• Anonym (Sissi)

Jag vill veta varför vissa inte gillar araber och varför.

Hej!
    Jag är en tjej som kommer från Irak och Syrien (pappa Irak mamma Syrien) nu undrar jag verkligen och vill så hemskt gärna veta varför vissa människor inte gillar oss .

Anledning: brukar oftast hälsa på vuxna / gamlingar i min gård men dem kollar snett på mig hälsar inte tillbaka och går sin egen väg . Dessutom har många sagt "gå till ditt hemland din jävla arab" osv . Detta har sårat mig och har varit mobbad för detta när jag gick 4an - 6an . Kom till Sverige när jag var runt 8 och är 22 nu ifall ni undrar.

Ville bara veta och berätta helst sanningen .

• Svar på tråden Jag vill veta varför vissa inte gillar araber och varför.
  • KKarate

Och å andra sidan gillar jag inte svenska kvinnor speciellt mycket heller. De flesta är tjocka, dumma och ouppfostrade.

• Tom Araya
    Anonym ('_') skrev 2021-05-02 11:46:24 följande:
    Varför skriver du om SD:are när tråden ska handla om araber?
    Löjligt inlägg!

Jag känner inte igen något av detta från de jag känner som röstar/troligen röstar/funderar att rösta på sd.
  • Kommie
    Anonym (Sissi) skrev 2014-08-18 17:31:12 följande:
    Jag vill veta varför vissa inte gillar araber och varför.

Hej!
    Jag är en tjej som kommer från Irak och Syrien (pappa Irak mamma Syrien) nu undrar jag verkligen och vill så hemskt gärna veta varför vissa människor inte gillar oss .

Anledning: brukar oftast hälsa på vuxna / gamlingar i min gård men dem kollar snett på mig hälsar inte tillbaka och går sin egen väg . Dessutom har många sagt "gå till ditt hemland din jävla arab" osv . Detta har sårat mig och har varit mobbad för detta när jag gick 4an - 6an . Kom till Sverige när jag var runt 8 och är 22 nu ifall ni undrar.

Ville bara veta och berätta helst sanningen .

Av den enkla anledningen att folk förknippar er med era hemländer som är fyllda av krig, fattigdom och diktatur. Plus medeltida värderingar pga islam.

Jag brukar säga som så att muslimer och araber får väl leva som dem vill, men jag vill inte ha något med dem att göra.
  • Tom Araya

Jag ogillar inte människor av en särskild kategori så, men visst finns fördomar...

Har förövrigt haft folk från Iran, Irak, Syrien m.fl. som arbetskollegor, i bekantskapskretsen e.t.c. som jag tycker är bra människor.

Det jag kan reagera på är kulturen, då den avviker rätt så mycket från vår bland majoriteten av befolkningen i ME-området och särskilt bland muslimer.
    För mig handlar det inte bara om individuell frihet, jämlikhet, synen på könsroller, sexualitet (mm) och det sekulära samhället. Typiskt för svensk kultur av idag är att vi månar om trygghet, säkerhet, miljö mm, något som många från andra delar av världen inte har någon större förståelse för. 

• Anonym (gg)

Jag ogillar inte araber, tror för övrigt inte att alla i Sverige kan skilja en "arab" från något annat folkslag.

Däremot ogillar jag vissa kulturella fenomen som ofta följer med islam.

Jag arbetar ihop med två från Syrien, har inga problem med dem, däremot med en från Irak som jag jobbar med, eftersom han har en för mig sjuk syn på kvinnor. Han försöker efter flera år på samma arbetsplats fortfarande att få andra anställda som är kvinnor att servera honom kaffe och diska hans tallrik.

Om det är ett arabiskt fenomen eller vanligt förekommande i andra länder också vet jag inte. Men de flesta med liknande ideer som avviker brukar anpassa sig till rådande kultur, åtminstone på jobbet.

• Miss Skywalker
    KKarate skrev 2022-01-01 21:49:03 följande:

.. och fula.

Måste vara därför svenska kvinnor är kända som vackra i stora delar av världen..
  • Anonym (olika kulturer...)
    Anonym (Ej svensk) skrev 2020-01-03 16:40:11 följande:

I mitt yrkesliv är detta följande jag stött på:

- Självberättigade till max

- Mycket krävande

- Utnyttjar välfärden väldigt mycket genom att låtsas vara arbetsoförmögna på olika sätt

- Kräver tolk fortfarande efter flera år i Sverige (efter uppehållstillstånd)

- Självberättigade

- Falsk fasad

- Väldigt liten eller ingen tolerans mot andra folkgrupper och sexualiteter

-Kräver däremot fullständiga rättigheter och tolerans gentemot sig själva

- Självberättigade

- Ingen som helst ödmjukhet

- Gnälliga och krävande

- Beter sig som att de ser ner på andra folkgrupper

- Sa jag självberättigade?

Mycket av det här stämmer tyvärr. Handlar om människor som talar om sina rättigheter, men aldrig om sina skyldigheter.
  • Anonym (Nja...)
    Miss Skywalker skrev 2022-01-02 15:51:08 följande:

Måste vara därför svenska kvinnor är kända som vackra i stora delar av världen..

Det ryktet är nog dött sedan länge. Det kom ju i och med porren och 'inga of sweden'. Idag är det klimat-greta som är ansiktet utåt för svenska kvinnor. Svenska män har bättre rykte med Alex Skarsgård och thor filmerna osv. Sen så har många andra kvinnor i andra länder världens vackraste kvinnor-stämpeln också. Brasilien t ex har ofta det ryktet om att ha världens vackraste kvinnor så knappast något som endast svenska kvinnor har och har som sagt inte haft det på länge om någonsin.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Nja...) skrev 2022-01-02 19:01:15 följande:
    Det ryktet är nog dött sedan länge. Det kom ju i och med porren och 'inga of sweden'. Idag är det klimat-greta som är ansiktet utåt för svenska kvinnor. Svenska män har bättre rykte med Alex Skarsgård och thor filmerna osv. Sen så har många andra kvinnor i andra länder världens vackraste kvinnor-stämpeln också. Brasilien t ex har ofta det ryktet om att ha världens vackraste kvinnor så knappast något som endast svenska kvinnor har och har som sagt inte haft det på länge om någonsin.
     Vilken garderob har du varit inlåst i?
  • Anonym (Bröllop)
    Anonym (Sissi) skrev 2018-06-09 20:42:06 följande:
    Ja ... verkligen . Han var snäll, ärlig , omtänksam , underbar på alla möjliga sätt . Han är den bästa killen jag har varit med . 
    Synd att det tog slut mellan er. Kommer du att försöka dejta eller är det bra som det är för tillfället 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

Kan du verkligen inte komma på en enda anledning TS?

Jag är född på 70-talet och när jag var yngre hade vi ingenting emot araber. Jag hade knappt träffat någon och var engagerad i Palestina-frågan som de flesta vänstermänniskor. (Det var innan islamisterna tog över).

Sedan dess har vi fått se och uppleva fruktansvärda terrordåd i Europa där majoriteten av förövarna har varit araber. 

Personer med arabisk bakgrund är överrepresenterade inom flera olika brott i Sverige - sexualbrott, våldsbrott, bidragsbrott och gängkriminalitet enligt BRÅ. 

Vi har introducerats för fenomenet hedersvåld, muslimska friskolor som går emot allt vad det svenska samhället står för. Vi har islamister i Sverige som kräver att vi ska anpassa oss efter deras traditioner, kost och klädsel. 

Behöver jag fortsätta? 

Du vet säkert precis vad som skulle hända om tusentals svenskar invandrade till Syrien och Irak och betedde sig på ovanstående vis. Då skulle det inte handla om att folk inte vill hälsa eller tittar snett på en utan våldsamma protester, misshandel och säkert mord.  

Jag har inget emot arabiska individer utan de företeelser som personer med arabiskt ursprung har fört med sig till Sverige. 

Bland det som provocerar mig mest är den totala bristen på självinsikt och skamlösheten när personer som du TS har mage att fråga varför många svenskar inte gillar araber. Allvarligt, hur kan du ens fråga?

Jag kan skämmas för svenska turister som super och stör lokalbefolkningen på turistorter men du har ingen aning om vad svenskarnas skepsis mot araber beror på. 

Du och dina föräldrar är självfallet inte ansvariga för brott som begås av andra araber men hur kan du inte fatta att svenskar har tröttnat? 

• Tom Araya

Jag ogillar inte människor från någon del av världen, generellt sett.

Men för att lära känna och få en uppfattning om personer utan hjälp av tolk så krävs det att vi pratar samma språk. Jag kan inte arabiska eller någon variant av persiska, så det fordrar att personerna ifråga kan bra engelska eller svenska.

Som ungdomsledare hade jag att göra med ungdomar av ett flertal nationaliteter.
    Ibland uppstod problem mellan tjejer och killar med utländsk bakgrund, som jag betraktar som kulturellt betingade.
    Men jag hade också mycket goda exempel, bl.a. en kille från Irak som kom hit i runt 15-17 års ålder, var mycket driven och hade en mycket god utveckling. Han är idag undersköterska inom psykiatrin.

Generellt sett står vi ganska långt ifrån varandra kulturellt och min uppfattning om personer från ME och bosatta i Sverige hänger mycket på hur väl de tagit till sig av vårt språk och kultur, där jag i det senare främst menar värderingar och inte så mycket av mat, sång och dans.

Ogillande kan jag i någon grad känna gentemot den som inte ansträngt sig eller t.o.m. tar avstånd från Sverige i allt annat än som plats att bo på och kanske även bli försörjda av, men det kan jag även känna oavsett etnicitet.

• Anonym (V)

Min fråga till muslimer, varför är Sverige bättre att bo i än ett muslimskt land? Om ni väljer Sverige, är ni svaga i er tro? Är islamländer jobbiga att bo i? 

Svar på tråden Jag vill veta varför vissa inte gillar araber och varför.