• Anonym (J)

240dagarsvillkoret

Hej!

Går i väntans tider och kommer med min nuvarande anställning inte få ihop till 240 dagar innan beräknad födsel. Däremot har jag direkt i anslutning till nuvarande anställning varit arvoderad på heltid (forskningsuppdrag, 40 timmar/v). Arvodet omfattar mer än 180 kronor per dag. Två frågor:
    1. Kommer arvoderingen göra att jag uppfyller kriteriet för 240-dagarsvillkoret?
    2. Räknas ni i så fall in arvoderingen i beräkningen av min SGI?

/J
  • Svar på tråden 240dagarsvillkoret
  • Försäkringskassan

Hej!

Ditt uppdrag som forskare kan räknas med i den sjukpenninggrundande inkomsten, man kollar om uppdraget gett möjlighet till anställnings- eller uppdragsinkomster,

till exempel arvoden för föreläsningar eller studiecirkelverksamhet.

Förutsättningen för att lägga inkomst av ditt uppdrag till grund för SGI

är att övriga villkor för SGI är uppfyllda, bland annat att inkomsten kommer

från arbete som kan antas vara under minst sex månader i följd eller årligen

återkommande.

Hälsningar

Tella, handläggare

• Anonym (J)

Hej och tack för svar!

Uppdraget var visserligen inom ramen för mitt ämnesområde där jag nu förvärvsarbetar men har inte på något sätt givit extra möjlighet till anställning. Jag arbetade som "forskningsassistent" som en engångsinsats på ett projekt jag tidigare varit involverad i som student. Efter avslutat uppdrag/arvoderingsvecka har jag inte fortsatt på samma bana. Hur tolkas då arvoderingen?

/J

• Försäkringskassan

Hej!
    I detta forum kan vi endast svara på generella frågor.

Då detta är en bedömningsfråga behöver du sända in handlingar om din anställning för att vi ska kunna ta ställning om arvodet ska räknas som inkomst av arbete. 

På vår webbplats och under fliken ?Om försäkringskassan? hittar du lagar och regler. 

Länk till  Vägledning om sjukpenninggrundande inkomst:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden 240dagarsvillkoret