När jag fick mitt första barn hade vi kämpat i 2,5 år och fått två mf, och jag hade även opererat bort en äggledare. Då kändes livet tungt, mörkt och dystert och jag kunde inte tro att det någonsin skulle bli ett barn.
Jag säger inte att man inte ska sörja, jag säger inte att man inte ska vara rädd, men jag försöker förmedla att man ska försöka att inte sugas ner i förtvivlans avgrund. Vilket är lätt att säga men snudd på omöjligt att göra
I efterhand inser jag att 2,5 år inte är så lång tid, att vi egentligen inte hade det så jobbigt. Att det finns många som har det mycket värre.
Andra barnet kom mycket snabbare, visserligen med ett ma före, men det kändes inte alls så tungt som innan.
Idag finns inga av de gamla jobbiga känslorna kvar, även om jag minns precis hur det kändes. Det som finns kvar är ett näst intill obefintligt socialt liv då det var mycket få vänner som orkade hänga kvar i mitt mörker. Jag jobbar på det, men det är inte helt enkelt med två små barn
Försök så långt ni kan att inte falla så långt ner i barnlösheten. Jag vet att det känns omöjligt och slöseri med tid att göra ett uppehåll i verkstan, men gör det iaf när det börjar kännas hopplöst. Simma upp till ytan och hämta lite luft.
I stort sett alla som idag får diagnosen oförklarligt barnlösa får så småningom barn. För 7 år sen hängde jag härinne med en grupp på ca 40 kämpare. Idag har alla utom två fått barn, de flesta två eller tre. De två som inte fått barn har båda skilt sig och ännu inte börjat försöka igen.
Lycka till!