• Jakob78

Oro för barn som börjar förskola

Hej alla!

Jag har en snart 17-mån som börjar förskola imorgon. Jag tror att allt kommer gå väl för han är väldigt interaktiv med andra barn och tycker om att upptäcka och utforska. Det jag känner oro för är om han kan somna på "det sättet" som förskolan brukar göra på. Hemma så sover han antingen i vagnen under promenad eller bredvid mamma/pappa efter lunch i säng. Kommer detta automatiskt att lösa sig efterhand eller hur ska vi hantera det? Jag vet att detta nog handlar mer om mina känslor än om det faktiska problemet men jag vill ändå fråga. 

Tack!

• Svar på tråden Oro för barn som börjar förskola
  • Dasha

En fröken brukade ligga på madrassen med armen runt min dotter, för att det var så min dotter var van att somna. Hon var då ochså runt 17 månader.

• Anna74a

De löser det mesta på förskolan och förstår barnets behov är min upplevelse.

Mitt barn började när han var ett år och inte kunde gå än.

Det var många frågetecken runt det och maten osv men jag tänkte att personalen har detta som jobb och har säkerligen kunskap så att de löser det.

De lät honom ha andra sovrutiner osv, han sov två ggr om dagen på den tiden och var vaken under deras fikarast, de fick hitta sina egna nya rutiner tillsammans

.

• Julligulli

Våra kompisars barn var van vid att somna med amning om hon var med mamma och på ett visst annat sätt om hon var med pappa eller någon annan. Hon var väldigt bestämd på hur det skulle vara vid sövning, blev det inte som hon ville så kunde det ta timmar innan hon somnade av utmattning, så när hon började förskolan efter ettårsdagen var föräldrarna rejält oroliga för hur det skulle gå.

Döm om deras förvåning när de efter första sovstunden på förskolan fick reda på att ungen somnat efter 30 sekunder bara genom att ligga bredvid en pedagog på madrassen!  

Barn anpassar sig enklare än vi tror ibland, så det går nog bra även för er. Lufta er oro med personalen och tala om vilka rutiner ni brukar ha, men annars brukar kompetenta pedagoger klara att hitta egna, nya rutiner och sätt för att söva barnen. 

• Jakob78

Oj, jisses vilka bra svar! Tack så mkt, ni har lugnat mig rejält! :D

• mammalovis

Min 14-månaders har haft två inskolningsdagar med 9-11 nu och hon har varit totalt slut och somnat i vagnen hem av ren utmattning, så frågan är om hon hinner äta imorgon innan hon somnar i sin vagn ...

Så jag är inte det minsta orolig för att hon kommer ha svårt att somna, likaså är det med de flesta barn under 2 år som fortfarande har behov av en vila på 1-2 timmar.

• Natulcien

Vår son var 2 år när han började på förskolan, och han somnade oftast i sin säng med mig eller sin pappa tätt intill, alternativt i en rullande vagn.
    Men även han somnade snabbt på sin madrass i ett rum fullt med andra barn på nolltid. Han fick ha ett av sina gosedjur hemifrån med sig att krama, samt att en pedagog klappade lite på honom de första dagarna.
    Det brukar lösa sig. Dessutom är ju barnen ganska trötta efter en halv förskoledag... Glad

• isolande

Barn är på ett sätt hemma och ett sätt på fsk.

Båda mina har alltid (typ sen de var 9 mån) somnat själva i egen säng med tumme/napp och en snuttis. Vi trodde att det skulle gå hur bra som helst att somna på fsk, men icke, de har strulat mest av alla under inskolningen Skrattande.

De andra barnen har föräldrar som är oroliga och undrar hur tusan det ska gå att somna, men de har somnat in som grisar till sina föräldrars stora förvåning, ha, ha!

Allt löser sig, de kommer in i rutinerna så småningom.

Svar på tråden Oro för barn som börjar förskola