• fian86

Någon som ammar sitt förskolebarn?

Hur har det gått för ert barn att börja förskolan? Tror ni amningen påverkat barnet på ett antingen negativt eller positivt sätt? Mitt barn ammar sig till sömns hemma (både dagsvilan och nattvilan) hur tror ni det kommer gå på förskolan? Har ni fortsatt amma efter barnet börjat på förskolan och har det blivit mer eller mindre amning när ni är med varandra?
    Barnet håller på att inskolas nu. Jättetacksam för svar, mest av nyfikenhet

• Svar på tråden Någon som ammar sitt förskolebarn?
  • kixan

Jag har ammat alla mina tre när de börjat förskolan och fortsatt länge efter det. Jag är säker på att amningen har bidragit till att göra mina barn trygga, det har aldrig varit några problem med förskolan.

A -03, F -05, V -10
  • Tangent

Mitt barn är stort nu, men jag ammade honom under förskoletiden. Jag sa aldrig något till personalen. TYckte det var vädligt praktiskt att ha amningen kvar, speciellt när han var sjuk. Var så skönt att veta att han fick i sig mycket näringsrik vätska när han var sjuk. Kolla in bloggen Amma vidare om du vill ha inspiration.

• lnflrmn

Inte mitt första barn, för han ville sluta innan. Nummer 2 kommer kanske ammas lite första tiden, men äter vanlig mat - så det är mest mys för henne. (1år)

• Anonym (bizz)

Har inte ammat något dagisbarn själv. Har dock en mamma på dagis som gör det och så fort hon hämtar kastar sig barnet över henne och skriker efter brösten. Så ofta sitter de mitt i barngruppen eller i hallen och ammar. Verkar sjukt opraktiskt. Det barnet ger inte något tryggt intryck alls, tvärtom faktiskt.

En vän till mig som ammade tills barnet var 2,5 har fortfarande en unge som sliter i kläderna och försöker komma åt brösten emellanåt. Trots att barnet idag är 5 år.

Alla är olika, men jag skulle tycka det var väldigt jobbigt att vara en mänsklig snuttefilt till mina barn så länge.

• Dr Mupp

Ammat två daisbarn, inskolningen och dagisvistelsen har sen inte varit nått problem. Barn är inte dumma, de förstår ju att om mamma inte är där så kan man inte amma.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Någon som ammar sitt förskolebarn?