• Flizan30

Hur vanligt byta namn? Ge bara släktnamn?

Är det verkligen så vanligt att man byter till ett annat av sina förnamn som tilltalsnamn?
    Någon som har varit med om vänner som har bytt till annat tilltalsnamn av förnamnen?
    Funderar på att ge bara släktnamn som andranamn, eller också ett extra namn som jag älskar. Jag vet en som bytte från Helena till Victoria på högstadiet men kommer inte ihåg varför.

• Svar på tråden Hur vanligt byta namn? Ge bara släktnamn?
  • Långbenopluto
    Flizan30 skrev 2014-08-19 15:54:56 följande:

Korpen: av vilken anledning?

För mitt namn var så gräsligt fult så att jag mådde fysiskt illa varje gång någon kallade mig det.....
  • fluu

Känner bara folk som bytt till helt nya namn faktiskt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MallaL
    Flizan30 skrev 2014-08-19 17:51:56 följande:

Får man fråga vad det var för namn?

Vet en som bytt tlltalsnamn, döpt Ulla Maria, kallas numera Maria, hon tyckte aldrig om Ulla.

Vet också en flicka som bytte tilltalsnamn på sig själv som elvaåring. För att inte outa henne (lite ovanligt namn) var hon döpt ungefär Lisa Emilia och kallades för Lisa. En dag kom hon hem från skolan och sa till sin mamma "nu har jag bytt namn!" Hon var envis och nu ett par år senare kallar alla henne för Emilia, även föräldrarna.
  • Dixie

Mina barn har " bara" släktnamn som andra ( och tredje) namn . Om ens barn vill byta namn är det ju inte säkert de vill ta de namn du tycker om, så jag hade valt släktnamn och hoppats de är nöjda med sitt tilltalsnamn!

Svar på tråden Hur vanligt byta namn? Ge bara släktnamn?