• enbär

Varför har ni barn på friskola?

Mer eller mindre dagligen läser man ju om friskolor som tar ut vinster, flera tusen kronor av varje barns skolpeng går visst i vissa fall till vinst för företagen istället för till barnens undervisning som den är avsedd för. Dessutom skattar de inte på vinsten tack vare diverse skatteplaneringsupplägg. De får av våra skattepengar för att driva skola men de betalar inte själva skatt (på den vinst de gjort på pengar som skulle gå till barnens undervisning).

Men väldigt många barn i Sverige går ju i dessa friskolor. Så min fråga är, varför väljer ni en sådan skola till era barn? Är den kommunala skolan i ert område väldigt dålig. För jag kan ju förstå att om det är mycket problem på den kommunala väljer man ändå en friskola, som kanske är bättre för att barnen med problem inte väljer den.

Hur känner ni inför att ha barnen i en vinstdrivande skola? Känns det OK att pengar som skulle gått till era barns undervisning går till vinster i skatteparadis? Märks det på skolan att den tar ut vinst? Utövar ni föräldrar påtryckningar för att pengarna ska gå till lärare, material, kringpersonal osv istället för till vinst?

• Svar på tråden Varför har ni barn på friskola?
  • Buongiorno
    enbär skrev 2014-10-07 13:06:39 följande:
    Hemligheten är nog i vissa fall att man drar till sig studiemotiverade elever med engagerade föräldrar. Man visade ju i Uppdrag Granskning också hur mycket enklare det var för en svensk tjej med goda studieresultat att få plats på en friskola än det var för en invandrarkille som behövde komma till en bättre skolmiljö för att få ordning på sin skolgång och sina skolresultat.
    Tror att de flesta föräldrar som bryr sig om sina barns skolgång är ganska glada över det. Jag är det åtminstone. Jag vill inte blanda upp skolan med problemelever oavsett vart deras föräldrar råkade födas. 
  • Anonym (kommunal skit)

Vi valde den friskola som hade gott rykte och hade en utlärningspedagogik som passade mina barn.

Friskolan mötte mina barns speciella behov bättre än den kommunala skolan. Den Kommunala skolan fungerade inte för det äldsta barnet pga hörselöverkänslighet (även fastän alla barn även de med normal hörsel fick låna hörselkåpor när de behövde(!) och de behövde de ofta).
    När han hade gått något år i friskolan ställde vi nästa barn i kö också...

Mina barnen pendlar t o m till skolan för att få en bättre studiemiljö. De behövde bara 2 veckor innan de kom på att de inte under några omständigheter ville tillbaka till den kommunala skolan.

Mina barn klarade inte röran och den sämre ordning i den kommunala skolan (fastän lärartätheten var högre, lärartäthet är ett uruselt mått på vilken kvalite som skolan har, de lärare som vi nu har haft har haft ett större engagemang än den kommunala skolan har visat). Den kommunala skolan kunde inte heller pga kortsiktig planering i skolnämnden ha någon långsiktighet.

Barnen valdes inte ut till friskolan utan det var ett normalt kösystem. Skolan vi valde har en mycket högre "invandrartäthet" än de kommunala skolerna i kommunen, och kan alltså ge det stöd som behövs eftersom de har högsta meritvärdet i kommunen. De har läxläsning/supporttid efter normal schemalagd skoltid som stöd om man har problem och ingen som kan hjälpa hemma".

Skolvalet har räddat mina barn. Skulle de gått i den kommunala skolan var risken större att det gått åt helvete.

• Anonym (kommunal skit)

"Skolan vi valde har en mycket högre "invandrartäthet" än de kommunala skolerna i kommunen, och kan alltså ge det stöd som behövs eftersom de har högsta meritvärdet i kommunen." .
    Blev lite suddigt där... Har man det högsta meritvärdet "fastän" invandrartäthet och barn med behov och fastän det här större klasser så har man gjort något rätt. Om de då går med vinst (och expanderar) så tror jag tammesjutton att jag unnar dom det.

• Anonym (Imponerad)

Får förstelärare 10K? Var då? 

• Donum

Av ideologiska skäl. Jag vill ha stor påverkansmöjlighet på skolan som mina barn går på. Vår äldsta har inte börjat skolan men står i kö sedan han föddes ungefär. Bägge barnen går på icke-kommunal förskola (föräldrakooperativ) av samma anledning. Frihet, inflytande, påverkan. Det känns bra att kunna påverka vilka som evt anställs, vilken mat som serveras, vilka aktiviteter barnen har osv. Och så är det billigare, men vi hade valt det om det hade varit dyrare också.

• jam65

Vi valde friskola, för vi ville ha en personlig skola, med små, lärartäta klasser, utan mobbing och klotter. Vi fick lärare som är engagerade och brinner för sitt arbete. Pixbo Montessori har ett högstadie med en klass i varje årskurs, vilket ger lärarna möjlighet att lära känna varje elev och skapa en lugn och trygg studiemljö. Eftersom klasserna är små, så blir det ingen direkt vinst, men om så vore, skulle jag inte ha något emot det, eftersom skolan är helt fantastisk! Eleverna är så stolta över sin skola och har en bre gemenskap sinsemellan. Det finns dåliga friskolor, dåliga kommunala. 

• Nape

Ja, det är konstigt att friskolan går med vinst? Hur är det möjligt? Mina barn går i friskola och det är en STOR skillnad mot den kommunala skolan. Till det BÄTTRE.

Min son slipper numera bli slagen, sparkad och mobbad. Min dotter har nya läroböcker i alla ämnen. Maten är godare, speciellt fritids mellis är myyyyycket lyxigare nu. Det finns fler vuxna ute på rasten, mina barn får bättre resultat osv osv.

Om de DESSUTOM lyckas gå med vinst- ja då är det bara att gratulera! Mina barns skola är fantastisk och gratis, dvs alla får söka plats. Vi känner oss lyckligt lottade som kan ge denna chans till barnen.

• Stjärnfall76

Enbär

För att friskolor är bättre än kommunala över lag. De här som tar ut vinstr på det vis du beskriver är ytterst få.

De bästa skolorna är frikolor och de sämsta kommunala, enl statistik.

Personal och elever trivs bättre i friskolor än kommunala enl undersökning (det gäller även vården).

Så där har du nog ditt svar.

• Punkster

Jag jobbade ca 3 1/2 år på en friskola. Aldrig någonsin att jag gör om det. Och nej, det var inget stort företag som låg bakom den utan en liten stiftelse som inte tog ut någon vinst. Men det fuskades rätt friskt med andra saker, och man hade mycket fuffens för sig bakom kulisserna. Att locka till sig nya elever var det enda som räknades, att erbjuda en bra utbildning och vara en bra arbetsgivare var helt ointressant. 

Nu jobbar jag på en kommunal skola. Visst, den har sina fel och brister, den också. Men här är man öppen med det och försöker inte mörka något för elever, personal, föräldrar, huvudman, skolinspektionen osv. 

• Anonym (:))

Valde friskola för att barn och föräldrar man träffat har varit nöjda med den. Det är en seriös skola som lägger mycket vikt på att lära sig att läsa tidigt, har mycket hemläxor och kräver stort föräldraengagemang i barnets läxläsning hemma, och framför allt strikt, tydliga regler och inget flum. Hel i min smak med andra ord. Om sedan skolan tar ut vinst tycker jag är helt ok. För ett bra utfört jobb ska löna sig, och jag är mer än villig att unna den som ger mina barn så bra grund i livet "lön för mödan".

• Rockelina

Vi valde friskola för att:

1. Friskolor får skolpeng efter riksgenomsnittet till skillnad från de kommunala där skolan får mindre pengar om på bra adress för att skolor med större problem ska få mer (detta gäller i Malmö vet ej om skolpeng fördelas på samma sätt i andra städer)

2. Friskolorna har pga punkt ett råd med mindre klasser och större lärartäthet.

3. Lärarrotationen (hur ofta lärare slutar och byts ut) är mindre på friskolorna här där vi bor

4. Mer engagerade föräldrar i friskolan (har kunnat jämföra...)

Vi har dåliga erfarenheter av den kommunala. Lärare slutade hela tiden vilket ledde till otrygg förskoleklass. Föräldrarna var passiva. Denna kommunala skola anses ligga i bra område och har därför mindre pengar att röra sig med än friskolorna.

Ser det som bara tur att barnet lyckades få plats på friskolan vi ville ha då det är svårt utan syskonförtur. Mitt tips är att köa från barnets födsel på de som finns där du tror du kommer att bo. Vi flyttade till hus när barnet var några år och då är det för sent att börja köa.

• Anonym (Ångrar inte.)

Min bonusdotter vantrivdes i den kommunala skolan.

Hon bytte på eget initiativ till friskolan en bit bort.

Hon trivdes mkt bättre och höjde även sina betyg, fick nära vänner och blev mer självständig (pga resan dit).

Vi ångrar inte att vi lät henne byta akola.

Svar på tråden Varför har ni barn på friskola?