• Dandelion

Inskoln dagis 2h/dag i en vecka?

Hej,

När det var dags för vår yngsta son att börja dagis fick han inte plats på storebrors dagis. Nu, ett tag senare, har han dock fått det och vi ska byta dagis. Han är precis 2 år.

Inskolningen för både honom (och storebror för ett par år sedan) såg ut som så att tiden utökades under en veckas tid. Det fungerade jättebra båda ggr.

Men nu var inskoln satt till 2h/dag under en vecka, kl 9-11 varje dag.

Först trodde jag att det inte skulle vara nåt problem. Han har ju gått en termin på ett annat dagis, så själva dagisforumet som sådant är inte helt nytt. Dessutom börjar han i samma grupp som storebror, vilket borde vara en bra trygghet.

Men vår inskolning gick tokigt ändå.
    2 h är ju ingenting! Kändes som att vi kom dit och gick hem på en gång. Precis när han började lugna ner sig och komma till ro med nya kompisar/fröknar och miljö... poff dags att gå hem. Det blev bara underligt alltihop kändes det som.

Påpekade detta för fröknarna men fick bara till svar att - Vi har testat så många metoder ocht tycker att detta är bäst. Det där med längre dagar, matstund och vila det faller sig naturligt senare...

Jag tycker dock att detta verkar vara en något udda inskolningsmetod. När jag Googlar hittar jag nästan inget liknande. Det står en massa om föräldraaktiv inskoln på ca 2 veckor och 3-dagars metoden... Nån annan som har/har haft samma som vi har. Lite intressant att se vad ni tyckte i så fall.

• Svar på tråden Inskoln dagis 2h/dag i en vecka?
  • Jesssssica

Vad tråkigt TS.

Sonen är 2 år och skolades in förra veckan. Då var vi med 9-14.30 varje dag. Vi lämnade honom idag och han vinkade hej då och sprang in :)

2 timmar varje dag låter ju inte givande alls. Då får de ju inte ta del av några rutiner tillsammans med er föräldrar innan ni ska lämna barnet.

• mammalovis

Min äldsta dotter bytte förskola efter 3 månader som ettåring. Vi hälsade på några gånger, tror det var 1 timma första onsdagen, 2 timmar nästa och sedan några dagar i sträck. Då hon var väldigt mammig och hennes inskolningspedagog gick och gjorde en dokumentation istället, så det gick sådär med att lära känna pedagogen. Sedan skulle jag bara lämna henne typ 3 dagen och det blev inget bra, så vi fick backa så jag var med en stund så hon hann landa först. Då var hon 1 år och 3 månader (p g a separation gjordes bytet).

Lillsyrran har haft tur och fick skolas in på storasysters gamla (från i våras), då hennes ordinarie fröknar var sjukskrivna på den avdelningen hon skulle gå på. Så första dagen var både dottern och jag en timma. Andra dagen med två timmar var jag med en halvtimma och lämnade sedan när hon gick ut. I fredags hade de planering, så tredje dagen var idag. Jag var med kanske 5 minuter tills hon hann komma igång sedan fick hon en kram och överlämnades till fröken utan tårar. Imorgon ska jag kunna lämna henne 5 timmar, vilket känns jättekonstigt, då jag är ledig och jobbar på kvällen. Både idag och andra dagen hade gått jättebra, så det känns skönt. Ledsenheten kommer kanske imorgon när hon ska äta och sova där eller om några veckor ...

På gården träffar hon storasyster plus att de kan se varandra ibland genom en glasdörr på avdelningen. Så förr känns det perfekt att de går vägg i vägg även om avdelningar flyttar nästa år som det verkar. Då kan lämningar bli ett elände på två olika ställen i stan.

• nozpa

Vi har 1-1½ timma dag i 10 dagar. Med stora funkade det kanon. Jag var otroligt skeptisk. Men det gick galant.
    NU har vi bara haft 3 dagar med lilla så det är ju svårt att säga hur det blir när vi lämnar henne.
    Men enligt personalen har inte ett enda barn varit ledset eller behövt mer tid sedan dom bytte till denna inskolningsform.

Men vi har ju förvisso en lite längre period, kanske gör skillnad?

Svar på tråden Inskoln dagis 2h/dag i en vecka?