• BarbieSassie

HJÄLP MIG! min 8 åring bajsar på sig..

Min son på snart 8 år, bajsar på sig varje dag typ. Det har varit så sen han slutade med blöja i stort sett, men nu är det oftare.

Vi ringde först HC och läkaren trodde det var psykiskt, så vi blev remitterade till barnpsykolog för utredning, så detta gjorde så jag kände mig som en hemsk mamma, så jag med sambo fick gå en föräldrautbildning, men de hittade inget fel på sonen eller oss som föräldrar.
    Sen gick vi till HC igen och fick då remiss till barnkliniken på sjukhuset.
    Där fick vi laxermedel som medicin och skulle köra det över sommaren, men utan resultat åter igen :(

Jag är så rädd för att han ska bli mobbad i skolan då kompisarna märker att han bajsar på sig.. Och jag är orolig över vad det kan bero på.. Och jag känner mig hemsk som mamma som ibland tappar tålamodet och blir arg på honom osv... :(

Är jag ensam om detta?? Har nån vart med om samma sak? Har det löst sig?

(Många tårar)

• Svar på tråden HJÄLP MIG! min 8 åring bajsar på sig..
  • cloudberry79

Har det gett någon effekt alls med laxermedlet (movicol?) Min egen blivande sjuåring har problem med magen och ibland kan vi hålla det i schack med exakt rätt mängd movicol, men minsta lilla förkylning eller rubbning i rutinerna gör att vi får justera movicoldosen, för annars kommer det i kalsongerna. Alltid bara små mängder för oss, han springer till toan när han känner att det kommer, men då är det oftast redan för sent och det har blivit bajsrand i brallan. Vi har pratat med hans pedagoger och de är medvetna om problemet. Han har själv alltid med sig 3 extra kalsonger och små plastpåsar i ryggsäcken så han kan byta lite mer diskret. Ni måste såklart ligga på barnkliniken med alternativa lösningar, så ni får bukt med problemet, men ett viktigt steg är att lära honom hur han själv kan göra om det händer en olycka, speciellt när de händer ofta.

Just NO.
  • BarbieSassie
    Korpen skrev 2014-08-20 17:19:49 följande:

Vad säger han själv om detta?

Han säger att han inte känner och han säger att han inte hinner och att han inte har tid.. :(
  • BarbieSassie
    cloudberry79 skrev 2014-08-20 19:02:30 följande:

Har det gett någon effekt alls med laxermedlet (movicol?) Min egen blivande sjuåring har problem med magen och ibland kan vi hålla det i schack med exakt rätt mängd movicol, men minsta lilla förkylning eller rubbning i rutinerna gör att vi får justera movicoldosen, för annars kommer det i kalsongerna. Alltid bara små mängder för oss, han springer till toan när han känner att det kommer, men då är det oftast redan för sent och det har blivit bajsrand i brallan. Vi har pratat med hans pedagoger och de är medvetna om problemet. Han har själv alltid med sig 3 extra kalsonger och små plastpåsar i ryggsäcken så han kan byta lite mer diskret. Ni måste såklart ligga på barnkliniken med alternativa lösningar, så ni får bukt med problemet, men ett viktigt steg är att lära honom hur han själv kan göra om det händer en olycka, speciellt när de händer ofta.

Just NO.
    Vi har oxå alltid med extra kläder och våtservetter i väskan vart han än ska så han kan byta själv, men hN verkar inte ta sig tid för det. Hemma går han och byter själv och tvättar rent kalsongerna själv.. Doktorn sa att vi skulle börja med 1 påse tills vi fått konsistensen av potatismos, och om det inte blev det skulle vi öka till två påsar.. Nu har vi två påsar och det är inte riktigt som potatismos heller.. Vet inte riktigt..

Vi har oxå pratat med pedagogerna att "tvinga" honom på toaletten efter varje måltid osv..
Svar på tråden HJÄLP MIG! min 8 åring bajsar på sig..