• äppelskruttet

    Jag vill bara ha ett barn!!!

    Ja, jag vill bara ha ett barn. Har ett barn på snart fem år. Jag och maken diskuterar syskon men vi vill väntat tag till att ta ett definitivt beslut. Just nu vill vi inte ha ett till och jag tror att jag är klar. Men.... Wattafuck. Alla dessa kommentarer om vårt stackars ensamma barn. Känns som att folk tycker att man är knäpp, ego och missunnansam mot vårt barn. Så vad tycker ni? Helt ärligt, vad tycker ni om oss som väljer att skaffa ett barn?

  • Svar på tråden Jag vill bara ha ett barn!!!
  • Natulcien
    Anonym (Vuxet endabarn) skrev 2014-08-23 14:19:33 följande:
    Hade du en - tidvis - stor och bråkig storebror att mäta dina krafter mot? Platsen i syskonskaran är ju också viktig. 
    Nej, jag har en lillasyster.
  • Anonym (Vuxet endabarn)
    Natulcien skrev 2014-08-23 14:20:57 följande:
    Men hur tänker du nu?
    Nej, är man så gammal så har man kanske inte sin partner och sina vänner kvar. Men då har man knappast sitt/sina syskon kvar heller...
    Man kan ju ha syskonbarnen.
    Natulcien skrev 2014-08-23 14:22:42 följande:
    Nej, jag har en lillasyster.

    Jo, och hon lär ju inte ha gett dig så mycket motstånd, att du lärde dig att hantera skolans busar - eller hur..? Ju större åldersskillnad, desto mindre motstånd under uppväxtåren.
  • ylva12
    Anonym (Vuxet endabarn) skrev 2014-08-23 14:27:32 följande:
    Man kan ju ha syskonbarnen.
    Natulcien skrev 2014-08-23 14:22:42 följande:Nej, jag har en lillasyster.

    Jo, och hon lär ju inte ha gett dig så mycket motstånd, att du lärde dig att hantera skolans busar - eller hur..? Ju större åldersskillnad, desto mindre motstånd under uppväxtåren.
    Så vad menar du då? Att alla borde skaffa först en son och sedan en dotter tätt? Vi människor kan inte än, som tur är, styra våra liv på detta sätt. Även om du nu tror att just du lyckats få till de ideala förhållandena med syskon, kön och åldersskillnad så är det faktisk så att andra familjer ser annorlunda ut och är lyckliga ändå. Jag skulle för inget i världen ändra något i min familj och jag tror faktiskt min son har alla möjligheter att bli precis lika lyckliga som dina barn även fast han inte kommer få några syskon.
  • Natulcien
    Anonym (Vuxet endabarn) skrev 2014-08-23 14:27:32 följande:
    Man kan ju ha syskonbarnen.
    Natulcien skrev 2014-08-23 14:22:42 följande:
    Nej, jag har en lillasyster.

    ...eller egna barn...men inga syskonbarn... Obestämd
    Anonym (Vuxet endabarn) skrev 2014-08-23 14:27:32 följande:
    Man kan ju ha syskonbarnen.
    Natulcien skrev 2014-08-23 14:22:42 följande:
    Nej, jag har en lillasyster.

    Jo, och hon lär ju inte ha gett dig så mycket motstånd, att du lärde dig att hantera skolans busar - eller hur..? Ju större åldersskillnad, desto mindre motstånd under uppväxtåren.
    He he, ...min lillasyster gav alla i familjen motstånd. Hon var ett yrväder av sällan skådat slag. Vi var/är som dag och natt. Så jo, motstånd gav hon mig - big time!

  • Anonym
    Anonym (Vuxet endabarn) skrev 2014-08-23 12:11:11 följande:
    Fast hur många äldre vet du, som har kvar sin partner och eller några goda vänner ända in till slutet..? Det förekommer såklart, men i min erfarenhet blir familjen allt viktigare ju äldre man blir, och vännerna försvinner mer och mer. Dels blir de sittande med egna familjer i yngre dagar, och dels så dör de bort i äldre dagar... Att få nya vänner blir också bara svårare och svårare ju äldre man blir. Alla cirklar är redan färdiga. I synnerhet en ensam dam finns det ingen plats för (lite lättare för en äldre ensam herre, eftersom det ofta råder damöverskott då männen i kretsen har dött först).

    Det vore ju märkligt om inte all social träning barn med syskon får - hur långt man kan gå mer retandet, hur man blir arg och kan bli sams igen och sådana saker - skulle ha betydelse! Sedan tror jag att det DESSUTOM finns en medfödd personlighet. 
    Jag tror starkt på att man kan underhålla sina vänskapsrelationer livet ut om viljan finns och man inte slutar se dem som betydelsefulla. Det ena behöver inte utesluta det andra, inte i min värld i alla fall.
  • Penida

    När min mamma fick hjärtstopp (hon överlevde tack och lov men det var mycket nära och flera dagar på sjukhus efter där hon pendlade mellan liv och död) så var det min bästa vän som var mitt stora stöd. I svåra situationer vänder man sig inte alltid enbart eller alls till sina syskon, jag tror utan tvekan att endabarn kan hitta det som andra hittar i syskon i en vän, kusin t.ex.
    Jag spenderade två dagar hos min vän och det gjorde allt, att jag lämnade min familj och min sambo som gärna hade stöttat dygnet runt var för att jag för en gångs skull behövde få känna mig som ett barn som vara nära att förlora en förälder. Det var omöjligt hemma, med allt som familjeliv innebär. Min sambo fick ta det, jag fick bara besöka min mamma, gråta, prata..


    Avskyr CIO-metoder
  • Swagger
    Ogenomtänkt skrev 2014-08-23 13:34:44 följande:
    Dina inlägg är ju minst sagt märkliga; tror du på fullt allvar att dina personliga känslor och upplevelser är samma som sanning?  jag tror att det finns... Jag kan meddela att det finns gott om forskning på både syskonrelationer och personlighet. Det finns INGET samband mellan social förmåga och om man har syskon eller inte.Om man ska se till lycka så finns det heller inga samband. Förutom ett negativt så: folk med äldre syskon drabbas oftare av psykisk ohälsa än ensambarn. Vidare så är personlighet ärftligt och medfött till ungefär 50%. Resten beror på miljön, och i denna miljö spelar syskon en försumbar roll.

    Allt du för fram är känsloargument som inte har någon som helst verklighetsförankring. bara så du vet.
    Jag är som sagt yngst i en stor syskonskara med nästan bara bröder. Enligt statistiken kommer jag få gå på alla mina syskons begravningar och vara ensam kvar på slutet. Ingen av mina syskon bor i den staden jag bor i. Mitt närmaste syskon bor 30 mil bort.

    Jag tycker syskon är överreklamerat. Jag har min partner och väldigt många goda vänner, men visst har jag kännt mig ensam många gånger.
  • Dropparsglitter

    Vi fick precis barn nr 2 efter att vi i många år sagt att ett barn är nog. Sonen är sex år. Man kan ju ändra sig :) inga beslut är ju direkt defenitiva så min fråga till er är varför i hela friden måste ni stå fast vid att det bara blir ett barn? Livet är galet och förändringar kommer och går. Vi ville ha ett barn pga enkelheten ju äldre han blev. Vi var nöjda. Reste massor och njöt av bara en liten. Så dog min mamma och mina syskon blev plötsligt oerhört viktiga i hela sorgeprocessen kring mamma. Då och först då började tanken på ett syskon till sonen gro och idag har han en fyramånaders lillasyster som tagit den här lilla familjen med en sådan käftsmäll av kärlek! Rätt beslut mao nu men det var det inte för tre år sedan! Strunta i meningslösa kommentarer från folk och tänk istället att er unge kommer få er odelade uppmärksamhet resten av livet.

  • Anonym (Anonym)
    Dropparsglitter skrev 2014-08-26 17:47:26 följande:

    Vi fick precis barn nr 2 efter att vi i många år sagt att ett barn är nog. Sonen är sex år. Man kan ju ändra sig :) inga beslut är ju direkt defenitiva så min fråga till er är varför i hela friden måste ni stå fast vid att det bara blir ett barn? Livet är galet och förändringar kommer och går. Vi ville ha ett barn pga enkelheten ju äldre han blev. Vi var nöjda. Reste massor och njöt av bara en liten. Så dog min mamma och mina syskon blev plötsligt oerhört viktiga i hela sorgeprocessen kring mamma. Då och först då började tanken på ett syskon till sonen gro och idag har han en fyramånaders lillasyster som tagit den här lilla familjen med en sådan käftsmäll av kärlek! Rätt beslut mao nu men det var det inte för tre år sedan! Strunta i meningslösa kommentarer från folk och tänk istället att er unge kommer få er odelade uppmärksamhet resten av livet.


    Vilken fin historia tack för den!
    Och jag är övertygad om att 99% av dem som väljer att skaffa syskon är jätteglada över sina beslut, man ångrar väl knappast de barn man får.
    Men gällande själva beslutet så är vi nog ganska många som på grund av ålder, problem med fertiliteten eller annat är i princip helt säkra på att det inte blir några barn. Vi har kanske inte lyxen att kunna vänta och liksom suga på karamellen heller
  • Dropparsglitter
    Anonym (Anonym) skrev 2014-08-27 08:27:02 följande:
    Vilken fin historia tack för den!
    Och jag är övertygad om att 99% av dem som väljer att skaffa syskon är jätteglada över sina beslut, man ångrar väl knappast de barn man får.
    Men gällande själva beslutet så är vi nog ganska många som på grund av ålder, problem med fertiliteten eller annat är i princip helt säkra på att det inte blir några barn. Vi har kanske inte lyxen att kunna vänta och liksom suga på karamellen heller smile4.gif
    Vassego :)

    Nej med stor sannolikhet ångrar man sällan sina barn och tur är väl det. Poängen med mitt inlägg var kanske något diffust? Vad jag vill poängtera är att ett beslut för många aldrig är hugget i sten. Vi var absolut säkra på att sonen inte skulle ha syskon. Vi ville bara ha ett barn. I hela fem år tänkte vi så trots dryga kommentarer från omgivningen om syskon och ensambarn. Och trots ålder! och fertilitetsproblem önskade vi efter dessa år hett ett till barn :)
  • Vevoz
    Anonym (,,,) skrev 2014-08-20 18:18:10 följande:

    Jg tänker att va den ungen blir ensam när ni dör, inga syskon ingen far/morförälder i livet utan helt facking ensam


    Du bara antar att barnet inte kommer ha vänner, kollegor, kusiner, släktingar, partner eller egna barn?
Svar på tråden Jag vill bara ha ett barn!!!