• isolande

Vår 1 ½ åring äter så ganska lite och är så himla smal!

Har en 1½-åring som alltid varit smal. Matlusten verkar gå i vågor, ibland verkar han inte ha någon botten och i perioden äter han halva måltider. Han är vääääldigt aktiv, i princip aldrig stilla en sekund under vaken tid. Springer ist för att gå, klättrar och hoppar.... Nu har han börjat dagis och om man jämför honom med de andra små knubbisarna så ser han så jättesmal ut!

I samma veva äter han nu väldigt dåligt. Favoritmaten ratas, han blir arg och viftar bort tallriken eller det han har framför sig. Han försöker klättra ur matstolen och blir galen när det inte går, liksom låser sig. Har han väl gjort det äter han garanterat inget mer. Inte ens vällingen går ner. Förut drack han 250 ml på kvällen, nu spottar han ut flaskan efter 100 ml.

Gah, jag får panik alltså, man kan ju inte tvångsmata honom! Vi försöker ha fett på maten, laga sådant som brukar slinka ner, ge kaloririka mellanmål osv. Men han ser ut som en spindel i jämförelse med jämnåriga. Nån som känner igen sig och har några lugnande ord eller tips?

• Svar på tråden Vår 1 ½ åring äter så ganska lite och är så himla smal!
  • fluu

Tycker inte att det ser så lite ut för en i din sons ålder. Min åt mindre vid den tiden, mycket mindre, men fick i sig nog med näring ändå(kollade med dietist).
    Nu vet jag inte hur det ser ut med era mattider, men jag skulle nog prova att köra ett väldigt litet mellis på eftermiddagen för att se om barnet då kan vara hungrigare till middagen. Och köra med så näringstät mat som möjligt och fettberika var jag kommer åt och sedan låta det vara så länge barnet är glatt och mår bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Tänkte också på om han äter bättre på dagis, kanske är det då något i matsituationen hemma som han inte trivs med.

• Rocket Mania
    isolande skrev 2014-08-25 10:03:59 följande:

Suck, nu har vi kört fast igen....

Kan ingen snälla kommentera min sons matintag igår och säga om det är katastrofalt lite eller om det är vi som nojjar för mkt:

Frukost: En halv bit lingongrova med leverpastej, lite juice.

Mellis: Ett litet äpple och en 5 cm stor brödbit

Lunch: 6 köttbullar, en tesked bulgur

Mellis: ½ danino yoghurt, 2 smörgåsrån och ½ dl russin

Middag: 2 tsk burkmat (han erbjöds annan mat som vi åt men totalvägrade...)

Kväll: 150 ml välling.

Nu på morgonen trodde vi att han skulle vara vrålhungrig, men han drack lite juice och åt 10 russin som jag lagt i smoothien som han glupade efter häromdagen, idag var det tvärstopp....

Hur ska han orka hela dagen på dagis liksom Rynkar på näsan

SEX köttbullar? Det äter inte ens min 9-åring!

Byt ut danonino-yoghurten mot turkisk yoghurt + honung så ser väl den matdagen helt ok ut tycker jag!
  • isolande

Han har bara gått på dagis en vecka och det har varit upp och ner med maten, vissa luncher har han inte ätit alls, men tagit tre mackor till mellis ist.

Jag försöker det där med att fettberika, men blir det för mycket smör på mackan så vägrar han äta tyvärr. Samma sak med olja i vällingen. Han äter mer om man skippar den.

Han havererar emellanåt, men det är svårt att avgöra om det är för att han är hungrig eller för att han är 1 ½ Flört. Vi försöker som sagt att hålla mattiderna så han inte ska småäta hela tiden. Om han fick välja skulle han säkert äta smörgåskex och russin en gång/timme, men det går ju liksom inte på dagis.

• isolande
    Rocket Mania skrev 2014-08-25 10:29:19 följande:
    SEX köttbullar? Det äter inte ens min 9-åring!

Byt ut danonino-yoghurten mot turkisk yoghurt + honung så ser väl den matdagen helt ok ut tycker jag!
    Igår var just lunchen det som dög tydligen Drömmer.

Turkisk yoghurt åt han mycket förut, men det är totalstopp numera, han spjärnar emot att sättas i matstolen om han ser att det ligger på tallriken. Får han sitta i knäet på mig så bara viftar han bort det som inte duger. Han är liksom så förbannat bestämd. Ska man få honom att smaka skulle vi behöva hålla fast armar och ben och trycka in i munnen, och det är självklart helt uteslutet.
  • fluu
    isolande skrev 2014-08-25 10:31:31 följande:
    Han har bara gått på dagis en vecka och det har varit upp och ner med maten, vissa luncher har han inte ätit alls, men tagit tre mackor till mellis ist.

Jag försöker det där med att fettberika, men blir det för mycket smör på mackan så vägrar han äta tyvärr. Samma sak med olja i vällingen. Han äter mer om man skippar den.

Han havererar emellanåt, men det är svårt att avgöra om det är för att han är hungrig eller för att han är 1 ½ Flört. Vi försöker som sagt att hålla mattiderna så han inte ska småäta hela tiden. Om han fick välja skulle han säkert äta smörgåskex och russin en gång/timme, men det går ju liksom inte på dagis.
    Han verkar då ändå intagskompensera rätt bra.  Att det går upp och ner är inget konstigt heller. Så näringstät mat, bra fett och en avslappnad attityd skulle jag köra med. Om han skulle låsa sig totalt i någon period så ge honom det han vill ha. Min dotter åt bara broccoli och korv i nästan tre veckor en gång. Men det gick det med ;) Det släppte sedan när vi inte försökte tvinga/truga med annan mat.
  • fluu
    isolande skrev 2014-08-25 10:35:07 följande:
    Igår var just lunchen det som dög tydligen Drömmer.

Turkisk yoghurt åt han mycket förut, men det är totalstopp numera, han spjärnar emot att sättas i matstolen om han ser att det ligger på tallriken. Får han sitta i knäet på mig så bara viftar han bort det som inte duger. Han är liksom så förbannat bestämd. Ska man få honom att smaka skulle vi behöva hålla fast armar och ben och trycka in i munnen, och det är självklart helt uteslutet.
    Funkar det om han äter från era tallrikar då? Min dotter fick en ordentlig svacka runt ett år då hon inte ville höra talas om mat eller att sitta vid bordet och då testade vi att hon fick sitta på vanlig stol bredvid oss och ha samma bestick och tallrik och då funkade det bättre.
  • isolande
    fluu skrev 2014-08-25 10:37:50 följande:
    Han verkar då ändå intagskompensera rätt bra.  Att det går upp och ner är inget konstigt heller. Så näringstät mat, bra fett och en avslappnad attityd skulle jag köra med. Om han skulle låsa sig totalt i någon period så ge honom det han vill ha. Min dotter åt bara broccoli och korv i nästan tre veckor en gång. Men det gick det med ;) Det släppte sedan när vi inte försökte tvinga/truga med annan mat.
    Tack för responsen! Så länge han klämmer i sig ordentligt en gång/dag borde han överleva på en dag liknande den jag beskrev då?

Åh, det är så svårt att inte oroa sig vid varje måltid, men jag vet ju att det bara gör saken värre. Får fejka en avslappnad inställning helt enkelt....
  • fluu
    isolande skrev 2014-08-25 10:40:53 följande:
    Tack för responsen! Så länge han klämmer i sig ordentligt en gång/dag borde han överleva på en dag liknande den jag beskrev då?

Åh, det är så svårt att inte oroa sig vid varje måltid, men jag vet ju att det bara gör saken värre. Får fejka en avslappnad inställning helt enkelt....
    Absolut. Tar man dagen du tog som exempel så fick han ju i sig både järn, c-vitamin, fibrer, protein, kolhydrater och kalcium.

Klart det är svårt att inte oroa sig, det är ju naturligt som förälder att man gör det. Jag är numer väldigt avslappnad, men höll på att gå sönder av oro där ett tag när min dotter inte åt alls utom amningen då. Men jag lyckas slappna av eftersom jag vet att det är avgörande för just mitt barn. Känner hon oro så låser hon sig direkt och slutar äta och rasar i vikt och så får vi barnläkaren på oss och det vill vi inte så därför håller jag mig lugn ;)
  • Mercurialis
    isolande skrev 2014-08-25 10:03:59 följande:

Suck, nu har vi kört fast igen....

Kan ingen snälla kommentera min sons matintag igår och säga om det är katastrofalt lite eller om det är vi som nojjar för mkt:

Frukost: En halv bit lingongrova med leverpastej, lite juice.

Mellis: Ett litet äpple och en 5 cm stor brödbit

Lunch: 6 köttbullar, en tesked bulgur

Mellis: ½ danino yoghurt, 2 smörgåsrån och ½ dl russin

Middag: 2 tsk burkmat (han erbjöds annan mat som vi åt men totalvägrade...)

Kväll: 150 ml välling.

Nu på morgonen trodde vi att han skulle vara vrålhungrig, men han drack lite juice och åt 10 russin som jag lagt i smoothien som han glupade efter häromdagen, idag var det tvärstopp....

Hur ska han orka hela dagen på dagis liksom Rynkar på näsan

Om mina barn hade ätit så, när de var 1,5 år, så hade de inte varit tillräckligt hungriga när det var dags för middag. Det är knappt att min 4,5-åring äter så mycket på en dag.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • isolande

Åh, suck, sjukdom på detta... Nu har han levt på en flaska välling, nån macka och frukt sen i fredags ????

• tomsfru

en liten fråga som förhoppningsvis inte är för privat är ju hur mycket han väger i förhållande till längd o hur mycket han ökat sedan ett år? för ibland kan det ju vara så att man oroar sig lite mer än man behöver.

även om det inte är idealt för vissa så kan vissa barn behöva nåt startmål före frukost också som välling eller gröt i vårt fall... har en 1 1/2-åring som måste få gröt direkt på morgon när vi bytt blöja för att hon ska vilja äta frukost t.ex.. alla sätt är ju bra utom de dåliga.

• isolande

Var faktiskt hos BVC igår på öppen mottagning och vägde och mätte. Han väger 10,6 och är 84 cm lång. Han följer sin kurva och BVC tanten är inte ett dugg bekymrad. Det där med förfrukost har vi provat men icke, är det tvärstopp är det tvärstopp i två timmar framåt ungefär.

• isolande

Var faktiskt hos BVC igår på öppen mottagning och vägde och mätte. Han väger 10,6 och är 84 cm lång. Han följer sin kurva och BVC tanten är inte ett dugg bekymrad. Det där med förfrukost har vi provat men icke, är det tvärstopp är det tvärstopp i två timmar framåt ungefär.

Svar på tråden Vår 1 ½ åring äter så ganska lite och är så himla smal!