• Persien

Urinodling visar streptokocker- är det gbs?

För drygt två veckor sedan gjorde jag ett urinprov på mvc som skickades på odling. Hade haft mycket sammandragningar.
    I fredags hade jag ett meddelande på telefonsvararen där det var en läkare som berättade att han skrivit ut ett recept jag måste hämta omgående. Men inget mer. Hämtade medicinen som var antibiotika. Cefadroxil (tror jag det stavas).
    En tablett om dagen i sju dagar. Stod inget mer i receptet.
    Började äta på fredagen och ringde min mvc igår men hon visste inte vad odling visat, bara att jag skulle äta medicin.
    Ringde läkaren, som jag aldrig ens träffat, idag och fick till svar att jag har streptokocke i urinen.
    Läkaren sa att jag jag bör ta det lugnt för att ej få onda sammandragningar o lämna nytt urinprov om 10dagar.
    När jag googlar detta är det gbs som kommer upp..
    Är alla streptokocker i urin gbs? Eller kan det vara något annat?
    Är i vecka 23.

• Svar på tråden Urinodling visar streptokocker- är det gbs?
  • Myc

Har GBS och fick veta det i v 22 när jag blev väldigt sjuk. Feberkramper och sammandragningar som kändes som förvärkar. GBS gick upp i njurarna. Blev inlagd i 3 dar, utskriven och sjuk igen ca en vecka senare. Penicillin igen och igen och igen och blev inlagd ytterligare en gång. Fått sju antibiotikakurer sen midsommar inkl 4 intravenösa och har nu fått 50 mg furadantin 1g/dag resten av grav. GBS kan vara helt ofarligt och att "bara" bära på det är ingen fara om barnet blir fullgånget, då brukar det räcka m penicillin 2-4 h innan förlossningen. Men det är en bakterie som orsakat väldigt mkt onödiga bebisars död och även mammors död ute i världen. Det KAN gå över till bebisen i magen (väldigt ovanligt) och orsaka forsterdöd. Det kan paja mammans njurar om man inte får behandling vid symptom. Det kan orsaka alldeles för tidigt födda barn och det är nog det man ska vara mest försiktig med och lyssna på kroppen och söka hjälp om man får sammandragningar som är ett vanligt symptom. Det kan också orsaka sk barnsängsfeber (fick jag 2006 3 dagar efter förlossningen och strök nästan med) samt plötslig spädbarnsdöd om man inte upptäcker GBS innan förlossning eller missar penicillin innan förlossning, framför allt om bebisen föds före v. 37.

Första rekommendationerna som kom ut från socialstyrelsen till sjukhus och mödravård och förlossningsvård kom 2008 ang GBS. Så bli inte förvånade över att kunskaperna är så låga hos läkare mfl. Kunskaperna i världen är fortfarande nya. GBS orsakar och har orsakat otroligt mkt onödigt lidande pga okunskap.

Att jag blev så sjuk är olyckligt för mig och det är viktigt att förstå att det är ovanligt att bli så sjuk som jag. GBS finns hos MÅNGA kvinnor utan att ge minsta symptom eller besvär.

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Myc

Tillägg: det är högst sannolikt att du har GBS. GBS orsakas av grupp B streptokock och ja, det finns olika streptokocker men fråga vilken du har. Ganska säker på att det är den du har för den orsakar just sammandragningar. "Vanlig" uvi som orsakas av e-coli bakterien har lite andra symptom som tex sveda när man kissar.

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Persien

Det lät som du hade koll myc! Tack för all bra info! Jag beklagar att du blev så sjuk, hoppas det gick bra tillslut!

Har fått ny tid vecka 36, ska göra ny odling.Känner mig inte sjuk men så galet trött samt sammandragningar.. På gränsen om jag ska söka för det. Men den här jäkla oron. Den är värst. Litar inte ens bm ett dugg tyvärr.. Vilket känns lite ensamt på något vis. Är i vecka 23 nu och prematur samt snabb förlossning skrämmer mig mest..

(två störtförlossningar innan den här bebisen)

• Myc

Du bör gå till vårdcentralen isåfall redan nu. Be att få ta en sänka för att du har en sjukdomskänsla i kroppen. Be också att de tar ett urinprov som de skickar på odling för streptokock grupp B - GBS. Du vet, du måste inte vänta på BM, jag gick vägen i början via VC. Det tar ca tre dagar att odla den och då ser dom hur mkt bakterier du har. Sänkan ger en bild av hur hög infektion du har i kroppen (om du har) jag hade 155 första gången (man ska ligga under 10) så det blev raka vägen till akuten.

Du ska veta att sammandragningar ofta är det ENDA symptomet.

För tillfället ligger jag inne igen och nu har den jävla bakterien gått ut i blodet så jag har alltså blodförgiftning. Allvarliga grejer... Blir nog kvar här ett tag. MEN det är extremt ovanligt.

Se till att gå till vårdcentralen så får du snabbare svar. Det är inte värt riskerna att lita på en dålig BM...

Persien skrev 2014-08-22 18:19:24 följande:

Det lät som du hade koll myc! Tack för all bra info! Jag beklagar att du blev så sjuk, hoppas det gick bra tillslut!

Har fått ny tid vecka 36, ska göra ny odling.Känner mig inte sjuk men så galet trött samt sammandragningar.. På gränsen om jag ska söka för det. Men den här jäkla oron. Den är värst. Litar inte ens bm ett dugg tyvärr.. Vilket känns lite ensamt på något vis. Är i vecka 23 nu och prematur samt snabb förlossning skrämmer mig mest..

(två störtförlossningar innan den här bebisen)

• Anonym

Åh Myc!!

Stackars dig. Hoppas att du slipper den där skiten snart! Du har verkligen haft otur.

:(

Stort krya på dig!

Myc skrev 2014-08-22 19:22:33 följande:

Du bör gå till vårdcentralen isåfall redan nu. Be att få ta en sänka för att du har en sjukdomskänsla i kroppen. Be också att de tar ett urinprov som de skickar på odling för streptokock grupp B - GBS. Du vet, du måste inte vänta på BM, jag gick vägen i början via VC. Det tar ca tre dagar att odla den och då ser dom hur mkt bakterier du har. Sänkan ger en bild av hur hög infektion du har i kroppen (om du har) jag hade 155 första gången (man ska ligga under 10) så det blev raka vägen till akuten.

Du ska veta att sammandragningar ofta är det ENDA symptomet.

För tillfället ligger jag inne igen och nu har den jävla bakterien gått ut i blodet så jag har alltså blodförgiftning. Allvarliga grejer... Blir nog kvar här ett tag. MEN det är extremt ovanligt.

Se till att gå till vårdcentralen så får du snabbare svar. Det är inte värt riskerna att lita på en dålig BM...

• Persien

Vilken vecka är du i myc?

Jag slutade min kur antibiotika igår så syns det något på odling då?

Får ringa 1177 om det inte ger sig.. Har ett tufft jobb också så kan vara det som spökar också kanske, även utan gbs-en menar jag.

Önskar dig all lycka och krya på dig!

• Anonym

Ska du få penicillin dropp vid förlossningen?

Soluppgång skrev 2014-08-19 21:55:05 följande:

Hej, jag har ätit en 7-dagarskur Kåvepenin mot GBS, och har haft sammandragningar sedan vecka 20+1 (är idag i vecka 24+0).

Dock har de inte sagt något om att ta ny odling?

Att äta en tablett per dygn lät smidigare än för mig, jag åt 1 tablett var åttonde timme (tre per dygn). Det var jobbigt att få ihop matschemat, för jag skulle äta youghurt med bakteriekultur med Kåvepenintabletterna, men inte äta annat 2 timmar före och en timma efter. Jag skulle också äta 1 vitamintablett per dag, och en Levaxin per dag (sköldkörtelmedicin) som inte fick ätas 2 timmar före eller efter mjölkprodukt och minst 2 timmar ifrån vitamintablett eller järntablett, samt en 1 järntablett per dygn som också skulle vara minst 2 timmar ifrån mjölkprodukt och minst två timmar ifrån Levaxin eller vitamintablett. Ett hysteriskt matschema-pusslande i 7 dagar var det för att få ihop det där, jag var glad när veckan var över!

• isabellab
    Anonym skrev 2014-08-22 19:41:50 följande:

Åh Myc!!

Stackars dig. Hoppas att du slipper den där skiten snart! Du har verkligen haft otur.

:(

Stort krya på dig!

Det var jag som skrev detta, vet inte varför det blev anonymt.

Och snälla, alla som har GBS MÅSTE få penicillin vid förlossningen för att skydd barnet.
  • Anonym

Tack! Hoppas verkligen det ger sig snart. Blir så orolig för allt möjligt. Och hela tiden lär man sig nåt nytt... GBS kan vara flera olika sorters bakterier ur en familj tex... Hade jag inte fattat.

isabellab skrev 2014-08-22 19:58:05 följande:

Det var jag som skrev detta, vet inte varför det blev anonymt.

Och snälla, alla som har GBS MÅSTE få penicillin vid förlossningen för att skydd barnet.

• Anonym

Jag är i v 30 nu men har åkt in och ut sen v 22. Varje vecka känns som en seger. Jag har fått tillbaka besvär bara dagar efter behandling och denna gång fick jag tillbaka det ordentligt mitt i antibiotikabehandling. Kolla med vårdcentralen och säg att du är orolig. Visar det inget kan du ju gå tillbaka om du får mer känningar. Dit kan man ju vända sig när som helst. Kan du inte byta BM förresten?

Persien skrev 2014-08-22 19:54:05 följande:

Vilken vecka är du i myc?

Jag slutade min kur antibiotika igår så syns det något på odling då?

Får ringa 1177 om det inte ger sig.. Har ett tufft jobb också så kan vara det som spökar också kanske, även utan gbs-en menar jag.

Önskar dig all lycka och krya på dig!

• Anonym

Jag, MyC skrev detta inlägg, tydligen visas anonym just nu vid inlägg.

Anonym skrev 2014-08-22 22:12:14 följande:

Tack! Hoppas verkligen det ger sig snart. Blir så orolig för allt möjligt. Och hela tiden lär man sig nåt nytt... GBS kan vara flera olika sorters bakterier ur en familj tex... Hade jag inte fattat.

• Myc

Jag, MyC skrev detta inlägg, tydligen visas anonym just nu vid inlägg... Skumt

Anonym skrev 2014-08-22 22:15:42 följande:

Jag är i v 30 nu men har åkt in och ut sen v 22. Varje vecka känns som en seger. Jag har fått tillbaka besvär bara dagar efter behandling och denna gång fick jag tillbaka det ordentligt mitt i antibiotikabehandling. Kolla med vårdcentralen och säg att du är orolig. Visar det inget kan du ju gå tillbaka om du får mer känningar. Dit kan man ju vända sig när som helst. Kan du inte byta BM förresten?

• Anonym
    Anonym skrev 2014-08-22 19:54:52 följande:

Ska du få penicillin dropp vid förlossningen?

Ja, jag ska på antibiotika med dropp vid förlossningen.
Svar på tråden Urinodling visar streptokocker- är det gbs?