Inskoln dagis 2h/dag i en vecka?
Hej,
När det var dags för vår yngsta son att börja dagis fick han inte plats på storebrors dagis. Nu, ett tag senare, har han dock fått det och vi ska byta dagis. Han är precis 2 år.
Inskolningen för både honom (och storebror för ett par år sedan) såg ut som så att tiden utökades under en veckas tid. Det fungerade jättebra båda ggr.
Men nu var inskoln satt till 2h/dag under en vecka, kl 9-11 varje dag.
Först trodde jag att det inte skulle vara nåt problem. Han har ju gått en termin på ett annat dagis, så själva dagisforumet som sådant är inte helt nytt. Dessutom börjar han i samma grupp som storebror, vilket borde vara en bra trygghet.
Men vår inskolning gick tokigt ändå.
2 h är ju ingenting! Kändes som att vi kom dit och gick hem på en gång. Precis när han började lugna ner sig och komma till ro med nya kompisar/fröknar och miljö... poff dags att gå hem. Det blev bara underligt alltihop kändes det som.
Påpekade detta för fröknarna men fick bara till svar att - Vi har testat så många metoder ocht tycker att detta är bäst. Det där med längre dagar, matstund och vila det faller sig naturligt senare...
Jag tycker dock att detta verkar vara en något udda inskolningsmetod. När jag Googlar hittar jag nästan inget liknande. Det står en massa om föräldraaktiv inskoln på ca 2 veckor och 3-dagars metoden... Nån annan som har/har haft samma som vi har. Lite intressant att se vad ni tyckte i så fall.