Vem har rätt till lägenheten?
Jag och min sambo ska separera, vi har bott ihop i fyra år. Beslutet är mitt eftersom han är ihopklistrad med sin kära familj och aldrig lyfter ett finger i hemmet. Vår relation har prio 0 för honom.
Det är en hyresrätt som vi båda flyttade in i samtidigt, vi sade upp våra gamla lägenheter. Nu bråkar vi om vem som ska få bo kvar och min sambo tror jag bara vill jävlas med mig, han har tidigare sagt att han inte vill bo kvar efter en separation. Jag vill ha lägenheten pga närheten till jobbet samt att jag trivs mkt bra i området.
Hyran är på 8200kr, här är våra förutsättningar:
-Jag tjänar 28200kr innan skatt, han 24000kr men jobbar ofta OB så han får ut ungefär som jag. Hyran är inga problem för någon av oss.
-Jag har 5 min resväg med bil till jobbet, han ca 40 min enkel resa. Jobbar på annan, mycket mindre ort.
-Vi har inga barn
-Båda är skrivna på lägenheten
-Båda har varsin bil
-Ingen av oss har skulder (bortsett från billån) eller betalningsanmärkningar
-Han har bott i stan i 15 år, jag i hela mitt liv. Båda har vänner och familj här, hans föräldrar bor dock på annan ort.
-Skötsamma båda två, inga klagomål
-Jag bodde i samma område tidigare
Vem har laglig rätt att få lägenheten? Kan man dra detta vidare, hur i så fall? Vill helst slippa dra detta till rätten men ser inte ut som om jag har så mycket val snart.