar ca 350 kronor per år, sanden kostar så bör ni ha lite sparat då försäkringen har en självrisk.

Ska ni köpa en kattunge bör det vara två katter, är ni borta mycket bör ni ha två också. Kattstege går bra om ni bor rätt till, dvs inte bara lägenheter och bilvägar. Inte mitt inne i stan alltså. Det går att ha två katter på den ytan om man planerar rätt, dvs vägghängda klistrad och hyllor, kojor och såvidare. Bara fantasin sätter gränserna.

Köp gärna en katt som redan är kastrerad, vaccinerad och id mörkt, annars går det på 1500-2500 bara att göra det.

• nemo1

Ska ni köpa kattungar så kostar vaccinering ca 350 per spruta och det ska vara två med tre till fyra veckor mellanrum, sedan årligen.
    Försäkring en hundring i månaden och försäkring är ett måste. Idmärkning kastrering hane ca tusenlapp hona ca 1500. Kvalitetsfoder från djurbutik ska ges och ej från mataffären. Buffert om katten blir sjuk, även med försäkring väldigt dyrt.
    Utekatt i bostadsområde big no no. Många områden har även förbud mot lösspringande katter.

Jag tycker absolut ni ska vänta med katt tills ni pluggat klart. Blir katten sjuk eller skadar sig kommer ni aldrig ha råd.

Svar på tråden Är student och vill skaffa katt, hur ska jag göra?