• QueenBeee

Är islam verkligen vårt största hot idag?

Eller ett av dem? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-19 14:47
    Jag vet att islamism har varit ännu mer på tapeten, men jag tänkte inte på det när jag skrev trådstarten, utan själva religionen.

• Svar på tråden Är islam verkligen vårt största hot idag?
  • Kiiaan

Demokrati är ett hot när det tvingas på en befolkning i form av krig.

• AnnaSthlm

Det riktiga hotet är den svenska statens ryggradslösa attityd mot kulturer och beteenden som urhålkar samhället.

• CarinaL26
    Dannyboy skrev 2014-08-20 15:37:50 följande:

Mot fred

Som jag skrev, islam är inget hot. Islamism är ett potentiellt hot.
  • Tiny578

Har som kristen väldigt svårt att ifrån bibeln motivera mig själv till att halshugga folk för att de inte tror på Gud, särskilt det nya testamentet. I gamla testamentet säger Gud till judarna att stena vissa som trotsat eller felat mot Gud, men det var andra tider och förhållanden och Gud kommunicerade direkt med Moses som ledde judarna.

Och det ständiga tjatet om homosexuella, ja det är en synd som vilken annan synd som helst, jag syndar själv.

Nu är vi här betydligt senare och mer mot de sista tiderna och av att döma av kristendomens frukter i detta landet har jag, igen, väldigt svårt att se någon slags potential kristen militant grupp.

Däremot koranen är betydligt mer våldsamt uttalad emot folk som inte tror, och av att döma av islams frukter tycks det som att denna retorik manifesterar sig i verkligheten. Detta tycker jag folk ska ta i beaktande innan de importerar islam hit.

Är det något som svenskar kan lära sig av muslimer är det att inte vara så förbaskat spirituellt likgiltiga.

Ha en fortsatt bra dag. Tyst

• Molle1981
    Kereza skrev 2014-08-19 13:52:40 följande:

Religion är tyvärr alltid ett hot när den utövas av extremister - spelar ingen roll om det är kristendom eller islam.

Hotet riktas då mot icke-troende samt de som fördöms i religionens "heliga" text.

Bokstavstroende kristna hävdar till exempel att homosexuella är mot "guds" vilja och att de därmed saknar rättigheter. Ungefär som islam har liknande åsikter - en bokstavstroende islamist kan, precis som en bokstavstroende kristen, peka på "helig skrift" och framföra att otrogna kvinnor, eller kvinnor som har sex utanför äktenskapet, ska stenas till döds.

Återigen så pratar vi alltså ganska extrema människor då - men de finns, och de är alltså ett hot med alla de anser bryter mot religionens regler.

Religion är överlag farligt på det sättet, då det ger utövarna "rätten" att sätta sej till doms över alla andra.

Bibeln är bara heliga skrifter. Koranen är Guds ord, så det är en viss skillnad på hur en riktigt troende kristen och en riktigt troende muslim ser på det. Koranen är Guds lag Medans biblen har en friare tolkning. Sedan finns det klart extremister inom kristen tro med, men det är bara en promille av alla de som finns inom islam. Som ja är ett väldigt stort hot just nu, inte bara i Sverige utan i hela världen.
  • johannessssss
    Molle1981 skrev 2014-08-26 11:30:24 följande:
    Bibeln är bara heliga skrifter. Koranen är Guds ord, så det är en viss skillnad på hur en riktigt troende kristen och en riktigt troende muslim ser på det. Koranen är Guds lag Medans biblen har en friare tolkning. Sedan finns det klart extremister inom kristen tro med, men det är bara en promille av alla de som finns inom islam. Som ja är ett väldigt stort hot just nu, inte bara i Sverige utan i hela världen.
    bibeln är guds ord också. profeterna fick ju sina ord från gud och jesus var gud i mänsklig form.
  • Molle1981
    johannessssss skrev 2014-08-26 14:18:25 följande:

bibeln är guds ord också. profeterna fick ju sina ord från gud och jesus var gud i mänsklig form.

Det är inte Guds ord, utan tolkningar från de olika profeterna. Därav finns det även nya och gamla testamentet. Kristendomen har varit kritiserad och granskad i över 500 år, därav nya skildringar. Koranen är densamma som den var när den först skrevs.
  • boundforglory

Precis, enligt islam finns det ett exemplar av islam i paradiset. Det är alltså gud som har skrivit koranen. Därför kan den inte tolkas som bibeln som enbart är skriven av människor och hur de uppfattade gud.

• johannessssss

men det var ju människor som skrev koranen. muhammad var en människa som sa att det han sa var guds ord.

profeterna innan muhammad och jesus gjorde samma sak.

• boundforglory
    johannessssss skrev 2014-08-26 16:58:27 följande:

men det var ju människor som skrev koranen. muhammad var en människa som sa att det han sa var guds ord.

profeterna innan muhammad och jesus gjorde samma sak.

Nej det Mohammed gjorde var att han skrev av en bok som han fick av ängeln Gabriel.
  • Molle1981
    boundforglory skrev 2014-08-26 17:00:40 följande:

Nej det Mohammed gjorde var att han skrev av en bok som han fick av ängeln Gabriel.

Precis!

Koranen är Guds ord.

Bibeln är tolkningar av Guds ord.
  • johannessssss

okej.

men muhammed fick alltså sina ord från en ängel medans alla andra profeter fick det direkt från gud utan att någon ängel blanda in sig?

skumt.

• boundforglory
    johannessssss skrev 2014-08-26 19:57:36 följande:

okej.

men muhammed fick alltså sina ord från en ängel medans alla andra profeter fick det direkt från gud utan att någon ängel blanda in sig?

skumt.

Nej nu missförstår du. Mohammed skrev av en bok som Gabriek gav honom ord för ord.
    Nya testamentet är skrivit efter hur lärljungarna uppfattade det Jesus sa. Alltså inte ord för ord.

Skillnaden är att om du umgås med en vecka, sedan några veckor efter att jag har åkt skriver du en bok om hur det var att umgås med mig och vad jag sa till dig. Fritt efter ditt minne. Så här skrevs bibeln.

Om jag istället hade kommit hem till dig och visat dig en text som du sedan skrev av ord för ord då är det skrivet som Koranen.

Ser du skillnaden?
  • Molle1981
    johannessssss skrev 2014-08-26 14:18:25 följande:

Ja men den är inte skriven av Gud och är inget som enligt muslimer inte är förhandlingsbart. Biblen är bara tolkningar så är mer fritt att tolka på olika sätt.
  • Zuzanne

Haha, verkligen inte. Terrorister i alla dess slag är hot men inte så farligt som tex fattigdom, social orättvisa, global uppvärmning. Terrorism är ofta symtom på tex fattigdom och social orättvisa. Så för att på bästa sätt bekämpa terrorism skall fattigdom, social orättvisa mm utrotas.

• Cal XVI Gustf
    Zuzanne skrev 2015-02-05 12:51:28 följande:

Terrorism är ofta symtom på tex fattigdom och social orättvisa.

Nej, så är det inte.
Svar på tråden Är islam verkligen vårt största hot idag?