• Jossan21

Föräldrarpenning förvirrad! vad gäller?

Hejsan!

En fråga angående föräldrarpenning som jag hoppas kunna få ett riktigt svar på! :)
    jag ringde till en handläggare på försäkringskassan häromdagen men blev tyvärr inte klokare på det!

Läget för mig nu, Jag kommer att läsa på distans nu, och är klar med min utbildning i maj 2015 (kommer studera 100%). Jag och min sambo planerar att skaffa barn tills typ Augusti/September nästa år, 2015!..

Min fråga är nu? vad baserar försäkringskassan föräldrarpenningen på om man studerat under ca ett år med CSN lån/bidrag innan barnets födelse? Alltså mina studier kommer pågå  from nu i Augusti 2014 tom maj 2015..(Jag kommer att ha CSN!)

är det anställningen innan dess? (innan hade jag from januari 2014 tom juni 2014 ett vikariat! heltid!)  där tjänade jag 18700 kr i månaden innan skatt..
    eller är det året jag studerar ni baserar på!?

Samt att jag hade även ett vikariat januari 2013 tom juli 2013 där jag tjänade 16500 kr innan skatt..
    (båda vikariaten var alltså under 6 månader var, fast inte i följd, men jag anmälde mig såklart till arbetsförmedlingen när jag var arbetslös) för att skydda min SGI!

Alla säger olika.. hade en kompis som sa att om man studerar 100 % har man en sysslsättning på heltid, vilket betyder att ni baserar då föräldrarpenningen på att man skulle haft en lön/? en minimum lön på runt 15000/16000 kr i månaden? stämmer detta?!

Jätte tacksam för svar! Hälsningar Josefine

• Svar på tråden Föräldrarpenning förvirrad! vad gäller?
  • Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenning baseras aldrig på studiemedel. Det stämmer alltså inte som din kompis har sagt.

Om du har arbetat minst 6 månader innan studierna och sedan övergått direkt till studier med studiemedel utan ?glapp? (dagar där du inte arbetat, inte studerat, inte varit inskriven på Arbetsförmedlingen eller liknande) kan föräldrapenningen komma att baseras på inkomsten från arbetet innan studierna. Om arbetena varit kortare än 6 månader men du har stått på Arbetsförmedlingen mellan dem kan du ändå ha rätt till en SGI. Det går inte att ge ett direkt svar, utan du kommer att behöva lämna in uppgifter från dina båda arbeten och det görs då en utredning om hur din föräldrapenning ska baseras utifrån de uppgifter du skickar in.

Hälsningar

Bushra, handläggare

Svar på tråden Föräldrarpenning förvirrad! vad gäller?