• Anonym (Amanda)

Vem har rätt till lägenheten?

Jag och min sambo ska separera, vi har bott ihop i fyra år. Beslutet är mitt eftersom han är ihopklistrad med sin kära familj och aldrig lyfter ett finger i hemmet. Vår relation har prio 0 för honom.

Det är en hyresrätt som vi båda flyttade in i samtidigt, vi sade upp våra gamla lägenheter. Nu bråkar vi om vem som ska få bo kvar och min sambo tror jag bara vill jävlas med mig, han har tidigare sagt att han inte vill bo kvar efter en separation. Jag vill ha lägenheten pga närheten till jobbet samt att jag trivs mkt bra i området.

Hyran är på 8200kr, här är våra förutsättningar:

-Jag tjänar 28200kr innan skatt, han 24000kr men jobbar ofta OB så han får ut ungefär som jag. Hyran är inga problem för någon av oss.

-Jag har 5 min resväg med bil till jobbet, han ca 40 min enkel resa. Jobbar på annan, mycket mindre ort.

-Vi har inga barn

-Båda är skrivna på lägenheten

-Båda har varsin bil

-Ingen av oss har skulder (bortsett från billån) eller betalningsanmärkningar

-Han har bott i stan i 15 år, jag i hela mitt liv. Båda har vänner och familj här, hans föräldrar bor dock på annan ort.

-Skötsamma båda två, inga klagomål

-Jag bodde i samma område tidigare

Vem har laglig rätt att få lägenheten? Kan man dra detta vidare, hur i så fall? Vill helst slippa dra detta till rätten men ser inte ut som om jag har så mycket val snart.

• Svar på tråden Vem har rätt till lägenheten?
  • Leah1

Hur stor är den? Skulle försöka byta till 2 mindre lägenheter.

• missan75
    Anonym (Amanda) skrev 2014-08-17 21:03:53 följande:

Jag och min sambo ska separera, vi har bott ihop i fyra år. Beslutet är mitt eftersom han är ihopklistrad med sin kära familj och aldrig lyfter ett finger i hemmet. Vår relation har prio 0 för honom.

Det är en hyresrätt som vi båda flyttade in i samtidigt, vi sade upp våra gamla lägenheter. Nu bråkar vi om vem som ska få bo kvar och min sambo tror jag bara vill jävlas med mig, han har tidigare sagt att han inte vill bo kvar efter en separation. Jag vill ha lägenheten pga närheten till jobbet samt att jag trivs mkt bra i området.

Hyran är på 8200kr, här är våra förutsättningar:

-Jag tjänar 28200kr innan skatt, han 24000kr men jobbar ofta OB så han får ut ungefär som jag. Hyran är inga problem för någon av oss.

-Jag har 5 min resväg med bil till jobbet, han ca 40 min enkel resa. Jobbar på annan, mycket mindre ort.

-Vi har inga barn

-Båda är skrivna på lägenheten

-Båda har varsin bil

-Ingen av oss har skulder (bortsett från billån) eller betalningsanmärkningar

-Han har bott i stan i 15 år, jag i hela mitt liv. Båda har vänner och familj här, hans föräldrar bor dock på annan ort.

-Skötsamma båda två, inga klagomål

-Jag bodde i samma område tidigare

Vem har laglig rätt att få lägenheten? Kan man dra detta vidare, hur i så fall? Vill helst slippa dra detta till rätten men ser inte ut som om jag har så mycket val snart.

Man brukar väl säga att den som är i störst behov av den ska få den. I ert fall är det ju båda, antar jag.

Jag tror det smidigaste är om ni byter till två mindre.
  • Anonym (Amanda)
    Leah1 skrev 2014-08-17 21:18:21 följande:

Hur stor är den? Skulle försöka byta till 2 mindre lägenheter.

75 kvm. Mycket svårt att byta där vi bor. Alla lägenheter är hett eftertraktade och det är inte ofta någon vill flytta. Vill heller inte byta då jag så gärna vill bo kvar.
  • Anonym (Kia)

Eftersom ni båda har lika stort behov får ni väl dra lott eller försöka byta dem mot två mindre lägenheter.

• Anonym (lgt)
    Anonym (Amanda) skrev 2014-08-17 21:21:34 följande:
    75 kvm. Mycket svårt att byta där vi bor. Alla lägenheter är hett eftertraktade
    Hur fick ni denna lägenhet då? Stod någon av er i bostadskö så att ni använde den kötiden?
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (lgt) skrev 2014-08-17 21:31:45 följande:

Hur fick ni denna lägenhet då? Stod någon av er i bostadskö så att ni använde den kötiden?

Jag har varit medlem i hyresföreningen i 10 år. Inte han. Därför fick vi den.
  • Anonym (lgt)
    Anonym (Amanda) skrev 2014-08-17 21:34:41 följande:
    Vad är det för förening?
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (lgt) skrev 2014-08-17 21:41:18 följande:

Vad är det för förening?

Skrev fel, hyresföretaget menar jag. Inte förening.
  • Anonym (lgt)
    Anonym (Amanda) skrev 2014-08-17 21:43:50 följande:
    Skrev fel, hyresföretaget menar jag. Inte förening.
    Menar du att du bott hos detta hyresföretag i 10 år innan denna lägenhet(och att detta gjorde att ni fick nuvarande lägenhet), eller att du stod i i kö hos dem så att ni använde din kötid för att få aktuell lägenhet?
  • Anonym (hsb?)
    Anonym (lgt) skrev 2014-08-17 21:46:21 följande:
    Menar du att du bott hos detta hyresföretag i 10 år innan denna lägenhet(och att detta gjorde att ni fick nuvarande lägenhet), eller att du stod i i kö hos dem så att ni använde din kötid för att få aktuell lägenhet?

Det kan handla om HSB. De har en del specialare för sig, som kan verka väldigt märkliga för oss som har vanlig hyres- eller bostadsrättslägenhet. Det är något med att man ska vara medlem och spara pengar hos dem för att få förtur till lägenhet - eller nåt åt det hållet...
  • Anonym (B)
    Anonym (Amanda) skrev 2014-08-17 21:34:41 följande:

Då borde du få lägenheten.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (lgt) skrev 2014-08-17 21:46:21 följande:

Både och.
  • Anonym (?)
    Anonym (Amanda) skrev 2014-08-17 22:04:29 följande:
    Både och.
    Utan dig hade han alltså aldrig kunnat få denna lägenhet. Om du släpper den nu har du alltså förbrukat dina "poäng" och har inte möjlighet att få en annan lägenhet i liknande område/samma förening?
  • Anonym (lgt)
    Anonym (Amanda) skrev 2014-08-17 22:04:29 följande:
    Både och.
    Eftersom allt annat är ungefär lika tycker jag du borde få lägenheten p.g.a detta om det inte går att byta den till två mindre.

Detta är enbart ett "känsloargument" från min sida, vad lagen/praxis säger vet jag inte.
  • EnGladPingvin

Jag skulle tro att ni båda två har lika stor rätt till den. Ni flyttade in samtidigt och båda står på kontraktet. Bostaden är inskaffad för gemensamt bruk och då är den gemensam även om det använts pengar eller poäng för att införskaffa den. Ingen av er kan påvisa att ni har större behov än den andre. Ingen av er kan tvinga den andre att flytta. Hade det varit en bostadsrätt hade en part kunnat tvinga fram en försäljning, men det går ju inte med hyresrätt.

Antingen bor ni båda kvar eller så flyttar en av er. Jag hade inte stått ut så jag hade flyttat istället för att dra ut på bråket.

En utväg skulle vara om hyresbolaget har några synpunkter på vem som ska ha lägenheten. T.ex. om de inte godkänner en av er att stå ensam på kontraktet.

• Anonym (Mia)

Tror man kan ansöka om bodelning med hjälp av advokat som delar upp bohaget (inkl hyresrätt) mellan er. Kanske besittningsrätten kan tilldömas ett värde?

• Anonym (Restid)

Man brukar säga att den som har störst behov av lgh får den. Om ni t ex hade barn som bor mest hos dig och går på förskola i området så hade du förmodligen "fått" lgh. Nu har ni ju dock inte barn men jag tror att det i detta fall kan komma att handla om era jobb. Ditt jobb är 5 min bort och hans 40 min bort...tittar man enbart på detta så är risken/chansen att du har mer rätt, OM ni skulle dra det vidare till en juridisk instans t ex.

• Anonym (lgt)

Hur ser läget med bostadsköer ut för er nu? Hur många står du och han i? Kan någon få bostad nånstans nu mha dessa?

Spelar det in vid en bodelning?   Menar en person med lång kötid i nån bostadskö torde ha mindre behov av aktuell lägenhet?

Svar på tråden Vem har rätt till lägenheten?